۰ نفر

امیرعبداللهیان: مخالف جنگ در اوکراین هستیم

۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۴:۳۰
کد خبر: 633943
امیرعبداللهیان: مخالف جنگ در اوکراین هستیم

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران از آمادگی ایران برای اعزام تیم پزشکی ۲۵ نفره به مرز اوکراین و لهستان خبر داد.

اقتصادآنلاین ـ پرستو بهرامی‌راد؛ حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران پس از دیدار و گفت‌وگو با زبیگنیو رائو، وزیر خارجه لهستان گفت: ایران و لهستان رابطه تاریخی و دیرینه دارند و رایزنی‌های سیاسی بین دو کشور به عنوان دو حوزه مهم غرب آسیا و شرق اروپا و دو کشوری که در این دو حوزه مهم به لحاظ جغرافیایی قرار دارند حائز اهمیت است. 

امیرعبداللهیان بیان کرد: لهستان در بحران و جنگ اوکراین، نقش انساندوستانه را درباره آوارگان اوکراین و انتقال فوری اتباع ایران از نقاط مختلف اوکراین به لهستان و از آن جا به ایران به عمل آورد و از این منظر از مقامات دولت لهستان تشکر می‌کنیم.

وزیرخارجه ایران گفت: دو کشور از لحاظ اقتصادی ظرفیت‌های فراوانی در اختیار دارند و در گفت‌وگوهای امروز توافق کردیم کمیته مشترک سیاسی دو کشور در سطح معاونان سیاسی وزارتخانه و مدیران کل سیاسی حداکثر تا سه ماه آینده دور جدید نشست خود را برگزار کنند. آخرین گفت‌وگوهای سیاسی ما در تهران کمتر از چهار ماه پیش انجام شد. امروز فرصت خیلی خوبی بود که با همتای خود روابط دو کشور را مرور کنیم.

او گفت: دو طرف بر اهمیت توسعه روابط در حوزه‌های مختلف از جمله علم و فناوری و تولید خودروهای سنگین اعم از اتوبوس و کامیون و پزشکی هسته‌ای و علمی در عرصه تبادل دانشجو و استاد تبادل نظر داشتیم. امروز سند همکاری‌های فرهنگی، ورزشی، جوانان و رسانه‌های گروهی که از سوی ایران وزارت ارشاد متولی بوده به امضا خواهد رسید.

 امیرعبداللهیان بیان کرد: طی ماه آینده رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران در رأس هیأتی به ورشو سفر می‌کند. درباره تشکیل کمیسیون مشترک اقتصادی با هم اتفاق نظر داریم. 

او گفت: درباره آخرین تحولات منطقه و اوکراین گفت‌وگو کردیم. مخالف جنگ در اوکراین هستیم همانگونه که مخالف جنگ در عراق، افغانستان، یمن و هر نقطه دیگری هستیم. مذاکرات سیاسی اوکراین و روسیه باید منجر به توقف جنگ و برقراری آتش بس در این کشور شود.

 او با بیان اینکه آمادگی ایران را برای اعزام تیم پزشکی ۲۵ نفره به مرز اوکراین و لهستان اعلام کرده‌ایم، تاکید کرد: سه بار من با وزیر خارجه اوکراین درباره تحولات این کشور گفت‌وگوی تلفنی داشتم و در دو مرحله در دیدار با لاوروف در تونشی چین و در سفر به مسکو حامل پیام وزیر خارجه اوکراین مبنی بر درخواست آتش بس و آمادگی برای گفت‌وگو و توافق بودم و به تلاش‌های خود در این مسیر ادامه می‌دهیم.

لهستان آماده گسترش همکاری با ایران است

زبیگنیو رائو، وزیر خارجه لهستان نیز در نشست خبری مشترک گفت: به مجردی که مذاکرات وین به پایان برسد تلاش می‌کنیم همکاری اقتصادی و تجاری ایران با لهستان بیشتر شود چون معتقدیم ایران پتانسیل خیلی زیادی دارد. البته آقای امیرعبداللهیان عنوان کرد که در چه زمینه‌هایی می‌توانیم با هم همکاری داشته باشیم. در لهستان درباره آن حوزه‌ها فکر می‌کنیم و معتقدیم سیاستمداران باید محیطی را برای تجار و شرکت‌های خصوصی و دولتی فراهم کنند.

زبیگنیو رائو بیان کرد: ما آماده هستیم که همکاری در همه زمینه‌ها را داشته باشیم. ما درباره جنگ در اوکراین صحبت می‌کردیم. نظر لهستان این است که این جنگ نتیجه خشونت بی دلیل روسیه است. اوکراین مطابق قوانین جهانی یک کشور مستقل است و البته اوکراین حق دارد مطابق با قوانین بین‌المللی از خاکش دفاع کند.

وزیر خارجه لهستان گفت: می‌خواهم از تجارب خود با وزیر خارجه ایران صحبت کنم که چه موضوعاتی می‌تواند برای امنیت جهانی مهم باشد. امروز نه فقط با آقای وزیر ملاقات داشتم با رئیس مجلس محمدباقر قالیباف ملاقات کردم و امروز با رئیس جمهور ایران نیز دیدار خواهم داشت.

او ادامه داد: خبر دارید که یکی از دلایلی که من به ایران آمدم هشتادمین سالگرد یادبود ورود آوارگان لهستانی به ایران بوده و ایرانیان خیلی کمک کردند. آنهایی که از سیبری آمده بودند و ایران از آنها میزبانی کرد و کمک زیادی به آنها شد و چند هزار نفر از آنها در خاک ایران درگذشتند. حکومت و مردم ایران ده‌ها سال است که کمک می‌کنند آرامگاه‌های لهستانی حفاظت شود و می‌خواهم از حکومت ایران در این زمینه تشکر کنم.

زبیگنیو رائو تصریح کرد: همانطور که آقای امیرعبداللهیان گفت ما هم نظر هستیم که این ملاقات باعث می‌شود روابط دو کشور زنده‌تر و پررنگ‌تر شود و امضای تفاهمنامه بین دو کشور باعث خرسندی است و این گام اول است که می‌خواهیم با هم برداریم. تفاهمنامه‌هایی آماده هستند و امیدواریم در سفر آتی مقامات ایرانی به ورشو به امضا برسند.