۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

صعود قیمت نفت با بهبود تقاضای سوخت / کاهش نگرانی های افزایش عرضه ایران با صحبت های بلینکن

۱۹ خرداد ۱۴۰۰، ۱۰:۵۹
کد خبر: 534703
صعود قیمت نفت با بهبود تقاضای سوخت / کاهش نگرانی های افزایش عرضه ایران با صحبت های بلینکن

به دنبال علائم بهبود قابل توجه تقاضا در آمریکا و اروپا، قیمت نفت روز چهارشنبه صعود کرد.

اقتصاد آنلاینمهسا نجاتی؛ به گزارش رویترز، به دلیل نشانه‌های بهبود قوی تقاضای سوخت در اقتصادهای غربی، قیمت نفت روز چهارشنبه برای دومین جلسه متوالی افزایش یافت. در همین حال، وزیر امور خارجه ایالات متحده اعلام کرد که حتی در صورت توافق، صدها تحریم علیه ایران همچنان پا بر جا باقی خواهد ماند،  که از این رو باعث کاهش نگرانی‌ها در خصوص افزایش عرضه نفت ایران در بازارهای جهانی شد.

معاملات آتی نفت خام برنت 37سنت معادل 0.5درصد افزایش یافت و به 72دلار و 59سنت در هر بشکه رسید. در اوایل جلسه معاملاتی نیز به 72دلار و 83سنت صعود کرد که بالاترین قیمت آن از تاریخ 20می 2019 بود. برنت روز سه‌شنبه 1درصد صعود کرد.

معاملات آتی نفت خام وست تگزاس اینترمیدیت آمریکا نیز با 39سنت معادل 0.5درصد رشد، به قیمت 70دلار و 44سنت در هر بشکه مورد معامله قرار گرفت. در حالی که در اوایل جلسه معاملاتی به 70دلار و 62سنت رسیده بود (بالاترین میزان آن از اکتبر 2018). این قرارداد روز گذشته 1.2درصد صعود را تجربه کرد.

مارگارت یانگ، استراتژیست DailyFX مستقر در سنگاپور اذعان داشت: "به نظر می‌رسد که بهبود چشم‌انداز تقاضا، از آنجا که عرضه موفقیت‌آمیز واکسن و فصل رانندگی در تابستان در ایالات متحده و اروپا همچنان از تقاضای سوخت حمایت می‌کند، باعث تقویت قیمت نفت خام می‌شود.

تحلیلگران ANZ، با اشاره به داده‌های TomTom که نشان داد ازدحام ترافیک در 15شهر اروپایی به بالاترین حد خود از زمان آغاز شیوع بیماری همه‌گیر کرونا رسیده، در یادداشتی اظهار کردند که آمار اخیر ترافیک نشان می‌دهد که مسافران با برداشته شدن محدودیت‌ها به جاده‌ها بازگشته‌اند.

روز سه‌شنبه، اداره اطلاعات انرژی پیش‌بینی کرد که رشد مصرف سوخت در سال جاری در ایالات متحده، بزرگترین مصرف‌کننده نفت در جهان، 1.49میلیون بشکه در روز خواهد بود، در حالی که پیش‌بینی قبلی 1.39میلیون بشکه در روز اعلام شد.

بر اساس نظرسنجی رویترز، در یک نشانه مثبت دیگر، داده‌های صنعت نشان داد که موجودی نفت خام ایالات متحده در هفته گذشته، مطابق با انتظارات تحلیلگران کاهش یافته است.

به گفته دو منبع بازار، موسسه نفت آمریکا گزارش داد که موجودی ذخایر در هفته منتهی به 4ژوئن، 2.1میلیون بشکه کاهش یافته است. ارقام رسمی موجودی ذخایر از سوی اداره اطلاعات انرژی آمریکا امروز منتشر می‌شود.

در هفته‌های اخیر، با این فرض که تحریم‌های صادرات ایران برداشته می‌شود و عرضه نفت در سال جاری با پیشرفت مذاکرات هسته‌ای ایران و قدرت‌های غربی افزایش خواهد یافت، رشد قیمت‌ها محدود شد.

با این وجود، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده روز سه‌شنبه گفت که حتی اگر ایران و ایالات متحده به توافق هسته‌ای بازگردند، صدها تحریم آمریکا علیه ایران همچنان پا بر جا خواهد بود.