۰ نفر

پیش بینی اوپک از کمبود عرضه در بازار نفت

۲۲ مرداد ۱۴۰۰، ۱۲:۵۰
کد خبر: 553205
پیش بینی اوپک از کمبود عرضه در بازار نفت

اوپک در جدیدترین گزارش ماهانه خود پیش بینی کرد بازار نفت تا پایان سال۲۰۲۱ دچار کمبود شدید عرضه خواهد ماند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، اوپک در جدیدترین گزارش ماهانه بازار نفت، پیش بینی خود از تقاضای جهانی برای نفت در سال ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ را بدون تغییر نگه داشت و همچنان انتظار دارد تقاضا برای نفت در سال میلادی جاری ۵.۹۵ میلیون بشکه در روز معادل ۶.۶ درصد رشد کند و مصرف سوخت در سال آینده ۳.۲۸ میلیون بشکه در روز افزایش پیدا کند.

 اما اوپک پیش بینی رشد عرضه غیر اوپک را به دلیل افزایش تولید روسیه بالاتر برد. تولید روسیه در راستای موافقت اوپک پلاس برای افزایش تولید ماهانه ۴۰۰ هزار بشکه در روز از اوت تا دسامبر سال میلادی جاری، افزایش پیدا می کند.

طبق پیش بینی اوپک، تولید نفت غیراوپک ۲.۹ میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۲۲ رشد می کند که ۸۴۰ هزار بشکه در روز بالاتر از پیش بینی ماه پیش این گروه است.

این گروه انتظار دارد تولید نفت شیل آمریکا سال میلادی آینده ۵۶۰ هزار بشکه در روز رشد کند که ۶۰ هزار بشکه در روز بالاتر از برآورد ماه گذشته است.

با این حال اوپک در این گزارش تاکید کرد که تقاضا برای نفت در ماههای آینده احتمالا بالاتر از میزان عرضه خواهد ماند و فشار صعودی روی قیمتها در کوتاه مدت را حفظ می کند.

اوپک پیش بینی خود از رشد اقتصاد جهانی در سال ۲۰۲۱ را با فرض این که تاثیر همه گیری کووید ۱۹ مهار خواهد شد، از ۵.۵ درصد به ۵.۶ درصد افزایش داد با این حال هشدار داد ابهامات قابل توجهی وجود دارد. دورنمای رشد اقتصادی سال ۲۰۲۲ هم از سوی اوپک ۴.۲ درصد پیش بینی شد.

گزارش اوپک یک روز پس از انتقاد دولت آمریکا از گروه اوپک پلاس برای عدم افزایش بیشتر تولید و به خطر انداختن روند احیای اقتصاد جهانی منتشر شد.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا با اشاره به قیمتهای نفت که بالاتر از سطح پیش از شیوع کووید ۱۹ هستند، گفت: توافق فعلی اوپک پلاس کافی نیست. این گروه که قرار است نشست بعدی وزیرانش برای بازبینی سیاست تولید نفت اول سپتامبر برگزار شود، به انتقاد آمریکا واکنش نشان نداد.

گزارش اوپک نشان داد تولید نفت این گروه در ژوییه به میزان ۶۴۰ هزار بشکه در روز رشد کرده و به ۲۶.۶۶ میلیون بشکه در روز رسیده است که تحت تاثیر خاتمه کاهش تولید داوطلبانه عربستان سعودی بود.

طبق گزارش اوپک، تقاضا برای نفت این گروه در سه ماهه سوم به ۲۸.۳۶ میلیون بشکه در روز و در سه ماهه چهارم به ۲۸.۹۶ میلیون بشکه در روز می رسد.

سهم اوپک از ۴۰۰ هزار بشکه در روز افزایش تولید ماهانه تصویب شده در اوپک پلاس، ۲۵۰ هزار بشکه در روز است. با فرض ثابت ماندن تولید ایران، لیبی و ونزوئلا که از مشارکت در کاهش تولید معاف شده است و پایبندی کامل سایر اعضا به پیمان نفتی، تولید اوپک تا پایان سال پایین ۲۸ میلیون بشکه در روز خواهد ماند. اما از سه ماهه نخست سال ۲۰۲۲ تقاضا برای نفت اوپک به ۲۵.۱۹ میلیون بشکه در روز کاهش پیدا می کند و در سه ماهه دوم ۲۶.۸۰ میلیون بشکه در روز خواهد بود.

بر اساس گزارش پلاتس، گزارش اوپک برخلاف پیش بینی جدید آژانس بین المللی انرژی است که اعلام کرد رشد تقاضا برای نفت ضعیف می شود و تولید بالاتر در خارج از گروه اوپک پلاس وجود خواهد داشت که به مازاد عرضه منتهی می شود. اداره اطلاعات انرژی آمریکا هم پیش بینی رشد تقاضا در سال ۲۰۲۱ را تغییر نداد اما دورنمای سال ۲۰۲۲ را کاهش داد.