۰ نفر

وزارت خارجه چین؛

سند همکاری جامع ایران-چین باعث ارتقای منافع دو ملت می‌شود

۸ فروردین ۱۴۰۰، ۱۱:۲۷
کد خبر: 516248
سند همکاری جامع ایران-چین باعث ارتقای منافع دو ملت می‌شود

وزارت خارجه چین با اشاره به امضای سند همکاری جامع تهران- پکن خاطر نشان کرد این سند باعث ارتقای منافع دو ملت می‌شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، صفحه رسمی سخنگوی وزارت خارجه چین در توئیتر نوشت: «در ژانویه 2016 چین و ایران بیانیه مشترکی در مورد ایجاد مشارکت استراتژیک جامع صادر و توافق کردند که به یک برنامه همکاری جامع برسند. به همت مشترک آنها، برنامه همکاری جامع چین و ایران در 27 مارس امضا شد.»

سخنگوی وزارت خارجه چین در ادامه افزود:  این به دو طرف کمک خواهد کرد تا از پتانسیل همکاری در اقتصاد، فرهنگ و سایر زمینه ها استفاده و مسیر همکاری های طولانی مدت را ترسیم کنند، بنابراین مشارکت استراتژیک جامع باعث ارتقاء منافع دو ملت  می‌شود.

وزرای امور خارجه ایران و چین روز  گذشته در محل وزارت امور خارجه سند همکاری‌های 25ساله ایران و چین را امضا کردند.

این سند با عنوان رسمی «برنامه همکاری‌های جامع ایران و چین» ثبت شده است و حوزه‌های سیاسی، امنیتی، دفاعی، فرهنگی، کشاورزی، اقتصادی، علمی، جهانگردی، نفت و انرژی، زیرساخت‌های مخابراتی و فناوری ارتباطات، تجارت، بهداشت و سلامت و... را شامل می‌شود.

در برخی از بندها صحبت از تسهیل سرمایه‌گذاری و فاینانس است و برخی از بندها از حمایت‌های متقابل سیاسی در مجامع بین‌المللی می‌گوید. در حوزه نظامی و دفاعی موضوعاتی همچون آموزش، انتقال فناوری‌های دفاعی، مبارزه با تروریسم و رزمایش مشترک آمده است. از نکات بسیار مهم این سند می‌توان از توافق بر سر تجارت با ارزهای ملی یاد کرد.