۰ نفر

الکاظمی:‌ دفاع از ایران را سرلوحه کارمان قرار می‌دهیم

۳۱ تیر ۱۳۹۹، ۱۷:۲۴
کد خبر: 454291
الکاظمی:‌ دفاع از ایران را سرلوحه کارمان قرار می‌دهیم

نخست وزیر عراق گفت: ما دفاع از ایران را در سرلوحه خود قرار‌می‌دهیم و اجازه نمی‌دهیم تهدید علیه کشور دوستمان از خاک عراق صورت بگیرد.

به گزارش اقتصادآنلاین، مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق در نشست خبری مشترک با حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهوری اسلامی ایران گفت: از جناب رئیس‌جمهور ایران تشکر می‌کنم که من و هیئت همراهم را دعوت کردند تا سفری به تهران پایتخت جمهوری اسلامی ایران داشته باشم. سفری که به منظور تقویت روابط تاریخی دو کشور صورت می‌گیرد.

وی افزود: امروز ما با چالش‌هایی روبرو هستیم که بخشی از آن به خاطر شیوع کرونا و سقوط قیمت نفت است. بنابراین در سایه چنین چالش‌هایی نیازمند هماهنگی بین دو کشور به نحوی که تامین کننده منافع دو کشور باشد، هستیم. به ویژه اینکه روابط دو کشور صرفا ناشی از موقعیت جغرافیایی و 1450کیلومتر مرزهای مشترک نیست، بلکه این روابط، تاریخی، فرهنگی و عمیق است که همه اینها ریشه در تاریخ دارد.

الکاظمی ادامه داد: امروز همچنین موضوع مسائل منطقه‌ای و ثبات دو کشور را مورد گفت‌و‌گو قرار دادیم، آن  هم در سایه چالش‌هایی که منطقه با آن از نظر اقتصادی روبرو است. لازم می‌دانم خدمت برادران ایرانی‌ام تاکید کنم که ملت عراق مشتاق روابط ممتاز با جمهوری اسلامی ایران بر اساس اصل عدم دخالت در امور داخلی دو کشور است.

نخست وزیر عراق با بیان این مطلب که ما یعنی ایران و عراق علیه تروریسم و گروه‌های تکفیری جنگیدیم، گفت:  جمهوری اسلامی ایران از نخستین کشورهایی بود که در کنار عراق ایستاد و ما این را فراموش نمی‌کنیم.

نخست وزیر عراق گفت: در این میان عراق هم به ایران کمک می‌کند تا از چالش‌های اقتصادی عبور کند. شما ببینید که عراق بازار بزرگی برای تجارت ایران شده است. روابط خارجی عراق مبتنی بر توازن و دوری از هرگونه صف‌بندی است. به همین دلیل عراق کشوری است که به هیچ وجه اجازه نخواهد داد تا از خاکش به عنوان تهدیدی برای جمهوری اسلامی ایران استفاده شود.

الکاظی اضافه کرد: روابط دو کشور ایران و عراق به صدها سال پیش برمی‌گردد؛ ما باید این روابط را حفظ کنیم. ما دفاع از ایران را در سرلوحه خود قرا می‌دهیم و اجازه نمی‌دهیم تهدید علیه کشور دوستمان از خاک عراق صورت بگیرد.