۰ نفر

خانه‌ های تاریک ارمغان مصرف بی‌رویه

۹ خرداد ۱۴۰۰، ۲۳:۴۰
کد خبر: 532245
خانه‌ های تاریک ارمغان مصرف بی‌رویه

برق با تمام مزایایش که سال‌ها چراغ خانه‌ها و صنایع را روشن کرده و به زندگی‌ها روشنی بخشیده این روزها در تب مصرف بی رویه و رعایت‌‍ نکردن صرفه جویی فردی و اجتماعی به درد خاموشی گرفتار شده و تا زمانی که قدر این نعمت را ندانسته و برای مصرف درست آن برنامه ریزی نکنیم دچار تاریکی خواهیم بود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، درست وسط یک ظهر تابستانی گرم به یک باره برق کل محله قطع می‌شود هرکدام از همسایه‌ها به سراغ فیوز کنتور می روند تا ببیند مشکل قطعی برق از کجاست تابستان واقعا گرم است نمی‌توان بدون وسایل سرمایشی سپری کردف بدتر اینکه با قطع برق آب هم قطع می شود. 
یکی از همسایه ها می گوید اگر می‌دانستم برق کی قطع می‌شود لااقل می‌رفتم خونه فامیلمان تا از این گرما راحت شوم ، همسایه دیگر می‌گوید: ما که مریض توی خانه داریم و حالا باید با آن حال ناخوش ساعت‌ها گرما را تحمل کند مطمئنا حالش بد می‌شود، نفر سوم طلبکارانه می گوید تقصیر خودمان است اگر در مصرف برق صرفه جویی کنیم در این هوای گرم با قطعی برق روبرو نمی شویم.
این روزها وارد هر خانه‌ای که می‌شویم انواع و اقسام وسایل برقی در هر گوشه و کنار چشم را می‌نوازد همین الان در روز روشن چه تعداد لامپ منزل و مغازه و فروشگاه روشن است چند اسپیلت و کولر با هم کار می کنند و خانه را به یخچال تبدیل کرده اند.

نتایج پژوهش‌ها نشان می‌دهد در هنگام اوج مصرف برق، حدود ۵۰ درصد از برق کشور را بخش خانگی، ۱۸/۶ درصد را بخش صنعت، ۱۲/۵ درصد را بخش تجاری، ۷/۶ درصد را بخش کشاورزی و ۱۰/۵ درصد را نیز سایر بخش‌ها مصرف می‌کنند. بر این اساس نیمی از برق کشور در اوج مصرف در بخش خانگی مصرف می شود به همین سبب باید اساس برنامه‌ریزی کنترل مصرف بر بخش خانگی متمرکز شود. بررسی دیگری نشان می‌دهد تفاوت اوج مصرف تابستان و زمستان در سال ۹۶ بیش از ۲۰ هزار مگاوات بوده که این میزان نیز نشان‌دهنده سهم بالای مصرف وسایل سرمایشی است. 
لحظه‌ای فکر کنیم به خانه‌ای که هم‌اینک در اوج گرمای ظهر با قطع برق روبرو شده و حتی آب هم در لوله‌ها جریان نداشته باشد. بسیاری از هم استانی‌هایمان در شهرها و روستاهای سیستان و بلوچستان ممکن است در چنین وضعیتی قرار گیرند در حالی که می توانیم با صرفه جویی در مصرف هم خودمان و هم سایر شهروندان را با مشکل قطعی برق گرفتار نکنیم.

