۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

قدرت‌نمایی نقدینگی در بازار سرمایه ادامه یافت/ هجوم خریداران به بازار سهام

۷ مهر ۱۳۹۸، ۱۵:۲۴
کد خبر: 384170
قدرت‌نمایی نقدینگی در بازار سرمایه ادامه یافت/ هجوم خریداران به بازار سهام

رکورد بیشترین میزان معاملات سهام در یک روز شکسته شد. فعالان بازار سهام امروز تقریبا به اندازه 4هزار میلیارد تومان معامله ثبت کردند.

اقتصادآنلاین - هاشم آردم؛ این روزها استقبال از بازار سهام به طور بی‌سابقه‌ای افزایش یافته است. ارزش معاملات در این بازار نسبت به مقاطع مشابه در سال‌‎های گذشته چند برابر شده است. از طرف دیگر تعداد اشخاص شرکت‌کننده در عرضه‌های اولیه، که معیاری است از میزان توجه آحاد جامعه به بازار سرمایه، نسبت به سال گذشته بیش از 4برابر شده است. قیمت‌ها هر روز رشد بیشتری را تجربه می‌‎کنند و پول‌های تازه‌نفس و جدید بدون توقف به بازار تزریق می‌شود.

طی معاملات روز جاری در بازار سهام، رکورد ارزش معاملات خرد شکسته شد. امروز ارزش معاملات خرد سهام و حق تقدم در نمادهای عادی بورسی بالغ بر 2هزار و 500 میلیارد تومان بود. همچنین ارزش معاملات خرد در نمادهای فرابورسی نیز تقریبا به هزار و 100 میلیارد تومان رسید. بر این اساس امروز در بازار سهام به طور کلی بیش از 3هزار و 600 میلیارد تومان جابجا شد. این رقم در هیچ زمانی در بازار سهام تجربه نشده بود.

علاوه بر این، بررسی‌ها نشان می‌دهد که تنها در دو ماه گذشته، خالص خرید اشخاص حقیقی در بازار بیش از 4هزار و 200 میلیارد تومان بوده است. به عبارت دقیق‌تر تنها در 2ماه گذشته دست‌کم 4هزار و 200 میلیارد تومان پول جدید راهی بازار سهام شده است.

این هجوم نقدینگی که باید آن را به فال نیک گرفت، باعث افزایش قیمت‌های سهام و در نتیجه رشد کم‌سابقه شاخص‌های بورس و فرابورس شده است. از ابتدای سال جاری تا کنون شاخص کل بورس تقریبا 80 درصد و شاخص کل هم‌وزن بورس تقریبا 185 درصد رشد نشان داده است.

طی معاملات امروز، اگرچه شاهد افت نسبی قیمت‌ها و عقب‌نشینی 0.5 درصدی شاخص کل بورس بودیم، اما ارزش معاملات امروز، رکورد بی‌سابقه‌ای از خود به جا گذاشت. علاوه بر آن با وجود افت قیمت‌ها، خالص خرید اشخاص حقیقی در نمادهای عادی بورسی و فرابورسی بالغ بر 232 میلیارد تومان بود. تجربه بازار سهام نشان می‌دهد عموما در زمانی که قیمت‌های سهام رو به کاهش می‌گذارد، خالص خرید اشخاص حقیقی منفی شده و حقیقی‌ها نقدینگی خود را از بازار خارج می‌کنند. این در حالی است که در روزهای اخیر، حتی در زمانی که قیمت‌ها رو به افت گذاشته‌اند، اشخاص حقیقی بیشتر در مقام خریدار قرار گرفته‌اند.

یکه‌تازی بورس ادامه می‌یابد؟

در برهه فعلی به نظر می‌رسد اشخاص کمتر حرفه‌ای به سرعت در حال وارد کردن نقدینگی خود به بازار سهام هستند. این هجوم نقدینگی بیش از هر عامل دیگری سبب رشد قیمت‌های سهام شده است. تا جایی که در برخی نمادهای بازار، به ویژه شرکت‌های کوچکتر، ظن شکل‌گیری حباب قیمتی به وجود آمده است. برخی نمادهای بازار با نسبت قیمت به درآمد بیش از 30 و 40 مرتبه معامله می‌شوند.

این در حالی است که نسبت قیمت به درآمد در بازار پول در بدترین حالت در محدوده 6 تا 7 مرتبه قرار دارد. بدتر از آن، برخی نمادهای بنیادی بازار سهام که توان حفظ روند سودآوری خود را در بلندمدت دارند، کمتر مورد توجه فعالان بازار قرار دارند. در برخی نمادهای گروه‌های بنیادی و بزرگ بازار از جمله گروه‌های پتروشیمی و فلزات اساسی، نسبت قیمت به درآمد در محدوده 3مرتبه قرار دارد.

تجربه در بازار سهام نشان داده است که روند ورود نقدینگی اصولا تا ابد ادامه پیدا نمی‌کند. نقدینگی بزرگی که این روزها بی‌وقفه به بازار سهام تزریق می‌شود هم روزی به اتمام می‌رسد و بعید به نظر می‌رسد این پول‌های تازه‌نفس چندان به بازار وفادار بمانند. به عبارت دقیق‌تر این موج خرید سهام روزی جای خود را به موج فروش خواهد داد تا صاحبان آن به شناسایی سود بپردازند.

در حال حاضر به نظر می‌رسد تا زمانی که سیل ورود نقدینگی به بازار سهام ادامه داشته باشد، شاهد افزایش قیمت‌ها خواهیم بود، اما به محض تضعیف روند ورود پول، نمادهای کوچکتر بازار که از قضا بیشتر مورد توجه خریداران بوده‌اند، آسیب جدی‌تری به سهامداران خود وارد خواهند کرد. با وجود آنکه ریزش قیمت احتمالی در این نمادهای باعث افت جدی در شاخص کل هم‌وزن خواهد شد، شاخص کل احتمالا از ریزش معنادار مصون خواهد ماند. چرا که برخی نمادهای بزرگ بازار که تأثیر بیشتری بر شاخص کل می‌گذارند هنوز برای صعود مستعد هستند.