۰ نفر

در بیانیه پایانی تصریح شد؛

درخواست برای تسریع فرآیند صلح در افغانستان

۲۲ مرداد ۱۴۰۰، ۱۰:۲۴
کد خبر: 553173
درخواست برای تسریع فرآیند صلح در افغانستان

اعضای شرکت کننده در نشست دوحه در بیانیه پایانی خود خواستار تسریع فرآیند صلح در افغانستان و همچنین توقف فوری حملات به شهرها و مراکز ولایتی در این کشور شدند.

به گزارش رویترز، فرستادگان ویژه کشورها و سازمانهای شرکت کننده در نشست دوحه قطر پس از دیدار با تیم مذاکره کننده دولت افغانستان و نمایندگان طالبان تأیید کردند که پایتختهای خارجی دولتی را که «با بکارگیری نیروی نظامی» بر افغانستان حاکم شود، به رسمیت نخواهند شناخت.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر، این فرستادگان سیاسی همچنین خواستار تسریع فرآیند صلح در افغانستان به عنوان «موضوعی با فوریت بالا» و همچنین توقف فوری حملات به شهرها و مراکز ولایتی در این کشور شدند.
در بیانیه پایانی، نمایندگان کشورهای شرکت کننده در نشست دوحه ضمن درخواست برای توقف فوری خشونت و حملات، از دو طرف درگیر خواستند که هرچه سریعتر برای رسیدن به توافق سیاسی و آتش بس فراگیر گامهای لازم را بردارند.

شرکت کنندگان در گفتگوهای دوحه که شامل پاکستان، سازمان ملل و اتحادیه اروپا نیز می شوند، به ارائه کمک برای بازسازی در صورت دستیابی به یک توافق سیاسی «معتبر» متعهد شدند.

گفتنی است که نشست دوحه با هدف از میان برداشتن بن بست موجود در روند مذاکرات صلح افغانستان و همزمان با پیشروی نیروهای طالبان در سرتاسر این کشور و سقوط یکی پس از دیگری مراکز ولایتی به دست این نیروها برگزار شد.

در واقع با نزدیک شدن به پایان خروج نیروهای نظامی بین المللی تحت رهبری ایالات متحده در اواخر ماه میلادی جاری، نیروهای طالبان حدود دو سوم از خاک افغانستان را تحت کنترل خود درآورده اند.

photo_2021-08-13_11-12-06