۰ نفر

سخنگوی وزارت خارجه چین:

پکن به توسعه روابط با ایران اهمیت می‌دهد

۲۳ تیر ۱۳۹۹، ۲۰:۴۸
کد خبر: 452515
پکن به توسعه روابط با ایران اهمیت می‌دهد

سخنگوی وزارت خارجه چین در کنفرانس خبری روزانه تأکید کرد این کشور به توسعه روابط دوستانه با سایر کشورها از جمله ایران اهمیت می‌دهد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از فارس، «هوا چان‌یینگ»، سخنگوی وزارت خارجه چین در کنفرانس خبری روزانه تأکید کرد کشورش به توسعه روابط دوستانه با کشورها از جمله ایران اهمیت می‌دهد. 

یک خبرنگار از سخنگوی وزارت خارجه چین درباره جزئیات ادعایی منتشرشده از سند همکاری پکن-تهران در روزنامه آمریکایی نیویورک‌‌تایمز پرسید و گفت که آیا او می‌تواند جزئیات منتشرشده در این روزنامه درباره سند مذکور را تأیید کند یا خیر.

چان‌یونگ گفت: «چین به توسعه روابط دوستانه و مبتنی با همکاری با کشورهای دیگر اهمیت می‌دهد. ایران، کشور دوست است که مبادلات و همکاری نرمال با چین برخوردار است. درباره سئوال خاص شما اطلاعاتی ندارم.»

اول تیرماه امسال در خبر کوتاهی اعلام شد که پیش نویس نهایی سند «برنامه ۲۵ ساله همکاری های جامع ایران و چین» به تصویب هیئت دولت جمهوری اسلامی ایران رسید و وزارت امورخارجه مامور انجام اقدامات نهایی تا امضای این سند با طرف چینی شد.

این سند با عنوان رسمی «برنامه همکاری های جامع ایران و چین » ثبت شده و حوزه‌های  سیاسی، امنیتی، دفاعی، فرهنگی، کشاورزی، اقتصادی، علمی، جهانگردی، نفت و انرژی، زیرساخت های مخابراتی و فناوری ارتباطات، تجارت، بهداشت و سلامت و ... را شامل می‌شود.

در برخی از بندها صحبت از تسهیل سرمایه گذاری و فاینانس است و برخی از بندها از حمایت های متقابل سیاسی در مجامع بین المللی می‌گوید. در حوزه نظامی و دفاعی موضوعاتی همچون آموزش، انتقال فناوری های دفاعی، مبارزه با تروریسم و رزمایش مشترک آمده است.

از نکات بسیار مهم این سند می‌توان به توافق بر سر تجارت با ارزهای ملی یاد کرد. همچنین در این سند بارها به طرح بزرگ چین به نام «یک کمربند- یک راه» (طرحی بر بستر مسیر جاده ابریشم) اشاره شده و این که ایران می تواند ضمن مشارکت فعال در این طرح جهانی،  از فواید اقتصادی و صندوق اعطای وام این طرح نیز بهره مند شود.

بر اساس این مدارک چین وارد کننده ثابت نفت از ایران خواهد بود و ایران نیز باید نگرانی‌های چین برای بازگشت سرمایه گذاری خود را برطرف کند.

ارتقای همکاری‌های بانکی ، مالی و بیمه‌ای و گشایش شعبات بانک های ایران و تاسیس بانک مشترک ایران و چین به ویژه ایجاد پیام رسان ملی میان دو کشور به جای سوییفت نیز مطرح شده است.