۰ نفر

ترامپ به فکر خرید جزیره گرینلند از دانمارک

۲۵ مرداد ۱۳۹۸، ۹:۱۷
کد خبر: 373929
ترامپ به فکر خرید جزیره گرینلند از دانمارک

دونالد ترامپ در اندیشه خرید بزرگ‌ترین جزیره جهان از کشور دانمارک است.

به گزارش سی‌ان‌ان، ترامپ از مشاورانش در کاخ سفید خواسته تا درباره امکان خرید این جزیره از دولت دانمارک بررسی کنند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از عصر ایران، ترامپ که به واسطه سرمایه‌گذاری در خرید و ساخت املاک و مستغلات ثروت چند میلیارد دلاری کسب کرده، حالا بر اساس گزارش روز پنج شنبه روزنامه "وال استریت ژورنال" آمریکا قصد خرید بزرگ‌ترین جزیره جهان را دارد.

دو منبع مطلع از درون کاخ سفید به وال استریت ژورنال گفته‌اند: ترامپ با دستیارانش در این باره صحبت کرده و از آنها پرسیده که چطور می‌شود گرینلند را خرید. او با دقت به دلایل موافقان و مخالفان این پیشنهاد، گوش داده است.

گرینلند 2 میلیون و 200 هزار کیلومتر مربع مساحت دارد (دوازدهمین کشور بزرگ دنیا) و بیش از 70 درصد از سطح آن با یخ پوشیده شده است.

این منطقه خودمختار تحت حاکمیت دانمارک اداره می‌شود و جمعیت آن 56 هزار نفر است. غالب جمعیت گرینلند از بومیانی آمریکایی (کانادایی) هستند که در قرن‌های گذشته به گرینلند کوچ کرده‌اند؛80 درصد از جمعیت گرینلند از "اسکیموها" هستند و 20 درصد دیگر نژاد سفید اروپایی(دانمارکی) دارند.

 بر اساس اعلام دو منبع داخلی از کاخ سفید، ترامپ ظاهرا در ارایه پیشنهاد خرید خود جدی بوده و در بهار امسال این مساله را حتی با وکیل کاخ سفید مورد بررسی قرار داده است.

ایالات متحده آمریکا پیشتر نیز پیشنهاد خرید گرینلند را به دولت دانمارک داده بود. نخستین بار در سال 1876 آمریکا خواستار خرید این جزیره شده و برای بار دوم یک سال پس از جنگ دوم جهانی یعنی در سال 1946 با پیشنهاد 100 میلیون دلاری جلو رفته، اما دولت دانمارک هر دو بار پیشنهاد واشنگتن را رد کرده است.

آمریکا در همان سالی که برای نخستین بار پیشنهاد خرید گرینلند را داده بود(1876) منطقه آلاسکا را از دولت امپراتوری روسیه به قیمت 7 میلیون و 200 هزار دلار خریده است. این منطقه هم‌اینک یکی از 50 ایالت ایالات متحده آمریکاست.

بر اساس گزارش وال استریت ژورنال، ترامپ به این امید است که هزینه‌های زیاد نگهداری گرینلند برای دانمارک، در نهایت دولتمردان کپنهاگ را مجاب به پذیرش پیشنهاد فروش گرینلند کند.

 آمریکا و دانمارک یک قرارداد نظامی دارند که بر اساس آن یک پایگاه نظامی آمریکا در خاک گرینلند مستقر شده است. این سامانه ردیابی موشکی به منظور مقابله با حملات موشکی احتمالی روسیه به قاره آمریکا و خاک ایالات متحده آمریکا در گرینلند مستقر شده است.

دولت چین طی سال‌های گذشته در راستای استراتژی توسعه نفوذ خود تا قطب شمال (در قالب طرح کمربند ابریشم)، به دنبال توسعه نفوذ خود در گرینلند بوده است. دولت ایالات متحده آمریکا سال گذشته به دولت خودمختار گرینلند فشار وارد کرد تا پروزه ساخت و توسعه فرودگاه‌های خود را به چین واگذار نکند.

ترامپ قرار است 2 هفته دیگر به دانمارک سفر کند و هنوز معلوم نیست رییس جمهوری "بساز- بفروش" آمریکا این موضوع را در دیدار با مقامات دانمارکی مطرح خواهد کرد یا نه؛ همچنین مشخص نشده که ترامپ برای خرید گرینلند چه قیمتی را مد نظر دارد؟

برخی کاربران شبکه‌های مجازی در آمریکا با انتشار خبر قصد ترامپ برای خرید گرینلند این موضوع را دست‌مایه طنز قرار داده و این اقدام رییس جمهوری آمریکا را مورد تمسخر قرار داده‌اند.

نمونه هایی از تصاویر به سخره گرفتن ایده ترامپ در بین کاربران فضای مجازی در آمریکا

fJOEGx0IUrdz

WOMZRdHCf84Y