گلایه‌های مردم خاموشی‌های برق 

محمود نخعی شهروند ساکن خیابان زال زابل گفت: اینجا نصف شب غرق خوابیم که برق قطع می شود برای فرار از گرمای طاقت فرسای هوا می خواهیم در حیاط منزل بخوابیم طوفان و گردوغبار از یک طرف و گرما از سوی دیگر واقعا کلافه می کند.
شهروند دیگری به نام محسن بندانی ساکن خیابان باقری زابل گفت: برق خانه ما از ساعت ۲ تا ۵ قطع شد و گرمای هوا کودک خردسال ما را به ستوه آورده بود. 
وی ادامه داد: ای کاش هم شهری‌هایمان صرفه‌جویی می‌کردند تا همه از نعمت برق برخوردار باشند و دیگرانی مثل من در گرمای طاقت‌فرسای ظهر بدون کولر نباشند. 
شهروند دیگری ساکن خیابان امام‌خمینی زابل که خواست نامش ذکر نشود گفت: شرکت برق بدون اعلام قبلی برق را قطع می‌کند و به فکر شهروندان نیست. 
وی افزود: دیروز یخچال منزل من‌ بر اثر قطعی برق سوخت و با این گرانی من چگونه می توانم آن را تعمیر یا تعویض کنم با اداره برق هم تماس گرفتم گفتند دست ما نیست برنامه سراسری است.
فاطمه زهرا میر یکی از نوجوانان زابلی گفت: دیروز یه خاطر قطعی برق نتوانستم در امتحان شرکت کنم و به شدت گریه کردم آخر این امتحان را خیلی زیاد خوانده بودم. 
مادر فاطمه زهرا نیز گفت: ای کاش وقتی آموزش مجازی برای دانش آموزان می گذارند به فکر برق نیز باشند دیروز با قطعی برق کامپیوتر خاموش و اینترنت مودم قطع شد و تمام تلاش‌های دخترم بی‌نتیجه ماند.
یکی از شهروندان زاهدانی ساکن خیابان بشارت نیز با تاکید بر صرفه‌جویی اظهار داشت: انتظار است همشهریان عزیز از وسایل برقی پرمصرف در ساعات غیر پیک برق معمولا از نیمه شب تا صبح استفاده کنند تا هزینه برق شان هم در این ساعات کاهش پیدا کند.
مریم وحدانی افزود: ماشین لباسشویی در هر بار فرآیند شست‌وشو برق زیادی مصرف می‌کند، پس بهتر است زمانی روشن شود که هم پیک برق نیست و هم اینکه با ظرفیت کامل مورد استفاده قرار گیرد این موضوع در مورد اتوکشی لباس‌ها نیز صدق می کند.
شهروند دیگری به نام حسین محمدی نیز گفت: بهتر است این روزها که با کمبود برق روبرو هستیم از برخی وسایل برقی مانند ماشین لباسشویی، اتو، تستر و ماکروویو کمتر استفاده کنیم و برای مصرف انرژی برنامه ریزی مناسبی داشته باشیم. 
با نگاهی به آمارها متوجه می شویم که چقدر اصلاح الگوی مصرف می‌تواند در صرفه‌جویی برق اثرگذار باشد.
عبدالستار ریگی یک فروشنده وسایل سرمایشی در چهارراه رسولی زاهدان گفت: برچسب مصرف انرژی اغلب لوازم‌خانگی یا نسبت به آمارهای جهانی بالاست یا اینکه اطلاعات دقیقی به مشتری در این زمینه توسط فروشنده و همچنین از سوی رسانه‌های عمومی داده نمی‌شود. 
این فروشنده وسایل سرمایشی افزود: تفاوت مصرف کولر آبی‌گرید A با F حدود ۲۰۰ وات است که با جایگزینی کولرهایی با گرید انرژی A. میزان مصرف برق کشور به طور قابل توجهی کاهش خواهد یافت.

وی ادامه داد: از طرفی با توجه به اینکه اغلب کولرهای گازی از طریق قاچاق وارد کشور شده‌اند و این کولرها به‌دلیل مصرف بالای برق در بازار جهانی خریدار ندارند بسیاری از شهروندان بدون اطلاع از این موضوع از این نوع کولرها استفاده می کنند در حالی که برای هوای خشک شهرهایی مثل زاهدان کولرهای آبی و کم مصرف خیلی بهتر و مفیدتر هستند.

