۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

سلب فرصت از افراد توانمند با عدم صدور مجوز جدید برای کارگزاری‌ها/ رقابت در صنعت کارگزاری، کاهش یافته است

۲۰ خرداد ۱۳۹۹، ۱۴:۱۴
کد خبر: 444931
سلب فرصت از افراد توانمند با عدم صدور مجوز جدید برای کارگزاری‌ها/ رقابت در صنعت کارگزاری، کاهش یافته است

مطابق با آمار منتشر شده، نیمی از کارگزاران منفعل بوده و تلاشی را در جهت تقویت صنعت کارگزاری و اثرگذاری مثبت بر بازار سرمایه، انجام نمی‌دهند. این کارگزاران، بر اساس ساختار و شرایط بازار در سال‌های قبل اداره می شوند

اقتصادآنلاینسارا محسنی؛ بازار سرمایه مانند سایر بازارهای مالی از افراد کارشناس، با تجربه، دارای استعداد و توانمند برخوردار است که با ساختار بازار آشنا بوده و از قدرت تحلیل بهره‌مند هستند.

با گسترش بازار سرمایه، نیاز به حضور اشخاصی که تجربه و تخصص کافی را برای حضور در آن دارند، احساس می‌شود. این افراد، ایده‌های نو و متنوع دارند و حضور آنها در بازار سرمایه، به رشد و اعتلای بیشتر آن کمک می‌کند.

عدم صدور مجوز جدید برای کارگزاری و اعطای آن به این دسته از افراد، فرصت رقابت و استفاده از توانایی‌های آنان برای رشد و توسعه بازار سرمایه را از آنها سلب می‌کند.

بسیاری از کارگزاری‌هایی که در حال حاضر وجود دارند، خدماتی ارائه نمی‌کنند و تنها مجوز شرکت را در اختیار دارند. عدم فعالیت این گروه از کارگزاران، موجب مراجعه افراد به سایر شرکت‌های کارگزاری فعال می‌شود و به دلیل عدم توانایی پاسخگویی آنها به تمام نیازهای سرمایه‌گذاران، سطح خدمات و کیفیت افت می‌کند.

طبیعی است که برای توسعه و بهبود کارکردهای بازار باید کیفیت خدمات افزایش یابد. اما رقابت منفی میان کارگزاران به‌طور حتم، کاهش کیفیت را در پی دار. بنابراین مجوز فعالیت شرکت های کارگزاری، باید متناسب با ظرفیت بازار سرمایه و در چارچوب های منطقی صادر شود.

در حالیکه ارزش بازار و حجم معاملات در بورس های دنیا به مراتب چندین برابر بازار سرمایه کشور ما است، اما نحوه صدور مجوز و فعالیت کارگزاران، از تعداد محدودی فراتر نمی رود. این در حالی است که در کشور ما تعداد شرکت های کارگزاری که اغلب با زیان عملکردی مواجه هستند، با افزایش عمق بازار سرمایه همخوانی ندارد. زیرا در دو سال اخیر، بورس رشد چشم‌گیری داشته است.

با اجازه صدور مجوز جدید از سوی سازمان بورس و اوراق بهادار، افراد توانمند زیادی می‌توانند مالکیت شرکت‌های کارگزاری را به دست آورند. این امر نه تنها فرصت را در اختیار آنها قرار می‌دهد، بلکه موجب افزایش رقابت میان کارگزاران می‌شود. در نتیجه افزایش رقابت، کارگزاران سعی می‌کنند خدمات خود را گسترش داده و کیفیت را بالا ببرند.

هم‌چنین با فراهم کردن زمینه‌ها برای صدور مجوز جدید، کارگزاران منفعل شناخته می‌شوند و تمدید مجوز و تایید فعالیت آنها بررسی می‌شود.

نکته قابل ذکر این است که کارگزاری‌های موجود به دلیل ازدحام مشتریان و رسیدگی به درخواست‌های آنان، فرصت ارائه ایده‌های جدید برای بهبود خدمات را ندارند. اما اگر اجازه صدور مجوز جدید داده شود، افرادی که توانایی ارائه ایده و اجرایی کردن آنها را دارند، موجب توسعه فضای بازار سرمایه و صنعت کارگزاری می‌شوند.