۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می دهد؛

دریافت تسهیلات ازدواج با یک سفته از متقاضی یا یک ضامن معتبر / مراحل ثبت نام و دریافت وام ازدواج

۱۲ تیر ۱۴۰۱، ۱۴:۴۰
کد خبر: 650238
دریافت تسهیلات ازدواج با یک سفته از متقاضی یا یک ضامن معتبر /  مراحل ثبت نام و دریافت وام ازدواج

بنابر اعلام رئیس کل بانک مرکزی، آیین‌نامه‌ تسریع و تسهیل در پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج از «حیث وثایق و تضامین» و تعیین «سقف زمان انتظار»، امروز به شبکه بانکی ابلاغ شد.

به گزارش اقتصاد آنلاین، علی صالح آبادی، رئیس کل بانک مرکزی، پیرو تاکید رئیس جمهوری مبنی بر تسریع و تسهیل پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج و پیرو بخشنامه‌های پیشین این بانک درخصوص جزء (۱) بند (الف) تبصره (۱۶) قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور با موضوع پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج تصریح کرد: امروز، دو نکته مهم حسب دستور رئیس جمهوری به شبکه بانکی ابلاغ شد. نخست آنکه درباره وثایق مطابق با نص صریح قانون، بانک‌ها و موسسات اعتباری مکلفند مبتنی بر اعتبارسنجی متقاضیان، حداکثر با اخذ یک سفته از متقاضی یا یک ضامن معتبر به پرداخت تسهیلات اقدام کنند.

به گفته وی، بانک موظف است در اسرع وقت ضمن تعیین شعبه، پذیرش و تعیین تکلیف متقاضیان در صف سامانه قرض‌الحسنه ازدواج، با تکمیل مدارک توسط متقاضی ظرف مدت حداکثر ۱۰ روزکاری نسبت به پرداخت تسهیلات اقدام کند.

مراحل ثبت‌نام و اخذ تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج

اشخاص متقاضی دریافت این تسهیلات باید به سامانه وام ازدواج به نشانی ve.cbi.ir مراجعه و گزینه ثبت‌نام جدید را انتخاب کنند. لازم به ذکر است که تکمیل فرم مربوطه از طریق سایت، برای هر یک از زوجین به صورت جداگانه امکان‌پذیر است.

پس از انتخاب گزینه ثبت‌نام جدید، فرم درخواست تسهیلات قرض الحسنه ازدواج نمایش داده می‌شود و متقاضیان می‌بایست اطلاعات خود را به طور دقیق، وارد و سپس گزینه ادامه را انتخاب کنند.

درنهایت اگر تمام اطلاعات واردشده از سوی متقاضی صحیح باشد، این اطلاعات توسط سازمان ثبت احوال جمهوری اسلامی ایران، تایید شده و پیامی حاوی کد رهگیری ده رقمی، برای افراد نمایش داده می‌شود. این کد ده رقمی برای رهگیری وضعیت وام ازدواج بوده و تا زمان دریافت مبلغ وام، داشتن آن ضروری است.

جهت اطلاع از شعبه عامل اعطای وام ازدواج، متقاضیان باید به سایت مراجعه کنند. اشخاص می‌توانند با مراجعه به شعبه معرفی‌شده ظرف ۱۲ روز کاری و با تحویل مدارک لازم، اقدام به دریافت تسهیلات کنند.

تسهیلات فرزندآوری مشابه تسهیلات ازدواج است

بنابر اعلام رئیس کل بانک مرکزی، درخصوص تسهیلات فرزندآوری نیز باید مشابه با تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج و به همان شکل برخورد شود. بنابراین بانک‌ها باید ظرف ۱۰ روز، پول را به حساب متقاضی واریز کنند و در صورتی که این اقدام را انجام ندهند، با بانک خاطی برخورد انضباطی صورت می‌گیرد.

مدارک لازم برای دریافت تسهیلات فرزندآوری/ روش دریافت چگونه است؟

در اولین مرحله، متقاضیان باید در سامانه تسهیلات قرض‌الحسنه فرزندآوری، ثبت‌نام کنند. پس از تعیین شعبه متقاضیان بر اساس اولویت ثبت‌نام و میزان سهمیه ابلاغی از سوی بانک مرکزی، موضوع از طریق پیامک به اشخاص اعلام می‌شود. (متقاضی می‌تواند تا قبل از تعیین شعبه نسبت به ویرایش اطلاعات خود در سامانه از طریق گزینه «ویرایش ثبت نام قبلی» و تغییر بانک عامل اقدام کند.)

در مرحله سوم، متقاضی می‌بایست مدارکی مانند اصل و کپی تمامی صفحات شناسنامه پدر و فرزند، اصل و کپی کارت ملی پدر، کدپستی ۱۰ رقمی و آدرس کامل محل سکونت و کد رهگیری ۱۰ رقمی دریافتی از سامانه را ظرف ۱۲ روز کاری، به شعبه مربوطه ارسال و نسبت به تشکیل پرونده اقدام کند.

پس از تعیین شعبه و مراجعه متقاضی به شعبه تعیین‌شده، پذیرش متقاضی از سوی شعبه انجام می‌شود. متقاضی ۴۵ روز کاری مهلت دارد تا نسبت به تکمیل مدارک و ارائه ضمانت مورد پذیرش بانک اقدام کند.