مصرف برق در سیستان و بلوچستان زیاد است

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای سیستان و بلوچستان اظهارداشت: امسال بارش‌های کمتری نسبت به سالهای گذشته را شاهد بودیم و ذخایر آبی کاهش یافته و در نتیجه بخشی از تولید مورد نیاز صنعت برق که از طریق نیروگاه‌های برق آبی تامین می‌شده روبه کاهش رفته است. 
علیرضا پرنده‌مطلق بیان کرد: کاهش بارندگی ها سبب گرمای زودرس هوا شده و کشاورزان نیز مجبور به استفاده بیشتر از پمپ‌های آبی شده اند که همین مسایل مصرف برق را بالا برده است.

وی افزود: افزوده شدن تعدادی واحد صنعتی در سطح کشور، استفاده از لوازم متعدد برقی و کولرهای گازی و آبی در منازل و ادارات و شرکت ها سبب افزایش مصرف شده این در حالیست که تولید برق از منابع آبی نیز کاهش یافته است.
مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای سیستان و بلوچستان با اشاره به نامگذاری امسال به عنوان " تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی ها" تصریح کرد: در پیک بار مشکلی به عنوان کمبود تولید نیروگاه‌های برق آبی را داریم  پس برای اینکه بتوانیم امسال را به خوبی سپری کنیم و مردم استان و کشور دچار کمبود برق نشوند باید یار و همراه صنعت برق بوده و با صرفه جویی و استفاده صحیح از انرژی بر این مشکل فائق آییم. 
وی خاطرنشان کرد: ما باید بجای روشن کردن لامپ های برق از روشنایی روز استفاده و شبها حداقل با خاموش کردن یک یا چند لامپ و استفاده مطلوب و مناسب از وسایل سرمایشی در مصرف برق صرفه جویی کنیم تا همه هموطنان و صنایع کشور بدون مشکل بتوانند با بیشترین توان در سال تولید بالاترین بازدهی را داشته باشند. 
پرنده مطلق با اشاره به اینکه برای کاهش مصرف برق از ظرفیت تغییر ساعات کاری استفاده شد و به عنوان نخستین استان‌ی بودیم که این رویه را دنبال کردیم گفت: تعداد زیادی سیستم سرمایشی در ادارات استان وجود داشت که در زمان اوج مصرف تقریبا از ۱۲ تا چهار بعدازظهر فعال بودند که با کاهش ساعات کار اداری و صرفه جویی در منزل، برق تمام مردم و صنایع تامین خواهد شد. 
وی با بیان اینکه رمز ارزها با توجه به افزایش قیمت در کنار نرخ پایین برق باعث شده که بعضی افراد سودجو از اشتراکات غیرمجاز استفاده کنند تاکید کرد: این مهم به شبکه عمومی برق فشار و به تجهیزات مشترکانی که از آن استفاده می‌کنند آسیب می‌رساند. 
مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای سیستان و بلوچستان با بیان اینکه صنایع همگی وابسته به برق هستند و از ابتدای تاریخ تا به امروز برق به عنوان یکی از مهمترین اختراع‌ها با توجه به تاثیری که روی زندگی مردم داشته شناخته می‌شود گفت: صنعت برق یک فعالیت ۲۴ ساعته بوده و دغدغه همه ما در این صنعت تامین برق مطمئن و پایدار برای تمام مردم ایران زمین است. 
 وی با بیان اینکه امروز در صنعت برق علاوه‌بر اینکه خودکفا شدیم پا را فراتر گذاشته و خارج از مرزهای این کشور صنعت برق و نیروگاه‌های ساخته شده به دست متخصصان کشورمان طراحی و  در عراق و سوریه و سایر کشورهای اروپایی این نیروگاه‌ها قابل دیدن است تصریح کرد: تمام کشورهای اطراف ایران را  به شبکه برق کشورمان متصل کرده‌ایم که این ارتباط باعث افزایش پایداری شبکه خواهد شد.

مردم در مصرف برق صرفه‌جویی کنند

در این‌باره استاندار سیستان و بلوچستان گفت‌: با توجه به کمبود بارندگی، گرم شدن هوا و مشکلات تولید برق از مردم عزیز درخواست می‌شود در مصرف برق صرفه‌جویی کنند تا قطعی کمتری داشته‌باشیم‌.

