۰ نفر

عضو کمیسیون انرژی مجلس؛

روحانی وعده داده بود امسال قطعی برق نداریم

۱۹ مرداد ۱۴۰۰، ۱۴:۴۸
کد خبر: 552507
روحانی وعده داده بود امسال قطعی برق نداریم

عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: در شهریور ماه سال ۹۹ آقای روحانی در پروژه‌هایی که هر هفته وزارت نیرو تحت عنوان پویش الف، ب ایران به بهره‌برداری می‌رساند، گفتند که دیگر با این بهره‌برداری، سال آینده قطعی برق نداریم.‌

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، رمضانعلی سنگدوینی عضو کمیسیون انرژی مجلس و نماینده مردم آق قلا و گرگان در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به قطعی‌ها و خاموشی‌های اخیر برق گفت: در سیستم نظام توزیع برق کشور باید یک برنامه‌ریزی صحیح به کار گرفته شود تا هنگامی که هوا پنج درجه یا ده درجه گرم‌تر شد و گرما زودتر از موعد همیشگی آمد، از قطع شدن برق مردم آن هم بدون نظم و بدون برنامه جلوگیری شود. مسئله در سطح کلان نیز به مشکلات طرف عرضه و تقاضا باز می‌گردد.

وی ادامه داد: نیروگاه اتمی بوشهر به تازگی و در هفته‌ی گذشته در مدار آمده است با وجود اینکه در حال حاضر نتوانستیم به برنامه‌ی توسعه‌ی ششم برسیم. از طرفی کشور ما حدود سیصد روز آفتابی در سال دارد و ما از این انرژی خدادادی بهره ای نبردیم و نتوانستیم آن چنان که نیاز هست از آن استفاده کنیم و از‌ برنامه‌ی توسعه‌ی ششم برای افزایش ظرفیت مازاد برق عقب هستیم. مسئله‌ی بعدی این است که بخش خصوصی را رها کردیم و تقویت نکردیم‌ و بخش خصوصی حدود بیست و شش هزار میلیارد تومان از وزارت نیرو طلبکار است و با این روند دیگر انگیزه ای برای بخش خصوصی باقی نمی‌ماند.

دنیا به سمت حمایت از بخش خصوصی و استفاده از انرژی های پاک رفته است

سنگدوینی افزود: در حال حاضر دنیا به سمت حمایت از بخش خصوصی و استفاده از انرژی های پاک رفته است، ولی ما از سرمایه‌گذار کمتر حمایت کردیم و نگذاشتیم سرمایه‌گذار وسط میدان بیاید. البته مشکلات ساختاری صنعت برق نیز بسیار تاثیرگذار است.

وی افزود: استان گلستان حدود هزار دویست و پنجاه تا هزار و سیصد مگاوات میزان مصرف برق دار،‌ ولی در حال حاضر به این استان پانصد و پنجاه مگاوات برق می‌دهند. در جلسه ای که با وزیر داشتم هم به زیر گفتم که استان گلستان صنعتی نیست، کشاورزی است و این قطعی های مداوم برق به کشاورزی استان ضربه خواهد زد.

روحانی وعده داد در سال 1400 قطعی برق نداریم

این نماینده مجلس ادامه داد: در شهریور ماه سال ۹۹ آقای روحانی در پروژه‌هایی که هر هفته وزارت نیرو تحت عنوان پویش الف، ب ایران به بهره‌برداری می‌رساند، گفتند که دیگر با این بهره‌برداری، سال آینده قطعی برق نداریم.‌چه می‌شود که سال گذشته اینگونه پیش‌بینی می‌شود ولی در حال حاضر قطعی برق داریم. مردم نمی‌پذیرند که به عنوان یک ایرانی و بعد از گذشت چهل و دو سال از انقلاب، برق یک سره و بدون برنامه قطع شود.

وی افزود: در بودجه 1400، مجلس مصوب کرد که برق مشترکان کم مصرف از محل گران شدن تعرفه برق مشترکان پرمصرف، رایگان شود. باید برای بخش خانگی نظام تعرفه‌گذاری را به نفع مردم تغییر داد. متاسفانه مشترکین پرمصرف بسیار بیشتر از مردم عادی یارانه دریافت می‌کنند و در حال حاضر عدالت در توزیع یارانه‌های انرژی رعایت نمی‌شود. تعرفه‌گذاری فعلی به گونه‌ای نیست که مشترک پرمصرف تعرفه تمام شده را بپردازد و کمتر از آن را پرداخت می‌کند. عملا با این تعرفه‌ها، افراد پرمصرف به هیچ وجه به سمت صرفه‌جویی نخواهند رفت. با مدیریت صحیح عرضه و تقاضا میتوانیم از قطعی‌های آینده جلوگیری کنیم. در برخورد با مشترکینی که پرمصرف‌اند و مصرف غیرمتعارف دارند باید بالاترین قیمت و آن چیزی که به عنوان قیمت‌ تمام‌شده هست را از آنان بگیرند.

کسی که پرمصرف است باید برای مازاد مصرفش، هزینه واقعی و بیشتری پرداخت کند

عضو کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به تولید برق توسط صنایع گفت: برخی از صنایع به راحتی می‌توانند از طریق سی اچ پی و تولید برق‌های کوچک برق مصرفی خود را تامین کنند. نکته بعدی اینکه بخش خصوصی مطالبات بسیار زیاد و جدی‌ای دارد و تعداد بسیار زیادی نیروی انسانی دارد و باید به بخش خصوصی و افزایش مگاوات برق بیش‌تر توجه شود.

سنگدوینی در ادامه با اشاره به قیمت تعرفه‌گذاری برق گفت: هنگامی که می‌خواهیم میزان تعرفه را بالا ببریم باید به میزان تورم و حقوق دریافتی طیف‌های مختلف جامعه نگاه کنیم. نمی‌شود بگوییم که‌ تعرفه‌ی برق در دنیا چه قدر است و خود را با دنیا مقایسه کنیم. البته کسی که پرمصرف است باید برای مازاد مصرفش، هزینه واقعی و بیشتری پرداخت کند؛ این امر علاوه بر اصلاح بهینه مصرف، مشوق حضور بخش خصوصی در صنعت انرژی نیز می‌شود و سرمایه‌گذار نیز به سرمایه‌گذاری راغب‌تر می‌شود.

وی در پایان سخنانش گفت: کسی که مصرف بالایی دارد، همان کسی است که وضع زندگی او خوب است و هنگامی که ببیند با مصرف خارج از الگوی مصرف هزینه‌ها واقعی شده و بالا می‌رود، مصرفش را کاهش می‌دهد ولی وقتی تعرفه نادرست و پایین باشد، این مشترک‌ها برق زیادی مصرف می‌کنند و برای آنان بسیار ارزان هم تمام می‌شود و انگیزه‌ای هم ندارند.