به دنبال آغاز موج دوم شیوع ویروس کرونا و کاهش سفرهای هوایی، ارزش سهام شرکت‌های هواپیمایی بزرگ آمریکا به میزان قابل توجهی سقوط کرد.

اقتصاد آنلاینمهسا نجاتی؛ هر دو شرکت هواپیمایی American Airlines و Southwest Airlines در روز پنج‌شنبه پس از گزارش نتایج سه ماهه دوم که نشان‌دهنده تاثیر مخرب بیماری همه‌گیر ویروس کرونا بر خطوط هوایی مسافربری بود، در معاملات اولیه خود نزول ارزش سهام را مشاهده کردند.

گفتنی است که این صنعت به دلیل بیماری همه‌گیر کووید-19 به میزان قابل توجهی ضربه دیده و هر چهار شرکت حامل بزرگ آمریکا بین 44درصد (Southwest) و 69درصد (United Airlines) از ارزش بازار سهام خود را در طول یک ماه بین 20فوریه و 20مارس از دست داده‌اند.

پس از جبران برخی خسارت‌ها در اواخر ماه مارس، سهام شرکت‌های هواپیمایی باز هم در شیب نزولی قرار گرفت و در پانزدهم ماه مه سقوط کرد.

با توجه به اینکه به نظر می‌رسید شیوع بیماری در اواخر ماه مه تحت کنترل درآمده و مسافران به تدریج به آسمان‌ها بازمی‌گردند، سهام شرکت‌های هواپیمایی امریکن، دلتا، یونایتد و ساوت وست به ترتیب 125، 93، 144 و 70درصد بین 15مه و 8ژوئن سود کردند.

افزایش اخیر در تعداد مبتلایان امید به بهبود سریع را کاهش داده، با این حال، تقاضای مسافران بسیار پایین‌تر از حد معمول باقی مانده است.

شرکت هواپیمایی یونایتد در جدیدترین اعلامیه خود به سهامداران گفته که اکنون انتظار دارد تقاضا تا زمان در دسترس بودن یک روش درمانی قابل قبول یا واکسن کووید-19 که سبب بهبود وضعیت در سال آتی شود، پایین باقی بماند.

در نمودار ارائه شده، عملکرد سهام شرکت‌های هواپیمایی آمریکایی از ابتدای سال تا کنون را مشاهده می‌کنید؛

سهام شرکت‌های هواپیمایی آمریکا