۰ نفر

وزرای خارجه گروه۷ درباره حمله به کشتی صهیونیستی بیانیه صادر کردند

۱۵ مرداد ۱۴۰۰، ۲۲:۱۵
کد خبر: 551402
وزرای خارجه گروه۷ درباره حمله به کشتی صهیونیستی بیانیه صادر کردند

وزیران امور خارجه کشورهای گروه۷ درباره حمله به کشتی صهیونیستی مرسر استریت بیانیه‌ای مشترک صادر کردند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از  فارس، وزیران امور خارجه کشورهای گروه ۷ درباره حمله به کشتی صهیونیستی «مرسر استریت» بیانیه‌ای مشترک صادر کردند.

در این بیانیه آمده است: «ما وزیران خارجه کشورهای کانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ژاپن، پادشاهی متحده و ایالات متحده آمریکا به همراه نماینده عالی اتحادیه اروپا در تعهدمان به امنیت دریایی و حراست از کشتی‌رانی تجاری متحد هستیم.»

در ادامه این بیانیه آمده است: «ما حمله غیرقانونی انجام‌شده به یک کشتی تجاری در نزدیکی ساحل عمان در روز ۲۹ جولای که به مرگ یک تبعه انگلیس و رومانی منجر شد را محکوم می‌کنیم. این یک حمله عامدانه و هدفمند و نقض آشکار قوانین بین‌المللی بود.»

وزیران خارجه کشورهای گروه هفت باز هم بدون ارائه مستندات لازم ایران را به دست داشتن در این حمله متهم کرده‌اند. در این بیانیه آمده است: «تمامی ادله موجود، به وضوح به نقش ایران اشاره می‌کنند. هیچ توجیهی برای این حمله وجود ندارد.»

در ادامه این بیانیه آمده است: «کشتی‌ها باید اجازه داشته باشند منطبق با قوانین بین‌المللی آزادانه تردد کنند. ما تمامی تلاش خودمان را برای محافظت از کشتی‌رانی که اقتصاد دنیا به آن وابسته است ادامه خواهیم داد تا کشتی‌ها بتوانند بدون مواجه شدن با تهدیدها و اقدامات غیرمسئولانه و خشن آزادانه فعالیت کنند.»

وزرای خارجه گروه هفت تصریح کرده‌اند: «رفتار ایران، در کنار حماتیش از گروه‌های نیابتی و کنشگران غیردولتی مسلح، صلح و امنیت بین‌المللی را تهدید می‌کند. ما از ایران می‌خواهیم تمامی رفتارهای ناسازگار با قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد را  متوقف کند و از همه طرف‌ها می‌خواهیم در ارتقاء ثبات و صلح منطقه‌ای نقش سازنده‌ای ایفا کنند.»

بعد از انتشار این بیانیه، «بوریس جانسون»، نخست‌وزیر انگلیس هم در واکنش به آن در توییتر نوشت: «من از محکومیت جهانی حمله ایران به کشتی مرسر استریت استقبال می‌کنیم. این، نقض آشکار و فاحش قوانین بین‌المللی بود و انگلیس به همکاری با متحدانش برای محافظت از جان انسان‌ها و حفظ آزادی تردد دریایی ادامه خواهد داد.»

ساعاتی قبل‌تر «باربارا وودوارد»، نماینده انگلیس در سازمان ملل متحد رسماً اعلام کرد کشورش قصد دارد حمله به کشتی «مرسر استریت» در نزدیکی سواحل عمان را در شورای امنیت به بحث بگذارد.

وودوارد گفت: «حمله به کشتی‌های تجاری مصداق تهدید علیه ایمنی و صلح بین‌المللی است.»

ساعاتی قبل‌تر دیپلمات‌ها در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز مدعی شدند انگلیس روز جمعه در نشست غیرعلنی شورای امنیت سازمان ملل متحد مساله حمله مرگبار به یک نفتکش در نزدیکی سواحل عمان را مورد بررسی قرار خواهد داد.

در شرایطی که رژیم صهیونیستی و مقام‌های کشورهای غربی با بیان ادعاهای اثبات‌نشده حمله به نفتکش مرسر استریت را به ایران نسبت داده‌اند خبرگزاری رویترز که این خبر را به نقل از دیپلمات‌های غربی گزارش داده نوشته انتظار نمی‌رود نشست این شورا به اقدامی علیه ایران منجر شود.

انگلیس در جلسه روز سه‌شنبه شورای امنیت، بدون ارائه هیچ مستنداتی مدعی شد «بسیار محتمل است» ایران هفته گذشته با استفاده از یک یا چند پهپاد این نفتکش را مورد حمله قرار داد که به کشته شدن دو نفر از خدمه آن منجر شد.

«دیمیتری پولیانسکی»، معاون نمایندگی روسیه در سازمان ملل متحد روز چهارشنبه گفت: «اطلاعات متناقض زیادی در گردش است. در یک تحلیل از مسائل "بسیار محتمل" صحبت شده که ما کاملاً آن را رد می‌کنیم. لازم است حقایق را روشن کنیم... لازم نیست بدون داشتن مستندات قطعی از آنچه رخ داده جمع‌بندی‌های عجولانه انجام دهیم.»

