۰ نفر

مدیر مالیه بین الملل شرکت تامین سرمایه سپهر مطرح کرد؛

«آپشن» تکمیل کننده زنجیره ابزارهای مالی زعفران

۱۱ اسفند ۱۳۹۷، ۱۴:۰۹
کد خبر: 339119
«آپشن» تکمیل کننده زنجیره ابزارهای مالی زعفران

مدیر مالیه بین الملل شرکت تامین سرمایه سپهر گفت: بورس کالای ایران با پذیرش کالاهای فیزیکی مخصوصا زعفران که از کالاهای استراتژیک کشور است، گام بزرگی در شفافیت قیمت و رونق معاملات این محصول برداشت به طوری که با گسترش ابزارهای مالی و راه اندازی معاملات گواهی سپرده کالایی، قراردادهای آتی و سپس معاملات آپشن، زنجیره ی ابزارهای مالی زعفران تکمیل می‌شود.

 به گزارش اقتصاد آنلاین، مدیر مالیه بین الملل شرکت تامین سرمایه سپهر گفت: بورس کالای ایران با پذیرش کالاهای فیزیکی مخصوصا زعفران که از کالاهای استراتژیک کشور است، گام بزرگی در شفافیت قیمت و رونق معاملات این محصول برداشت به طوری که با گسترش ابزارهای مالی و راه اندازی معاملات گواهی سپرده کالایی، قراردادهای آتی و سپس معاملات آپشن، زنجیره ی ابزارهای مالی زعفران تکمیل می شود.  

مهدی آسیما در گفت و گو با اقتصاد آنلاین عنوان کرد: در بازارهای نوین دنیا، ابزارهای آتی همراه با آپشن مورد معامله قرار می گیرند و از آنجایی که باید زیرساخت های لازم برای راه اندازی ابزارهای نوین مالی فراهم شود و معامله گران با این نوع معاملات آشنا شوند، این اتفاق در خصوص محصول زعفران و ابتدا با راه اندازی معاملات گواهی سپرده کالایی و بعد قرارداد آتی و سپس معاملات آپشن مرحله به مرحله در بورس کالا رخ داد.

وی به مزیت های راه اندازی قرارداد آپشن زعفران اشاره کرد و توضیح داد: مزیت تکمیل زنجیره ابزارهای مالی برای محصول زعفران را می توان از دو جنبه بررسی کرد به طوری که با تکمیل زنجیره ابزارهای مالی، برای کشاورزان این امکان فراهم می شود تا قیمت محصولشان در بازار شفاف شود که این اتفاق با راه اندازی گواهی سپرده کالایی و قراردادهای آتی زعفران رخ داد و باعث شد تا قیمت این محصول هم برای کشاورزان و هم در بازار شفاف شود.

وی اضافه کرد: از سوی دیگر با راه اندازی قراردادهای آتی و اختیار معامله زعفران، کشاورزان می توانند ریسک نوسان قیمت را پوشش داده و با فروش محصولشان در بورس، در مقابل نوسان قیمت بیمه شوند.

وی ادامه داد: از سوی دیگر فارغ از کشاورزان که مهم ترین ذی نفعان این نوع معاملات هستند، معامله گران و افرادی که در بازار ثانویه نقش دارند مانند نهادهای مالی، کارگزاران، شرکت های سبدگردانی و حتی صندوق های کالایی می توانند از این ابزار متنفع شوند به طوری که این نهادها می توانند به بازار ثانویه معاملات و نیز نقدشوندگی بازارکمک کرده و باعث شوند تا بازار دو طرفه شود.

آسیما در پاسخ به این سوال که آیا ابزار آپشن می تواند روی سایر محصولات و صنایع نیز راه اندازی شود؟ گفت: به اعتقاد من راه اندازی قرارداد آپشن زعفران اتفاق بسیار خوبی است و زنجیره ابزارهای مالی این محصول را تکمیل می کند؛ از طرفی ابزار آپشن می تواند روی سایر محصولاتی که قابلیت استاندارد شدن داشته باشند و از نقدشوندگی برخوردار باشند مانند محصول پسته راه اندازی شود که با تعاملات خوبی که در مجموعه بورس کالا وجود دارد این اتفاق دور از دسترس نیست. 

مدیر مالیه بین الملل شرکت تامین سرمایه سپهر به نقش این شرکت در معاملات آپشن زعفران اشاره کرد و گفت: شرکت تامین سرمایه سپهر از چند ماه گذشته در بازار گواهی سپرده کالایی زعفران فعال است به طوری که در چند هفته اخیر مجوز بازارگردانی گواهی سپرده زعفران نگین را از سازمان بورس دریافت کرد.

آسیما تصریح کرد: بنابراین در قرارداد آتی و آپشن زعفران نیز شرکت تامین سرمایه سپهر به بازار کمک می کند به طوری که قرار است بازارگردانی معاملات اختیار معامله زعفران توسط تامین سرمایه سپهر انجام شود که مجوز آن در مراحل نهایی اخذ از سوی سازمان بورس قرار دارد.

وی در خصوص میزان استقبال از قرارداد آپشن زعفران گفت: به جرت می توان گفت بعد از گذشت یک دوره کوتاه و با تعاملی که بورس کالا در رونق بخشی با این ابزارهای معاملاتی دارد، حجم معاملات مشتقه بسیار بیشتر از معاملات نقدی شود این در حالی است که باید ابزارهای متنوع روی محصولات مختلف نیز راه اندازی شود.