۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

بازار نفت همچنان تحت تاثیر مذاکرات ایران و آمریکا / پیش بینی قیمت طلای سیاه برای پایان سال

۳ خرداد ۱۴۰۰، ۱۱:۱۶
کد خبر: 530394
بازار نفت همچنان تحت تاثیر مذاکرات ایران و آمریکا / پیش بینی قیمت طلای سیاه برای پایان سال

بازار طلای سیاه که در هفته گذشته عمدتا تحت تاثیر مذاکرات ایران و آمریکا برای احیای توافق هسته‌ای قرار داشت و روند نزولی در پیش گرفت، سرانجام روز دوشنبه اندکی افزایش یافت.

اقتصاد آنلاینمهسا نجاتی؛ به گزارش رویترز، قیمت نفت که هفته گذشته تحت تاثیر مذاکرات تهران و واشنگتن برای احیای توافق هسته‌ای سال 2015 و نگرانی از افزایش عرضه توسط ایران قرار گرفت و برای چندین روز متوالی سقوط کرد، در اولین جلسه معاملاتی این هفته توانست مقداری از این ضرر را جبران کند.

معاملات آتی نفت خام برنت برای ماه جولای38سنت معادل 0.6درصد افزایش یافت و به 66دلار و 82سنت در هر بشکه رسید، در حالی که معاملات آتی نفت خام وست تگزاس اینترمیدیت آمریکا نیز برای ماه جولای با 38سنت معادل 0.6درصد رشد، به قیمت 63دلار و 96سنت در هر بشکه مورد معامله قرار گرفت.

هفته گذشته پس از آن که رییس‌جمهور ایران اعلام کرد ایالات متحده آمادگی لغو تحریم بخش‌های نفت، بانکداری و حمل و نقل را دارد، قیمت نفت کاهش یافت.

تحلیلگران ANZ روز دوشنبه در یادداشتی اذعان داشتند: "تولید نفت ایران در ماه‌های اخیر، احتمالا با پیش‌بینی برداشته شدن تحریم‌ها، افزایش یافته است."

با این حال، رییس‌ مجلس ایران اعلام کرد که مهلت قرارداد نظارت سه‌ماهه بین ایران و سازمان انرژی اتمی به پایان رسیده که دسترسی آن به تصاویر نظارتی تاسیسات اتمی ایران متوقف خواهد شد.

دیپلمات‌های اروپایی هفته گذشته اظهار کردند که عدم موفقیت در توافق برای تمدید قرارداد نظارت، باعث ایجاد مشکل در مذاکرات غیرمستقیم تهران و واشنگتن برای احیای توافق هسته‌ای سال 2015 خواهد شد. این مذاکرات در هفته جاری در وین از سر گرفته می‌شود.

تحلیلگران گلدمن ساکس گفتند که حتی با آغاز صادرات ایران، به دلیل گسترش واکسیناسیون جهانی، پیش‌بینی افزایش قیمت نفت بدون تغییر باقی می‌ماند.

گلدمن ساکس در یادداشتی اذعان داشت: "حتی با فرض شروع مجدد صادرات در ماه جولای، ما تخمین می‌زنیم که هنوز هم قیمت برنت در سه ماهه چهارم سال 2021 به 80دلار در هر بشکه برسد، در حالی که مورد پایه جدید ما برای شروع مجدد در ماه اکتبر همچنان از پیش‌بینی 80دلار برای هر بشکه در تابستان سال جاری پشتیبانی می‌کند."