۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

فرصت پیش روی طلا با تصمیمات جدید فدرال رزرو/ پیش‌بینی‌ رشد اقتصادی و نرخ تورم آمریکا تا سال‌۲۰۲۳

۲۷ شهریور ۱۳۹۹، ۱۳:۰۵
کد خبر: 467703
فرصت پیش روی طلا با تصمیمات جدید فدرال رزرو/ پیش‌بینی‌ رشد اقتصادی و نرخ تورم آمریکا تا سال‌۲۰۲۳

بازار طلا در حالی حرکت رو به جلوی خود را حفظ می‌کند که فدرال رزرو تلاش دارد به دنبال ایجاد رشد اقتصادی، نرخ بهره را تا سال ۲۰۲۳ ثابت و در محدوده صفر حفظ کند.

اقتصادآنلاین - اکرم شعبانی؛ آن طور که انتظار می‌رفت فدرال رزرو نرخ بهره را در محدوده صفر تغییر نداد، اگرچه انتظار می‌رود نرخ بهره در بلندمدت در همین محدوده حفظ شود اما بانک مرکزی اندکی خوش بینی خود را نسبت به وقوع و افزایش رشد اقتصادی تا پایان سال بالا برده است.

بر این اساس روز گذشته معاملات آتی طلای دسامبر با قیمت ۱۹۷۲.۱۰ دلار در هر اونس انجام شد که بیانگر افزایش ۰.۳۰ درصدی است. به گفته برخی از تحلیل‌گران کالایی، قیمت طلا نسبت به این مساله که فدرال رزرو بر مبنای تصمیم گیری خود به افزایش نرخ تورم چراغ سبز نشان داده، واکنش خواهد داشت.

بانک مرکزی در بیانیه سیاست پولی خود آورده است: کمیته تصمیم گرفت محدوده هدف برای نرخ وجوه فدرال رزرو از ۰ تا ۱.۴ درصد حفظ کند و بر همین اساس انتظار دارد که حفظ این دامنه تا زمانی که شرایط بازار کار به وضعیت پیشین و مطابق با ارزیابی کمیته از حداکثر نرخ اشتغال برسد و نرخ تورم تا ۲ درصد افزایش یابد و در مسیری قرار گیرد که در میان مدت از ۲ درصد هم عبور کند، ادامه یابد.

فدرال رزرو همچنین خاطرنشان کرده است که اگرچه فعالیت‌های اقتصادی در حال افزایش است اما هنوز هم در سطوح کمتر از شرایط پیش از شیوع کرونا مشاهده می‌شود. مسیر اقتصاد به میزان قابل توجهی به روند حرکت ویروس بستگی دارد و بحران بهداشت عمومی مداوم در کوتاه مدت بر فعالیت‌های اقتصادی، اشتغال و تورم تاثیرگذار خواهد بود و از این دیدگاه خطرات قابل توجهی پیش روی چشم انداز اقتصادی قرار گرفته است.

آدام باتن استراتژیست ارشد ارزی در فارکس لایو forexlive.com در این باره عنوان می‌کند: چشم انداز بلندمدت فدرال رزرو به پشیتبانی از انگیزه موجود در بازارهای سهام ادامه خواهد یافت چرا که قرار است نرخ بهره تا سال ۲۰۲۳ ثابت باقی بماند.

وی افزود: برای من پیش بینی‌های سال ۲۰۲۳ واقعی است، زمانی که نرخ بیکاری ۴ درصد و تورم شاخص قیمت مصرف کننده ۲ درصد خواهد بود و هنوز تعهدی تقریبا جهانی برای حفظ نرخ بهره تقریبا صفر درصدی وجود خواهد داشت. در واقع چنین شرایطی پاداشی برای دارایی‌های ریسک پذیر است.

باتن در عین حال تاکید کرد که بازار طلا نیز در چنین شرایطی عملکرد خوبی ارائه خواهد داد.

 در این زمینه بخوانید:

عقب نشینی آهسته طلا در برابر شاخص دلار

تکانه‌های صعودی طلا

تلاش طلا برای بازگشت به مسیر صعود

در آخرین پیش بینی‌های نرخ بهره که به آن طرح نقطه‌ای هم گفته می‌شود، پیش بینی متوسط بانک مرکزی این است که نرخ بهره تا سال ۲۰۲۳ حدود ۰.۱ درصد حفظ می‌شود. پیش بینی‌ها همچنین حاکی از آن است که تورم بلندمدت ۲.۵ درصدی در طول این دوره حفظ خواهد شد.

با نگاهی به روند رشد کنونی، فدرال رزرو انتظار دارد رشد تولید ناخالص داخلی ایالات متحده در سال جاری حدود ۳.۷ درصد باشد در حالی که در برآوردهای ماه ژوئن این میزان ۶.۵ درصد عنوان شده بود. اگرچه پیش‌بینی‌ها در ادامه عنوان می‌کنند که رشد اقتصادی در دو سال آینده حتی به کمتر از این مقدار خواهد رسید. پیش بینی شده است که فعالیت اقتصادی در سال ۲۰۲۱ با افزایش ۴ درصدی ادامه یابد در حالی که پیش بینی ماه ژوئن خبر از افزایش ۵ درصدی فعالیت‌های اقتصادی می‌داد. همچنین پیش بینی شده است که اقتصاد در سال ۲۰۲۲ با رشد ۳ درصدی ادامه یابد که در مقایسه با پیش بینی ۳.۵ درصدی پیشین، حاکی از کاهش میزان رشد است. در نخستین نگاه، برای سال ۲۰۲۳ بانک‌های مرکزی انتظار دارند رشد اقتصادی ۲.۵ درصدی در این سال ایجاد شود.

کمیته فدرال رزرو همچنین خوشبین است که تا چند سال آینده شاهد نرخ بیکاری کمتری خواهیم بود، انتظار می‌رود در سال ۲۰۲۱ نرخ بیکاری در حدود ۷.۶ درصد ثابت بماند درحالی که پیش بینی ماه ژوئن این نرخ را ۹.۳ درصد عنوان کرده بود. همچنین انتظار می‌رود نرخ بیکاری تا سال ۲۰۲۳ به حدود ۴ درصد کاهش یابد.

بانک مرکزی ایالات متحده همچنین پیش بینی می‌کند فشارهای تورمی به میزان بیشتری افزایش داشته باشد. پیش بینی‌ها نشان می‌دهد که تورم در سال جاری افزایش ۱.۲ درصدی یابد، در حالی که پیش بینی قبلی حاکی از ۰.۸ درصد افزایش تورم بود. بانک مرکزی همچنین پیش بینی می‌کند که نرخ تورم در سال ۲۰۲۳ به حدود ۲ درصد افزایش داشته باشد.

تصور بر این است انتظارات تورمی در شاخص قیمت مصرف کننده که قیمت‌های ناپایدار غذا و انرژی را از بین می‌برد، به ۱.۵ درصد برسد، بر اساس پیش بینی بانک مرکزی همچنین انتظار می‌رود میزان تورم اصلی تا سال ۲۰۲۳ به ۲ درصد افزایش یابد.