۰ نفر

گزارش میدانی اقتصادآنلاین از شعب بانک‌ها؛

وام بدون ضامن؛ فقط در تلویزیون

۳ بهمن ۱۴۰۰، ۱۷:۱۲
کد خبر: 603004
وام بدون ضامن؛ فقط در تلویزیون

پرداخت تسهیلات بدون بانک ضامن وعده خاندوزی، وزیر اقتصاد بود اما بانک‌ها هنوز آمادگی پرداخت وام به شیوه را ندارند.

اقتصادآنلاین – صبا نوبری؛ هفته گذشته رییس جمهور دستوراتی را به نظام بانکی کشور ابلاغ کرد که یکی از آن‌ها پرداخت تسهیلات خرد بدون دریافت وثیقه و ضامن و با استفاده از اعتبارسنجی بود. خاندوزی وزیر اقتصاد نیز پیش از این خبر داده بود که نظام اعتبارسنجی برای پرداخت تسهیلات نواقصی دارد و به زودی تغییر خواهد کرد.

 شب گذشته خاندوزی، وزیر اقتصاد خبر داد که بانک‌های زیرمجموعه این وزارتخانه مکلف شدند که تا تسهیلات زیر 100میلیون تومان را بدون ضامن به متقاضیان حقوق بگیر و مستمری بگیر پرداخت کنند.

به دنبال انتشار این موضوع، خبرنگار اقتصادآنلاین در گزارش میدانی از شعبات بانک‌ها وضعیت پرداخت وام بدون ضامن را جویا شد.

یکی از شعبات بانک‌های دولتی در واکنش به این موضوع گفت: این مسائل در تلویزیون مطرح شده و هنوز به ما چیزی نگفتند. تازه اگر هم ابلاغ بشود اینطور نیست که به هر کسی تسهیلات بدهند. شما باید از مشتریان فعال بانک باشید و متناسب با اعتبار و درآمدتان تسهیلات دریافت می‌کنید.

دو بانک خصوصی دیگر نیز گفتند امکان پرداخت وام بدون ضامن را ندارند و این خدمات در این بانک‌ها فعال نیست.

رییس شعبه بانک دیگری نیز به خبرنگار اقتصادآنلاین گفت: این مسائل فعلا در تلویزیون مطرح شده و چیزی به ما ابلاغ نشده است. متاسفانه اینگونه جو را هم شلوغ می‌کنند؛ بدون اینکه به ما اطلاعی بدهند. البته اگر شرط ضامن برداشته شود خود ما نیز راحت خواهیم بود اما هنوز به ما چیزی گفته نشده است.

رییس این شعبه در پاسخ به این سوال که چه زمانی این قابلیت در بانک‌ها فعال خواهد شد، گفت: اطلاعی نداریم ولی به محض اینکه بخشنامه به دست ما برسد بدون ضامن تسهیلات پرداخت می‌کنیم.

بخش اعتبار یکی از بانک ها نیز گفت: قابلیت دریافت تسهیلات مرابحه بدون ضامن،  برای برخی مشتریان بانک وجود دارد ولی در شعبه پیگیری نمی‌شود بلکه با مراجعه به سایت می‌توانید درخواست خود را ثبت کنید که البته یک بار به افراد پرداخت می‌شود و در صورت لزوم بار دیگر شارژ خواهد شد.

استفاده از اعتبارسنجی برای پرداخت تسهیلات اتفاق خوبی در نظام بانکی است، اما باید لوازم و شرایط آن فراهم شود؛ در غیر این صورت نمی‌توان انتظار داشت گرهی از مشکلات باز کند.