۰ نفر

پیش شرط کره شمالی برای مذاکره با آمریکا

۱۳ مرداد ۱۴۰۰، ۱۲:۱۲
کد خبر: 550811
پیش شرط کره شمالی برای مذاکره با آمریکا

یک روز بعد از آنکه مقام‌های کره جنوبی، بعد از اظهارات تهدیدآمیز خواهر رهبر کره شمالی، اعلام کردند هنوز تصمیمی برای مشارکت با امریکا در یک رزمایش تحریک‌آمیز علیه کره شمالی نگرفته‌اند، نمایندگان پارلمان کره جنوبی می‌گویند که کره شمالی تنها در صورتی آماده استمرار مذاکره با امریکا در خصوص خلع سلاح هسته‌ای شبه جزیره کره است که تحریم‌های موجود علیه این کشور از جمله تحریم‌های مربوط به صادرات فلزات و واردات سوخت از سوی امریکا لغو شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از اعتماد، این اظهارات بعد از آن منتشر شد که پارک جیه‌وون، سرپرست سرویس امنیت ملی کره جنوبی در یک جلسه استماع برای نمایندگان پارلمان این کشور در مورد وضعیت گفت‌وگوها با همسایه شمالی توضیح داد.

به گفته یک نماینده پارلمان کره جنوبی، دولت کره شمالی همچنین خواستار آزاد شدن واردات کالای تجملی مانند مشروبات و کت و شلوار به این کشور است. این نماینده پارلمان کره‌جنوبی در مصاحبه با خبرنگاران بعد از نشست غیرعلنی با پارک جیه‌وون، رییس سرویس امنیت ملی، گفته است که از آقای پارک سوال کردم که منظور کره شمالی از کالاهای اساسی دقیقا چه چیزهایی است که او توضیح داد مشروبات الکلی و لباس‌های فاخر هم شامل این کالاها می‌شود که دولت کیم قصد دارد نه تنها برای خودش بلکه میان طبقه نخبه کره شمالی توزیع کند.

این اظهارات در حالی بیان می‌شود که بر اساس آمار ارایه شده توسط پارک در جلسه غیرعلنی پارلمان کره جنوبی، پیونگ‌یانگ برای تامین غذای شهروندان در طول تابستان دست‌کم یک میلیون تن مواد غذایی کم دارد و بعید است که در حال حاضر اولویت این کشور برای رفع تحریم‌ها، مشروبات الکلی و لباس‌های  فاخر  باشد.

رهبران دو کره بعد از نزدیک به یک سال مناقشه، از ابتدای بهار سال جاری بار دیگر نسبت به بازسازی اعتماد و بهبود روابط دو‌جانبه ابراز علاقه کرده‌ بودند. دو کره بعد از نزدیک به یک سال قطع کامل ارتباط، بار دیگر خط مستقیم تماس ضروری در منطقه عاری از سلاح بین دو کشور را بازگشایی کردند. به گفته مقام امنیتی کره جنوبی این خط هفته گذشته به دستور مستقیم رهبر کره شمالی بازگشایی شده ‌بود و برای اولین‌بار روز دوشنبه از آن استفاده شد، زمانی که مقام‌های کره شمالی، اطلاعاتی در مورد ماهیگیری غیرقانونی در دریای زرد را با همتایان جنوبی خود از طریق این خط در میان گذاشتند. یک مقام نظامی کره جنوبی به روزنامه هرالد کره می‌گوید: «زمانی که خط تماس باز باشد کره شمالی به صورت مرتب قایق‌هایی را که به صورت غیرقانونی در دریای زرد ماهیگیری می‌کنند با شماره و مشخصات به ما معرفی می‌کند، ما نیز تقریبا همین رویه را با آنها داریم، چنین تبادل اطلاعاتی باعث می‌شود تا از درگیری تصادفی در دریای زرد پیشگیری شود.»ها تائه-کئونگ، نماینده پارلمان کره جنوبی در مورد جلسه استماع با رییس دستگاه اطلاعات کره جنوبی می‌گوید: «پیونگ‌یانگ پیش‌شرط از سرگیری هر گفت‌وگویی را آزادسازی صادرات محصولات معدنی، واردات سوخت و کالاهای اساسی تعیین کرده است.»

به‌‌رغم انتشار گسترده اظهارات مقام‌های کره جنوبی در مورد پیش‌شرط‌های پیونگ‌یانگ، رسانه‌های رسمی کره شمالی، هنوز چنین موضعی را تایید نکرده‌اند. رییس‌جمهور پیشین امریکا در طول دو سال اول ریاست‌جمهوری‌اش با دعوت مستقیم از رهبر کره شمالی برای گفت‌وگوهای رودررو توانسته ‌بود یک سند کوتاه در مورد همکاری برای خلع سلاح و رفع تحریم‌ها امضا کند، اما بعد از اینکه دولت کره شمالی بی‌عملی ایالات متحده امریکا در رفع فشارها و تحریم‌ها علیه این کشور را مشاهده کرد، کلیه مذاکرات میان پیونگ‌یانگ و واشنگتن متوقف شد.

