۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

رشد قیمت نفت با انتظار تداوم افت موجودی‌ / تقاضا به دلیل پروازهای آمریکا و اروپا بالا است

۱۲ مرداد ۱۴۰۰، ۱۵:۰۶
کد خبر: 550578
رشد قیمت نفت با انتظار تداوم افت موجودی‌ / تقاضا به دلیل پروازهای آمریکا و اروپا بالا است

به دنبال انتظارات برای افت مجدد موجودی ذخایر ایالات متحده در هفته گذشته، قیمت نفت روز سه‌شنبه با رشد مواجه شد.

اقتصاد آنلاینمهسا نجاتی؛ به گزارش رویترز، پس از افت قیمت نفت در اوایل جلسه معاملاتی روز سه‌شنبه که ناشی از نگرانی‌های طولانی مدت افزایش موارد ابتلا به نوع دلتای ویروس کرونا بود، بازار نسبت به انتظارات برای تداوم افت موجودی ذخایر آمریکا امیدوار شد و قیمت نفت افزایش یافت.

معاملات آتی نفت خام برنت 60سنت معادل 0.8درصد افزایش یافت و به 73دلار و 49سنت در هر بشکه رسید.

همچنین معاملات آتی نفت خام وست تگزاس اینترمیدیت آمریکا با 63سنت با 0.9درصد افت به قیمت 71دلار و 89سنت در هر بشکه مورد معامله قرار گرفت.

لازم به ذکر است که هر دو شاخص روز گذشته بیش از 3درصد سقوط را تجربه کردند.

جیوانی استانوو، تحلیلگر UBS اذعان داشت: "برخی از فعالان بازار، با توجه به اینکه احتمال دارد در هفته جاری شاهد افت مجدد موجودی نفت باشیم، کاهش قیمت روز دوشنبه را کمی مبالغه‌آمیز می‌دانند."

نظرسنجی اولیه رویترز نشان داد که موجودی نفت خام و فرآورده‌های آن و همچین ذخایر بنزین در هفته گذشته برای سومین هفته متوالی کاهش یافته باشد.

به رغم نوسانات اخیر، قیمت نفت بالا و قابل ملاحظه است و باعث بالا رفتن درآمد شرکت‌های بزرگ نفتی می‌شود. برخی از این شرکت‌ها در هفته جاری سود قابل توجه را برای سه ماهه دوم گزارش کردند.

لازم به ذکر است که قیمت برنت ازابتدای سال جاری بیش از 40درصد افزایش یافته است.

با این حال، نگرانی‌ها در خصوص گسترش نوع دلتای ویروس کرونا در ایالات متحده و چین، مصرف‌کنندگان برتر نفت، قیمت‌ها را تحت فشار قرار داده است.

در چین، شیوع نوع دلتا از ساحل به شهرهای داخلی باعث شده که مقامات برای کنترل گسترش این بیماری اقدامات سختگیرانه‌تری را اعمال کنند.

استانوو اظهار کرد: "نگرانی‌های مربوط به دلتا احتمالا بازارهای نفت را در حالت نوسان نگاه می‌دارد، اما در همین حال شاهد افزایش فعالیت پروازها در سراسر اروپا و ایالات متحده هستیم که همچنان باعث حمایت از تقاضای نفت شده است."

قیمت نفت همچنین پس از فشار روی انتظارات بازگشت نفت خام ایران به بازارهای جهانی، افزایش یافت.

ابراهیم رییسی، رییس‌جمهور جدید ایران، روز سه‌شنبه اظهار کرد که دولت وی گام‌هایی در جهت لغو تحریم‌های "ظالمانه" ایالات متحده روی بخش‌های انرژی و بانکداری خود برخواهد داشت.

ایران و شش قدرت جهانی در حال مذاکره برای احیای توافق هسته‌ای هستند. اما مقامات ایرانی و غربی خاطرنشان کرده‌اند که هنوز اختلافات زیادی باقی مانده است.

ششمین دور مذاکرات غیرمستقیم بین تهران و واشنگتن در تاریخ 20ژوئن، دو روز پس از انتخاب رییسی به عنوان رییس‌جمهور، به تعویق افتاد. طرف‌های درگیر در مذاکرات هنوز زمان از سرگیری گفت و گوها را اعلام نکرده‌اند.