۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

زنگ خطر برای کودکان افغان / درخواست یونیسف برای کمک به افغانستان

۸ شهریور ۱۴۰۰، ۱۲:۴۰
کد خبر: 557796
زنگ خطر برای کودکان افغان / درخواست یونیسف برای کمک به افغانستان

به تازگی یونیسف تاکید کرده در صورت کاهش کمک‌های بشردوستانه بعضی از کشورها به افغانستان، کودکان این کشور در معرض خطر جدی قرار می‌گیرند. این سازمان هشدار داده کودکان افغانستان نباید رها شوند.

اقتصادآنلاینعاطفه حسینی؛ یک مقام ارشد صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف)، پس از بازدید از افغانستان، در روز یکشنبه 29 آگوست، تاکید کرد که جهان نمی‌تواند کودکان افغان را در حال حاضر رها کند، در حالی که نیازهای آن‌ها بیش از هر زمان دیگری است.

جورج لاریا-ادجی، مدیر منطقه‌ای یونیسف در جنوب آسیا، پس از بازدید از افغانستان و بررسی وضعیت این کشور گفت: کودکان در هفته‌های اخیر و به دنبال افزایش درگیری و ناامنی در افغانستان، بیشترین هزینه را پرداخت کرده‌اند.

به گفته این مقام یونیسف برخی از کودکان در افغانستان، نه تنها مجبور به ترک خانه‌های خود و محروم از مدرسه و دوستان خود شده‌اند، بلکه از مراقبت‌های بهداشتی اولیه که می‌تواند آن‌ها را در برابر فلج اطفال، کزاز و سایر بیماری‌ها محافظت کند نیز محروم شده‌اند.

وی همچنین هشدار داد: "در حال حاضر، با بحران امنیتی، افزایش سرسام آور قیمت مواد غذایی، خشکسالی شدید، شیوع COVID-19 و زمستان سخت دیگری که در راه است، کودکان بیش از هر زمان دیگری در معرض خطر هستند."

بر اساس گزارش یونیسف، اگر روند فعلی در افغانستان ادامه یابد بیش از 1 میلیون کودک زیر 5 سال در این کشور با سوء تغذیه شدید و حاد روبرو خواهند شد که زندگی آن‌ها را تهدید خواهد کرد. لاریا-ادجی همچنین خبر داد: بیش از 4 میلیون کودک، از جمله 2.2 میلیون دختر از حق رفتن به مدرسه و تحصیل محروم هستند.

در ادامه مدیر منطقه‌ای یونیسف در جنوب آسیا اضافه کرد: حدود ۳۰۰ هزار  کودک و نوجوان به دنبال تحولات اخیر افغانستان مجبور به ترک خانه‌های خود شده‌اند، بسیاری از آن‌ها شاهد صحنه‌هایی بوده‌اند که هیچ کودکی هرگز نباید آن‌ها را ببیند." به گفته لاریا-ادجی کودکان و نوجوانان در افغانستان با اضطراب و ترس دست و پنجه نرم می‌کنند و نیاز مبرم به حمایت روانی دارند.

اما درحالی که یونیسف درباره عدم تامین منابع مالی کافی برای ادامه کار بسیاری از مراکز بهداشتی و مدارس در افغانستان هشدار می‌دهد، برخی از شرکای بشردوستانه در حال بررسی قطع کمک‌های خود به افغانستان هستند.

یونیسف بیش از شش دهه است که در افغانستان است و حضور خود را در سراسر این کشور ادامه می‌دهد. این آژانس در حال حاضر از تیم‌های سیار بهداشت و تغذیه در اردوگاه‌های آوارگان حمایت می‌کند و برای ایجاد فضاهای مناسب و کلاس‌های آموزشی برای کودکان و همچنین مراکز واکسیناسیون تلاش می‌کند.

با این وجود، در حال حاضر افغانستان نیاز به کمک‌های بسیار بیشتری دارد. یونیسف اخیرا درخواست 192 میلیون دلار آمریکا را برای رسیدگی به بحران بشردوستانه این کشور تشدید کرده و از اهداکنندگان خواسته است که حمایت‌های خود را افزایش دهند.