دولت جدید امریکا نیز از هفته‌های اولیه آغاز به کارش تلاش کرد تا تماس‌هایی برای از سرگیری گفت‌وگوها با کره شمالی برقرار کند، اما به نوشته رسانه‌های امریکایی همه این تماس‌ها تاکنون بدون پاسخ مانده‌اند. با این حال دولت کره شمالی نزدیک به چهار سال است که کلیه آزمایش‌های انفجار هسته‌ای و موشک‌های قاره‌پیمای خود را متوقف کرده است، اما تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد، امریکا، کره جنوبی و ژاپن علیه این کشور هیچ تغییر نکرده‌اند.

کیم بیونگ-کی، یکی از نمایندگان پارلمان کره جنوبی که در جلسه استماع دیروز حاضر بود معتقد است که پیونگ‌یانگ به دلیل این هیچ مشوقی به ازای انعطاف‌پذیری‌اش دریافت نکرده است، بسیار ناخشنود است. او معتقد است: «امریکایی‌ها باید با جابه‌جایی یا تغییر برخی تحریم‌ها بتوانند بار دیگر کره شمالی را پای میز مذاکره بازگردانند.» دولت ایالات متحده امریکا دو ماه پیش اعلام کرد که استراتژی جدیدی برای رویارویی با کره شمالی تدوین کرده است که نه مطابق با استراتژی دولت باراک اوباما بر اساس صبر استراتژیک خواهد بود و نه بر اساس استراتژی دولت ترامپ بر اساس ارتباط شخصی رهبران.

با این حال به گفته مقام‌های امریکایی هدف آنها از این استراتژی استفاده از راهکاری میانه برای خلع سلاح هسته‌ای کره شمالی است. عبارتی که همواره میان واشنگتن و پیونگ‌یانگ مورد مناقشه است، چراکه کره شمالی معتقد به خلع سلاح کامل هسته‌ای شبه جزیره کره، به معنای خروج سلاح‌های هسته‌ای امریکا از کره جنوبی است.

در طول هفته‌های گذشته بار دیگر احتمال برگزاری یک رزمایش مشترک میان کره جنوبی و امریکا، باعث خشم پیونگ‌یانگ شده ‌بود. کره شمالی چنین رزمایش‌هایی را تمرین برای حمله به خاک خود و اقدام‌های تحریک‌آمیز تلقی می‌کند. روز یکشنبه کیم یو جونگ، خواهر رهبر کره شمالی با صدور بیانیه‌ای شدیداللحن تاکید کرده‌ بود که برگزاری هر رزمایش مشترکی میان کره جنوبی و امریکا می‌تواند عواقب خطرناکی برای روابط دو کره داشته‌ باشد. سئول یک روز بعد از این بیانیه اعلام کرد که هنوز هیچ تصمیمی برای برگزاری رزمایش مشترک با امریکا اتخاذ نکرده است.

رسانه‌ها پیش از این گزارش داده ‌بودند که وضعیت موجودی کالاهای اساسی در کره شمالی به‌شدت وخیم است. بر اساس گزارش آسوشیتدپرس، بعد از آنکه به دلیل گرمای بی‌سابقه و خشکسالی شدید، محصول برنج مزارع کره شمالی کفاف تامین مایحتاج عمومی را نداد، حکومت این کشور دستور داده است تا برنج ذخیره ارتش برای توزیع در میان شهروندان آزاد شود. به گفته نمایندگان پارلمان کره جنوبی که در جلسه محرمانه توجیهی در مورد وضعیت کره شمالی حضور داشتند، قیمت برنج در کره شمالی ماه گذشته دوبرابر شده و بعد از مدتی دوباره در حال افزایش است.

در سال‌های گذشته نیز کره شمالی با مشکل کمبود مواد غذایی روبه‌رو شده‌ بود که معمولا این کمبود را با واردات برنج از چین جبران می‌کرد، اما شیوع بیماری کرونا در چین و بسته شدن مرزهای کره شمالی روی این کشور باعث شده است تا جبران کمبود مواد غذایی از طریق واردات از چین نسبت به گذشته بسیار سخت‌تر شود. بر اساس آمار بانک مرکزی کره جنوبی، اقتصاد کره شمالی در طول سال گذشته بیشترین رشد منفی را طی ۲۳ سال گذشته شاهد بوده است.