۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

افت مجدد قیمت نفت با نگرانی از افزایش عرضه ایران / ثبات نسبی بازار با افزایش تقاضای آمریکا و اروپا

۶ خرداد ۱۴۰۰، ۱۳:۰۹
کد خبر: 531373
افت مجدد قیمت نفت با نگرانی از افزایش عرضه ایران / ثبات نسبی بازار با افزایش تقاضای آمریکا و اروپا

قیمت نفت روز پنجشنبه، تحت تاثیر نگرانی‌ها از احتمال افزایش عرضه ایران مجددا اندکی کاهش یافت، اما با این حال امیدواری به افزایش تقاضای سوخت در آمریکا و اروپا در آستانه فصل تابستان، باعث تعادل نسبی بازار شد.

اقتصاد آنلاینمهسا نجاتی؛ به گزارش رویترز، قیمت نفت روز پنجشنبه کاهش یافت؛ اما با خوش‌بینی در خصوص فصل رانندگی در تابستان در ایالات متحده و اروپا که تا حدودی توانست نگرانی‌ها در خصوص وضعیت تقاضا در هند و همچنین افزایش احتمالی عرضه ایران را جبران کند، تغییر چندانی نکرد.

معاملات آتی نفت خام برنت 42سنت معادل 0.6درصد کاهش یافت و به 68دلار و 45سنت در هر بشکه رسید، که باعث شد 22سنت سود این قرارداد در روز چهارشنبه را از بین ببرد. برنت در اکثر روزهای هفته جاری بین 68 و 69دلار در هر بشکه معامله شد.

معاملات آتی نفت خام وست تگزاس اینترمیدیت آمریکا نیز با 35سنت معادل 0.5درصد افت، به قیمت 65دلار و 86سنت در هر بشکه مورد معامله قرار گرفت. این کاهش به دنبال تجربه 14سنت رشد در روز گذشته صورت گرفت، اما قیمت آن در هفته جاری همچنان در محدوده 65 تا 66دلار بود.

سونیکومار کاتکه، رییس ارز و کالا در اوراق بهادار Axis اذعان داشت: "اکثر محدودیت‌های سفر در کشورهای منطقه یورو با توجه به کاهش موارد ابتلا به کووید-19 برداشته می‌شود که افزایش تقاضا را به دنبال دارد. با این حال، افزایش مبتلایان در بسیاری از کشورهای آسیایی از جمله هند و محدودیت‌های بیشتر، مانع رشد بازار شده است."

"ورود نفت ایران به بازارهای بین‌المللی ممکن است زمان بیشتری طول بکشد و از این رو قیمت‌ها در کوتاه‌مدت همچنان ثبات دارد."

تحلیلگران سیتی در یادداشتی اظهار کردند که بازارها همچنان روی مذاکرات هسته‌ای ایران و اینکه آیا تحریم‌های صادرات آن به طور کامل برداشته می‌شود یا خیر، و همچنین زمان این موضوع، متمرکز هستند.

این یک مسئله بزرگ برای نشست بعدی سازمان کشورهای صادرکننده نفت و متحدان آن (اوپک پلاس)، در تاریخ 1ژوئن خواهد بود که تولیدکنندگان باید تصمیم بگیرند برنامه کاهش محدودیت‌های تولید خود را در برابر احتمال بازگشت عرضه ایران به بازار تغییر دهند یا خیر.

سیتی پیش‌بینی کرد که اوپک پلاس به برنامه بازگرداندن عرضه 700هزار بشکه در روز در ماه ژوئن پایبند خواهد بود، اما برنامه این گروه برای افزایش عرضه تا 840هزار بشکه در روز در ماه جولای اکنون ممکن است مورد سوال باشد.

به گفته تحلیلگران، هرگونه افزایش عرضه از سوی ایران تدریجی خواهد بود. جی پی مورگان تخمین می‌زند که ایران می‌تواند 500هزار بشکه در روز تا پایان سال جاری و 500هزار بشکه دیگر در روز تا آگوست 2022 به بازار عرضه کند.

در حالی که بازار روز چهارشنبه با کاهش بیش از انتظار موجودی ذخایر نفت آمریکا پشتیبانی شد، هنوز نگرانی‌هایی در خصوص کاهش تقاضا در هند، سومین مصرف‌کننده بزرگ نفت در جهان وجود دارد.

ویوک دار، تحلیلگر کالا در بانک مشترک‌المنافع اذعان داشت: "با این حال، ما فکر نمی‌کنیم نگرانی‌های مربوط به تقاضا در هند، روند بهبود تقاضای جهانی نفت را از بین ببرد."