۰ نفر

کلاهبرداری با وعده افزایش فالوئر اینستاگرام

۸ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۵:۴۱
کد خبر: 523874
کلاهبرداری با وعده افزایش فالوئر اینستاگرام

گرداننده یک صفحه اینستاگرامی که تحت عنوان تبلیغات و افزایش فالوئر اقدام به کلاهبرداری از شهروندان می‌کرد، دستگیر شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شرق؛ شخصی به پلیس فتای پایتخت مراجعه کرد و مدعی شد فردی ناشناس از طریق یک صفحه اینستاگرامی تبلیغات و افزایش فالوئر از او کلاهبرداری کرده است.  شاکی در ادامه گفت: کسب‌و‌کار کوچکی را در اینستاگرام راه‌اندازی کرده‌ام و قصد داشتم با تبلیغات گسترده در فضای مجازی، به کارم رونق بیشتری بدهم و مشتریان بیشتری را جذب کنم.

در همین خصوص در شبکه اجتماعی اینستاگرام با فردی آشنا شدم که مدعی بود با تبلیغات و افزایش فالوئر با تعداد بالا خیلی زود به هدف خود خواهم رسید. او گفت به‌سادگی می‌تواند تعداد دنبال‌کنندگان من را چند برابر کند. من هم بدون تحقیقات و اطلاع از هویت این فرد، 150 میلیون ریال برای او واریز کردم تا به هدفم برسم و بتوانم سود خوبی به‌ دست بیاورم؛ اما پس از واریز وجه دیگر پاسخی از این فرد دریافت نکردم و سرانجام فهمیدم او کلاهبردار حرفه‌ای بوده و من را فریب داده است.

کارشناسان پلیس فتا بعد از شنیدن این اظهارات، تحقیقات خود را آغاز کردند و پس از انجام اقدامات تخصصی و به‌کارگیری امور فنی، ضمن شناسایی مجرم در شبکه‌های اجتماعی، متوجه شدند این فرد با ترفند افزایش فالوئر و تبلیغات گسترده در صفحات اینستاگرامی، همچنان مشغول فعالیت مجرمانه و کلاهبرداری از کاربران است و احتمالا غیر از این شاکی، افراد دیگری را نیز به دام انداخته و مبالغی را از آنان دریافت کرده است.

با مشخص‌شدن هویت ادمین صفحه برای پلیس و پس از تشریفات قضائی، مجرم در یکی از مناطق جنوبی تهران دستگیر و به پلیس فتا منتقل شد. این فرد پس از حضور در پلیس فتای پایتخت، در‌حالی‌که راهی برای انکار جرمش نداشت، ضمن اعتراف به کلاهبرداری از بیش از سه نفر از شهروندان به ارزش ریالی حدود 500 میلیون گفت: با راه‌اندازی یک صفحه اینستاگرامی به‌بهانه فروش فالوئر و تبلیغات اینستاگرامی سوژه‌های خود را جذب می‌کردم.

مال‌باختگان بدون هیچ تحقیقی ادعاهای من را باور می‌کردند؛ اما من پس از دریافت وجه، دیگر پاسخ‌گوی آنها نبودم و تصور نمی‌کردم این افراد نیز موضوع را پیگیری کنند یا اینکه من قابل شناسایی و ردیابی باشم. متهم بعد از توضیح‌دادن درباره جرائمش، به مرجع قضائی معرفی شد تا درخصوص پرونده او تصمیم‌گیری شود. سرهنگ داود معظمی‌گودرزی، رئیس پلیس فتای تهران بزرگ، در این زمینه به شهروندان توصیه کرد: فریب ظاهر زیبا و پر‌رنگ‌و‌لعاب صفحات اینستاگرامی را نخورید و خریدهای خود را فقط از فروشگاه‌های معتبر و دارای مجوز یا سایت و بسترهای رسمی آنها در فضای مجازی انجام دهید؛ زیرا افراد سودجو این فضا را مکانی مناسب برای انجام اعمال مجرمانه خود می‌دانند و از ساده‌لوحی برخی از کاربران برای رسیدن به مقاصد مالی نامشروع خود پل می‌سازند.