۰ نفر

افزایش صادرات نفت عربستان به بالاترین رقم طی چهار ماه گذشته

۲۹ تیر ۱۴۰۰، ۱۰:۵۱
کد خبر: 546758
افزایش صادرات نفت عربستان به بالاترین رقم طی چهار ماه گذشته

عربستان ۵.۶۴۹ میلیون بشکه نفت در ماه مه صادر کرده که بالاترین رقم از ابتدای سال جاری میلادی را نشان می‌دهد.

 به گزارش اویل پرایس، برترین صادر کننده نفت دنیا پس از تصمیم‌گیری اوپک پلاس در ماه آوریل برای افزایش تدریجی تولید، یک میلیون بشکه در روز کاهش تولید داوطلبانه خود را متوقف کرده و صادرات نفت خام خود را در ماه مه به بالاترین رقم طی چهار ماه گذشته رسانده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، طبق اطلاعات سازمان مشترک آمار عربستان (جودی)، این کشور 5.649 میلیون بشکه نفت در ماه مه صادر کرده است. این در حالی است که عربستان در ماه آوریل یعنی یک ماه قبل از آن 5.408 میلیون بشکه در روز صادرات داشت.

 صادرات نفت خام عربستان در ماه مه بالاترین رقم از ابتدای سال جاری میلادی را نشان می‌داد یعنی زمانی که صادرات نفت این کشور به 6.582 میلیون بشکه در روز می رسید. عربستان از ژوئن 2020 که تولید نفت آن به پایین‌ترین رقم یعنی کمتر از 5 میلیون بشکه در روز رسیده بود، تا ژانویه 2021 ماهانه تولید خود را افزایش داد ولی بعد بازار را با تصمیم کاهش داوطلبانه یک میلیون بشکه‌ای متعجب کرد، آن هم در زمانی که اوپک پلاس در حال افزایش تدریجی تولید بود.

 عربستان در نشست بعدی اوپک پلاس در ماه مارس باز هم بازار را شوکه کرد و اعلام کرد کاهش تولید اضافی خود را تا ماه آوریل ادامه می دهد. اوپک پلاس در این اجلاس تصمیمی برای افزایش تولید نگرفت و تنها 150 هزار بشکه در روز به تولید روسیه و قزاقستان اضافه شد.

 انتظار می رود صادرات نفت خام عربستان پس از ماه مه رو به افزایش باشد چون ائتلاف اپوپکپلاس تصمیم به افزایش دو میلیون بشکه‌ای تولید گرفته است. اوپک پلاس از ماه اوت ماهانه 400 هزار بشکه در روز به تولید خود اضافه می‌کند تاکل 5.8 میلیون کاهش تولید آن به صفر برسد.