۰ نفر

ظریف:

آمریکا نمی‌تواند به توافقی استناد کند که در آن عضو نیست

۲۶ مرداد ۱۳۹۹، ۱۳:۲۷
کد خبر: 460214
آمریکا  نمی‌تواند به توافقی استناد کند که در آن عضو نیست

وزیر امور خارجه کشورمان تاکید کرد که خود آمریکا نیز می‌داند مکانیزم ماشه غیرقانونی است و نمی‌تواند آن را اجرا کند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از تسنیم، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در مراسم تودیع و معارفه سخنگوی وزارت امور خارجه اظهار داشت، آمریکا می داند که اسنپ بک (مکانیزم ماشه) غیرقانونی است و نمی تواند آن را اجرا کند.

وزیر امور خارجه یادآوری کرد که بولتون در روزهای سرخوشی در مصاحبه ای مطبوعاتی اعلام کرد که ما نمی توانیم از اسنپ بک استفاده کنیم.

در این زمینه بخوانید:

ترامپ: هفته آینده بازگشت تحریم‌ها علیه ایران را فعال می‌کنیم

پس از شکست آمریکا در شورای امنیت برای تمدید تحریم های تسلیحاتی ایران، مقامات آمریکایی می گویند قصد دارند از بند «اسنب بک» (مکانیزم ماشه) استفاده کنند که در برجام آمده است.

اما ناظران و دولت های عضو برجام با اشاره به اینکه آمریکا قبلا از برجام خارج شده و در نتیجه نمی تواند به بند توافقی استناد کند که در آن عضو نیست.

پیشتر، «میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان های بین المللی مستقر در وین در صفحه توئیتر خود نوشت: «ما امیدواریم که افراد عاقلی در دولت آمریکا باشند که نخواهند با ماجراجوی هایی همانند تلاش برای به کارگیری "اسنپ‌بک"، (موقعیت) کشور خود را در عرصه بین المللی تخریب کنند که بر خلاف عقل سلیم است.»

در همین حال، «مجید تخت‌روانچی» نماینده ایران در سازمان ملل، در بیانیه‌ای درباره اقدام آمریکا برای استفاده از مکانیزم ماشه (یا مکانیزم بازگشت خودکار تحریم‌ها) جهت احیای تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران هشدار داد و اعلام کرد که رأی شورای امنیت در رد قطعنامه پیشنهادی آمریکا برای تمدید تسلیحاتی ایران و انزوای آمریکا در عرصه بین‌الملل، نشان‌دهنده بی‌پایه و اساس بودن ادعای واشنگتن درباره مکانیسم ماشه هم تلقی می‌شود.