احمدعلی موهبتی افزود: در شرایط فعلی به دلیل اینکه میزان مصرف برق از ۴۵ هزار مگاوات به ۵۵ هزار مگاوات در کشور رسیده بسیار باید صرفه جویی صورت بگیرد.
وی ادامه داد: کاهش بارندگی، گرمی زودرس هوا و استفاده بیشتر از کولرها، افزایش واحدهای تولیدی و صنعتی مزید بر علت شده و در نتیجه مصرف برق به شدت افزایش پیدا کرده است.
وی اظهار داشت: نصب ۲ هزار انشعاب جدید، راه اندازی تعداد زیادی واحد تولیدی و صنعتی جدید و رمز ارزهای دیجیتال در کشور مصرف برق را به مراتب بالا برده این در حالیست که به دلیل کاهش بارندگی ها تولیدات نیروگاههای آبی کشور نیز کاهش پیدا کرده است.

موهبتی گفت: پارسال تولید برق در استان یکهزار و ۱۵۰ مگاوات اما مصرف یک هزار و ۶۵۰ مگاوات بود که با توجه به افتتاح واحدهای جدید صنعتی و افزایش انشعابات برق احتمالا مصرف امسال به یکهزار و ۸۰۰ مگاوات می رسد این در حالیست که ۳۰۰ مگاوات برق به افغانستان و پاکستان صادر می شود.

وی سهم سیستان وبلوچستان از خاموشی‌های کشور را سه درصد عنوان کرد و گفت: در صورت صرفه‌جویی در مصرف برق از سوی مردم عزیز استان مشکل سه درصد خاموشی در استان حل خواهد شد.

استاندار سیستان وبلوچستان افزود: با قطع برق مشکل قطعی آب نیز دامنگیر مردم بویژه در زاهدان می شود زیرا ایستگاههای پمپاژ مسیر خط انتقالی چاه‌نیمه به زاهدان، چاههای آب زاهدان و پمپ های آب مجتمع های آپارتمانی نیازمند برق هستند و چنانچه برق قطع شود آب نیز قطع خواهد شد این در حالیست که با طرح های اجرا شده پیش بینی می شد تابستان امسال شهر زاهدان مشکل کمبود آب نداشته باشد، به همین سبب از مردم عزیز زاهدان انتظار است در مصرف برق نهایت صرفه جویی را داشته باشند تا هم خاموشی ها و هم قطعی آب به حداقل و حتی صفر برسد.
وی با بیان اینکه همه باید در مصرف برق صرفه‌جویی کنند خاطر نشان کرد:  اگر ۱۰ درصد صرفه‌جویی شود قطعاً تابستانی بدون قطعی برق و آب خواهیم داشت.

بر اساس برخی آمارها در سطح کشور بیش از ۱۶ میلیون کولر آبی و بیش از یک میلیون کولر گازی وجود دارد به همین سبب پیشنهاد می شود دولت علاوه بر اینکه جایگزینی وسایل سرمایشی پرمصرف نهادهای دولتی و عمومی را در دستور کار قرار دهد، با شیوه‌هایی چون اعطای تسهیلات خرید و استفاده از کارت اعتباری کالای ایرانی، زمینه جایگزینی وسایل سرمایشی با گرید انرژی مناسب را برای مردم فراهم سازد.

سیستان و بلوچستان به سبب داشتن اقلیمی مناسب و مناطق واجد ظرفیت بالای باد و خورشید نیازمند فراهم شدن زمینه لازم برای استفاده و گسترش انرژی‌های نو و پاک مثل انرژی باد و خورشید و تبدیل آن به الکتریسیته است، استعدادی که تا قبل از دولت یازدهم و دوازدهم در حد یک پدیده طبیعی و در مواقع خشکسالی یک آهنگ ناموزون بود، جدی گرفتن این موضوع خود می تواند باری از  ظرفیت برق منطقه و یا کشور را به دوش کشیده و مانع خاموشی‌ها شود.

فعال شدن مزرعه بادی میل نادر سیستان می تواند بخشی از نیاز انرژی استان را تامین کند که خوشبختانه عملیات اجرایی نصب توربین های بادی شروع شده و دولت اهتمام ویژه ای به آن دارد.​