۰ نفر

هشدار؛ از خودآزاری دیجیتالی نوجوانان چه می دانید؟

۲۹ مهر ۱۴۰۱، ۱:۰۵
کد خبر: 674806
هشدار؛ از خودآزاری دیجیتالی نوجوانان چه می دانید؟

نوجوانان مدت‌هاست که از شبکه‌های اجتماعی برای مسخره کردن و حتی شکنجه کردن یکدیگر استفاده می‌کنند، اما تحقیقات نشان می‌دهد که تعداد زیادی از نوجوانان از رسانه‌های اجتماعی برای به اشتراک گذاشتن پیام‌های تحقیرآمیز علیه خودشان استفاده می‌کنند!

خودآزاری دیجیتال چیست؟

به گزارش اقتصاد آنلاین؛ خودآزاری دیجیتالی، هدف قرار دادن خود با محتوای منفی آنلاین است با هدف ایجاد ناراحتی روانی برای خود. خودآزاری دیجیتالی شامل هر روشی ( پست، کامنت منفی یا ... ) برای انتشار عمدی محتوای آزاردهنده درباره خود به صورت ناشناس و  از طریق یک حساب کاربری فیک است.

علت خودآزاری دیجیتالی نوجوان چیست؟

    مانند سایر اشکال خودآزاری، تمسخر خود به صورت آنلاین راهی برای جلب توجه یا تخلیه و تسکین احساسات منفی است.

    همچنین دوران نوجوانی زمانی است که همسالان اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کنند. انتشار محتوای تمسخرآمیز علیه خود راهی برای نوجوان است تا ببینند آیا دیگران از او دفاع می‌کنند یا محتوا و نظرات بی‌رحمانه را تأیید می‌کنند.


تربیت فرزند نوجوان

    برای اثبات سرسختی خود و شکست دادن قلدرها.

    تنبیه کردن خود.

    برای جلوگیری از کسالت و بامزه بودن.

علاوه بر عواملی بیرونی بالا طبق تحقیقات انجام شده، نوجوانان زمانی که احساسات منفی زیر را داشتند بیشتر به خودآزاری دیجیتالی دست زدند:

    پوچی

    نفرت از خود

    رها شدگی

    احساس گناه

    افسردگی

    ناامیدی

    انزوا

    تنش و فشار

با توجه به اینکه، خودآزاری دیجیتال مفهومی نسبتاً جدید است، محققان خودآزاری "فیزیکی" را مرجعی برای درک علل خودآزاری دیجیتال مورد استفاده قرار می‌دهند. اختلالات روانی رایج در بین خودآزاران جسمی شامل موارد زیر است:

    اختلال شخصیت مرزی (BPD)

    اختلال شخصیت اسکیزوتایپی (STPD)

    اختلال شخصیت وابسته (DPD)

    اختلال شخصیت اجتنابی (AVPD)

تربیت فرزند  / استفاده از موبایل

هشدار

فراموش نکنید، مهم نیست علت خودآزاری دیجیتال یا فیزیکی چقدر پیش پا افتاده (یعنی از سر بی‌حوصلگی یا جلب توجه) باشد. دلیل بیرونی این رفتار هر چیزی که باشد، نشان‌دهنده وجود احساسات منفی در فرزند شماست. در واقع نوجوانان به طور طبیعی و موجه به دنبال جلب توجه هستند اما این کار را به روشی مخرب انجام می‌دهند.

خودآزاری دیجیتال در کدام نوجوان بیشتر است؟

    نوجوانانی که دچار افسردگی هستند و عزت نفس پایینی دارند.

     سابقه خودآزاری فیزیکی داشته‌اند.

    در مدرسه یا به طور آنلاین مورد قلدری واقع شده‌اند.

    سیگار یا مواد مخدراستعمال می‌کنند یا مشروبات الکلی می‌نوشند.

    دچار اختلال خوردن هستند.

پسرها بیشتر از دختران دست به خودآزاری آنلاین می‌زنند

اغلب پسرهای نوجوان می‌گفتند، این کار را برای شوخی و جلب توجه انجام می‌دهند یا اینکه از شخصی عصبانی هستند و می‌خواهند دعوا راه بیاندازند.

 در حالی که دختران علت این رفتار را راهی برای کنار آمدن با افسردگی و دردهای روانی یا اثبات قوی بودن خود در برابر پرخاشگری دیگران عنوان کرده‌اند.

چگونه والدین می توانند مانع خودآزاری دیجیتال نوجوان شوند؟

والدین ممکن است فناوری را مقصر چنین رفتاری در فرزندشان بدانند اما فناوری صرفاً ابزاری برای بیان رفتار است. همچنین قطع ارتباط نوجوان با رسانه‌های اجتماعی ممکن است یک راه حل موقت باشد و قطعاً مشکل اصلی فرزند شما را حل نمی‌کند.

    علل و ریشه بروز چنین رفتاری را در نوجوانان درک کنید

    از نوجوان خود حمایت کنید و این اطمینان را به فرزند خود بدهید که همیشه حامی او هستید. حمایت از نوجوان، او را تشویق می‌کند تا درباره بیان تجربیات ناراحت‌کننده خود به والدین اعتماد کنند.

    والدین باید با فرزند خود درباره آنچه اتفاق افتاده است صحبت کنند. شرم ناشی از خودآزاری، اعتراف کردن و یا حتی صحبت کردن درباره خودآزاری دیجیتالی برای نوجوان دشوار است.

    به هیچ عنوان او را سرزنش نکنید، بلکه در آرامش با او گفت‌وگو کنید.

    او را نصیحت نکنید، با فرزند خود همدلی کنید و بیشتر شنونده باشید.

    حتما از یک روانشناس متخصص در زمینه نوجوانان کمک بگیرید تا ضمن بررسی اختلالات خلقی فرزند شما، علت بروز خودآزاری دیجیتال را نوجوان کشف و درمان کند.

تربیت فرزند  مجازی

هشدار

 داشتن افکار مربوط به خودکشی و یا اقدام به خودکشی در نوجوانانی که درگیر خودآزاری دیجیتالی هستند، بیشتر است.

    خودآزاری فیزیکی یا دیجیتال در صورتی که درمان نشود تبدیل به عادت می‌شود. یکی از علت‌های تکرار خودآزاری، پاسخ به احساس شرم ناشی از اعمال قبلی خودآزاری است! اگر نوجوان احساس کنند کسی را ندارد که به او اعتماد کند، رفتارهای خودآزارانه خود را بارها و بارها تکرار می‌کند.