همزمان شبکه خبری الجزیره هم گزارش داده لندن، واشنگتن و پاریس قصد دارند موضوع حمله به کشتی مرسر استریت را در شورای امنیت مطرح کنند.

صبح جمعه هشتم مردادماه، گروه نظامی انگلیسی موسوم به «عملیات‌های تجاری دریایی» در بیانیه‌ای کوتاه مدعی شد که یک کشتی شامگاه پنجشنبه در دریای عمان هدف قرار گرفته است. بعد از آن، وزارت دفاع انگلیس اعلام کرد که کشتی مذکور تحت مالکیت رژیم صهیونیستی بوده و در فاصله ۲۸۰ کیلومتری بندر «الدقم» هدف حمله قرار گرفته است.

عصر روز جمعه نیز شرکت «زودیاک ماریتایم» که متعلق به «ایال عوفر» میلیاردر صهیونیست و مستقر در لندن است، اعلام کرد که ۲ نفر از خدمه این کشتی تجاری با نام «مِرسِر استریت»، در پی حمله به آن، کشته شدند.

مقام‌ها و رسانه‌های رژیم صهیونیستی تنها ساعاتی بعد از وقوع این حادثه بدون ارائه هیچ‌گونه مستنداتی مدعی شدند که ایران عامل حمله به کشتی تجاری «مرسر استریت» بوده است.

«آنتونی بلینکن»، وزیر امور خارجه آمریکا و «دومینیک راب»، وزیر امور خارجه انگلیس نیز به پیروی از رژیم صهیونیستی مدعی شده‌اند که ایران در انجام این حمله دست داشته است. 

«زهرا ارشادی» معاون نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل نیز در نامه ای به رییس شورای امنیت با اشاره به اظهارات تحریک آمیز اخیر مقامات رژیم صهیونیستی و تهدید به استفاده از زور، به این رژیم هشدار داد که منتظر عواقب تمام ماجراجویی ها و محاسبات نادرست احتمالی خود باشد.

جمهوری اسلامی ایران اتهامات رژیم صهیونیستی و مقام‌های کشورهای غربی را رد کرده است. «سعید خطیب‌زاده»، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران چند روز پیش در توییتر ادعاهای رژیم صهیونیستی و مقام‌های کشورهای غربی علیه ایران را رد کرد و به آنها هشدار داد. 

خطیب‌زاده نوشت: «ایران به عنوان ضامن امنیت خلیج فارس، بیانیه‌های تحریک‌آمیز و به صورت هماهنگ طراحی‌ شده از سوی انگلستان و آمریکا را قویا محکوم می‌کند. آن‌ها که درباره حملات تروریستی مکرر به کشتی‌های ایرانی سکوت کرده بودند، حالا بی‌پایه و اساس به ایران اتهام‌زنی می‌کنند. هرگونه ماجراجویی ضدایرانی پاسخی فوری و قاطع دریافت خواهد کرد.»

لازم به ذکر است خطیب‌زاده پیش از این نیز به این بیانیه‌ها واکنش نشان داده بود و نسبت به هرگونه ماجراجویی احتمالی هشدار داده بود.

مرکز «عملیات‌های تجاری دریایی» انگلیس روز دوشنبه هم در یک عملیات روانی که ساعاتی بعدتر ناکام شد ادعا کرده بود  سکان هدایت چهار فروند کشتی در نزدیکی سواحل امارات از کنترل خارج شده و نیروهای مسلح، یک کشتی را توقیف کرده و در حال هدایت آن به سمت ایران هستند.

آژانس دریانوردی انگلیس ابتدا اعلام کرد که یک عملیات کشتی‌ربایی اتفاق افتاده اما ساعاتی بعدتر اعلام کرد که عملیات به اتمام رسیده و کشتی‌ها رها شده‌اند.

اتهامات کشورهای غربی علیه ایران در شرایطی مطرح شده که دولت «جو بایدن» مدعی است قصد دارد از طریق مذاکرات جاری در شهر وین زمینه‌های بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای را فراهم کند. برخی از تحلیلگران، ادعاهای کشورهای غربی را بخشی از کمپین فشار این کشورها برای اثرگذاری بر مذاکرات وین می‌دانند.

تا کنون ۶ دور مذاکره در شهر وین میان آمریکا و سایر طرف‌های برجام غیر از ایران برای تسهیل بازگشت آمریکا به برجام انجام شده است. طرف‌ها می‌گویند پیشرفت‌های ملموسی در این مذاکرات حاصل شده اما پاره‌ای اختلافات کماکان باقی است.

یکی از زمینه‌های اختلاف در این مذاکرات اصرار آمریکا بر حفظ برخی از تحریم‌هایی است که دولت «دونالد ترامپ» بعد از خروج از برجام علیه ایران اعمال کرده است. مضاف بر این، دولت بایدن اعلام کرده هیچگونه ضمانتی نمی‌تواند درباره عدم خروج دوباره دولت‌های بعدی آمریکا از برجام بدهد.

مضاف بر این، مقام‌های دولت آمریکا پیش از این تصریح کرده‌اند که قصد دارند از ورود به برجام به عنوان «سکویی» جهت پرداختن به سایر اختلافات از جمله مسائل موشکی و منطقه‌ای استفاده کنند.