۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

بن بست در مذاکرات آب و هوایی / آمریکا و چین به توافق نرسیدند

۱۳ شهریور ۱۴۰۰، ۱۲:۲۴
کد خبر: 559125
بن بست در مذاکرات آب و هوایی / آمریکا و چین به توافق نرسیدند

علی‌رغم اینکه آمریکا و چین توافق کردند که راه‌حلی برای معضل گرمایش جهانی پیدا کنند، اما دولت چین معتقد است بحران تغییرات اقلیمی در جهان را نمی‌توان جدا از سایر اختلافات بین این دو کشور، از جمله تحریم بعضی از مقامات چینی از سوی آمریکا به دلایل حقوق بشری حل کرد.

اقتصادآنلاینعاطفه حسینی؛ جان کری، نماینده ویژه آمریکا در امور اقلیمی در گفت وگو با مقامات چینی گفت که هیچ راهی برای حل بحران آب و هوای جهانی بدون مشارکت و تعهد کامل پکن وجود ندارد. در مقابل پکن ضمن مخالفت با درخواست واشنگتن مبنی بر تعهدات بلندپروازانه برای مقابله با انتشار کربن، گفت: "دولت آمریکا نمی‌تواند انتظار همکاری در تغییرات اقلیمی را داشته باشد، اما در موضوعات دیگری از جمله حقوق بشر در مقابل چین بایستد."

بر اساس گزارش یک خبرگزاری چینی، رهبران چین این هفته به جان کری، نماینده ویژه آمریکا در امور اقلیمی گفتند: "چین در حال حاضر برنامه‌های ویژه‌ای برای دستیابی به اهداف اقلیمی خود دارد."

به نتیجه نرسیدن مذاکرات آمریکا و چین، دو ابرقدرت که به علت فعالیت‌های صنعتی خود نقش مهمی در انتشار کربن و سایر آلاینده‌ها دارند، درست چند هفته پیش از برگزاری کنفرانس سازمان ملل متحد در ماه  نوامبر در انگلستان، بسیار مهم ارزیابی می‌شود. همچنین این مذاکرات اقلیمی برای امید به حفظ گرمای جهانی در محدوده  1.5 درجه سانتیگراد بالاتر از سطوح قبل از صنعتی شدن، بر تمام کشورهای جهان تاثیر زیادی خواهد گذاشت.

پس از خروج آمریکا از توافقنامه پاریس، توافقی بین المللی برای جلوگیری از افزایش گرمای جهانی در دولت ترامپ، چین نسبت به آمریکا نقش مهم‌تری در مسائل آب و هوایی و تغییرات اقلیمی در صحنه جهانی ایفا کرد. این ابرقدرت علاوه بر اینکه در تولید پنل‌های خورشیدی و توربین‌های بادی برای تامین انرژی‌ تجدیدپذیر اقدامات موثری انجام داده است، در بازار خودروهای برقی نیز از آمریکا پیشی گرفته است.

همچنین طی اجلاس آب و هوای کاخ سفید در اوایل سال جاری میلادی، شی جین پینگ، رییس جمهوری چین اولین رهبری بود که پس از جو بایدن، رییس جمهوری آمریکا صحبت کرد. در بیانیه مشترک آمریکا و چین در مورد بحران آب و هوا و تغییرات اقلیمی، این دو کشور تعهد دادند مذاکرات خود را قبل و بعد از اجلاس COP26، برای تدوین برنامه‌هایی راهبردی با هدف کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای در این دهه ادامه دهند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا درباره گفت‌وگوهای جان کری با مقامات چینی گفت: "جان کری با تاکید بر تعهدات ایالات متحده بر همکاری با جهان برای مقابله با بحران آب و هوا و گرمایش جهانی، چین را نیز تشویق کرده است تا اقدامات بیشتری برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای انجام دهد."

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در ادامه افزود: "آقای کری همچنین با یانگ جیه‌چی، مشاور ارشد سیاست خارجی و هان ژنگ، معاون اول نخست وزیر و یکی از هفت عضو کمیته دائمی دفتر سیاسی حزب کمونیست حاکم و رییس کمیته‌ای که طرحی را برای دستیابی به اهداف کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای چین تهیه می‌کند، ملاقات‌های ویدیویی داشته است."

در این ملاقات آقای کری به مقامات چین گفت: "هیچ راهی برای جهان برای حل بحران آب و هوا بدون مشارکت و تعهد کامل چین وجود ندارد." جان کری همچنین تاکید کرد، علی‌رغم اینکه بر بحران تغییرات اقلیمی متمرکز است، نگرانی‌های چین را به جو بایدن، رییس جمهوری و آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه منتقل می‌کند.

رییس جمهوری آمریکا در ماه آوریل از هدف جدید ایالات متحده برای دستیابی به کاهش 52 درصدی میزان آلودگی گازهای گلخانه‌ای در سال 2030  خبر داد. او همچنین وعده داده است که آمریکا را تا سال 2050 در مسیر انتشار کربن صفر قرار دهد. علی‌رغم اینکه این اهداف الزام آور نیستند، اما کارشناسان معتقدند این تصمیمات از نظر نمادین مهم هستند و به ایالات متحده اعتبار می‌بخشد تا بتواند از سایر کشورها نیز بخواهد تصمیماتی برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای خود اتخاذ کنند.

در مقابل چین نیز متعهد شده است که تا سال 2060 به هدف کربن خنثی دست یابد. این کشور همچنین وعده داده است که استفاده از زغال سنگ پس از سال 2025 را کاهش دهد. این درحالی است که در حال حاضر چین نزدیک به دو سوم برق خود را از سوخت‌های فسیلی تامین می‌کند.

این مذاکرات دو جانبه در حالی صورت می‌گیرد که این دو کشور، آمریکا و چین در حال تجربه کردن تاثیرات گسترده بحران‌های آب و هوا و تغییرات اقلیمی جهانی هستند. آتش سوزی‌های گسترده در غرب ایالات متحده و سیل‎‌‎های فاجعه بار و گردبادهای طوفان ایدا در شرق این کشور، و همچنین جان باختن ده‌‍‌ها نفر در سیل چند شهر بزرگ چین، نمونه‌هایی از آن‌ها هستند.