۰ نفر

مخالفت تولیدکنندگان روسی با واردات میوه و سبزیجات ایرانی

۲۴ شهریور ۱۳۹۵، ۱۹:۱۷
کد خبر: 145794
 مخالفت تولیدکنندگان روسی با واردات میوه و سبزیجات ایرانی

تولید کنندگان روسی میوه و سبزیجات مخالفت خود را با واردات گوجه فرنگی، خیار، سیب زمینی و هویج ایرانی به بازار این کشور از طریق رویه های تسهیل شده گمرکی و کاهش تعرفه ها اعلام کردند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از تسنیم، تولید کنندگان روسی میوه و سبزیجات مخالفت خود را با واردات گوجه فرنگی، خیار، سیب زمینی و هویج ایرانی به بازار این کشور از طریق رویه های تسهیل شده گمرکی و کاهش تعرفه ها اعلام کردند. در نیمه نخست سال 2017، قرار است یک منطقه آزاد تجاری بین ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیایی ایجاد شود که روسیه را نیز شامل خواهد شد.


در ماه جولای، اعلام شد که روسیه احتمالا در نیمه نخست سال 2017 یک منطقه تجارت آزاد موقت با ایران ایجاد خواهد کرد و این منطقه تا سال 2020 فعالیت خواهد کرد. ایجاد این منطقه تجارت آزاد موجب کاهش تعرفه های گمرکی برای واردات کالاهای ایرانی به بازار روسیه خواهد شد. فهرستی از کالاهایی که اولویت ایران برای صادرات به بازار روسیه است، تهیه شده است.


این فهرست شامل خیار، خیار ترشی، گوجه فرنگی، سیب زمینی، فلفل و دیگر انواع سبزیجات، رب گوجه فرنگی، سیر تازه، پیاز، موسیر، سیب، ماهی قزل آلا، شیرخشک، گوشت قرمز و گوشت مرغ؛ روغن پالم، کره، شکر سفید، آدامس و آب سیب است.


اما بررسی های وزارت کشاورزی روسیه از تاثیر افزایش واردات برخی از این کالاها از ایران به روسیه نشان می دهد که اتحادیه تولید کنندگان میوه و سبزیجات روسیه، از این اقدام ناراضی هستند و خواستار خروج گوجه فرنگی، خیار، سیب زمینی و هویج از این رژیم تجارت آزاد هستند.


این اتحادیه تاکید کرده که در قالب برنامه دولت روسیه به منظور توسعه کشاورزی داخلی، تولید کنندگان شرووع به ایجاد گلخانه هایی به مساحت 100 هکتار با هزینه 20 میلیارد روبل کرده اند و امکان ادامه فعالیت این گلخانه ها در گرو قیمت های فصلی محصولات در فصول پاییز و بهار است. زیرا تولید کنندگان در فصل تابستان محصولات خود را به قیمت های پایین به فروش می رسانند و سودآوری لازم را ندارند. از این رو واردات این کالاها از کشورهای دیگر می تواند تاثیری مستقیم بر قیمت این محصولات بگذارد و تولید کنندگان داخلی را متضرر سازد.