۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

وضعیت پیچیده بازار نفت در اولین روز معاملات هفته / سنگینی محدودیت های جدید آسیا بر بازار

۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۱۲:۳۶
کد خبر: 528502
وضعیت پیچیده بازار نفت در اولین روز معاملات هفته / سنگینی محدودیت های جدید آسیا بر بازار

به دنبال نگرانی از افزایش موارد ابتلا به ویروس کرونا در آسیا و اعمال محدودیت‌های جدید، قیمت نفت روز دوشنبه کاهش یافت.

اقتصاد آنلاینمهسا نجاتی؛ به گزارش رویترز، قیمت نفت روز دوشنبه پس از بازیابی عملکرد شبکه اصلی خط لوله ایالات متحده که باعث کاهش نگرانی‌ها در خصوص عرضه شد، وضعیت پیچیده‌ای را تجربه کرد؛ هر چند اعمال محدودیت‌های جدید در آسیا به دلیل افزایش موارد ابتلا به کووید-19 بر بازار سنگینی کرد.

کمبود بنزین که باعث اختلال در ساحل شرقی آمریکا شد، روز یکشنبه به تدریج کاهش یافت و از آنجا که شرکت کلونیال پایپلاین فعالیت خود را پس از حمله سایبری از سر گرفت، هزار پمپ بنزین دیگر تامین شد.

معاملات آتی نفت خام برنت 21سنت معادل 0.3درصد کاهش یافت و به 68دلار و 50سنت در هر بشکه رسید، و معاملات آتی وست تگزاس اینترمیدیت آمریکا نیز با 9سنت معادل 0.1درصد افت، به قیمت 65دلار و 28سنت در هر بشکه مورد معامله قرار گرفت. هر دو معیار در اوایل جلسه معاملاتی آسیا در منطقه مثبت قرار داشت.

این دو قرارداد روز جمعه حدود 2.5درصد جهش را تجربه کرد و با موفقیت به ثبت افزایش ناچیز در هفته گذشته، برای سومین هفته متوالی افزایش یافت.

ساتورو یوشیدا، تحلیلگر در بورس کالای راکوتن گفت: "بازار امروز جهت مشخصی ندارد، هر چند موج جدیدی از محدودیت‌ها برای مهار بیماری همه‌گیر در آسیا بر بازار سنگینی کرده است."

سرمایه‌گذاران در خصوص نگرانی از شیوع قابل توجه گونه جدید ویروس کرونا که برای نخستین بار در هند شناسایی شد، محتاط باقی ماندند.

برخی از استان‌های هند روز یکشنبه اعلام کردند که قرنطینه‌های کووید-19 برای کمک به بیماری همه‌گیر که منجر به مرگ و میر بیش از 270هزار نفر در کشور شده را گسترش می‌دهند. 

سنگاپور روز یکشنبه هشدار داد از آنجا که برای تعطیلی اکثر مدارس از هفته جاری آماده می‌شود، ویروس کرونا کودکان بیشتری را تحت تاثیر قرار داده است. در همین حال، ژاپن نیز به دلیل بیماری همه‌گیر در سه استان دیگر وضعیت اضطراری اعلام کرده است.

یوشیدا اذعان داشت که داده‌های ناامیدکننده خرده‌فروشی چین نیز بر فشارها افزوده است. میزان خرده‌فروشی چین در ماه آوریل نسبت به سال گذشته 17.7درصد افزایش یافته که کمتر از پیش‌بینی جهش 24.8درصدی است.

توان تولید نفت خام چین در ماه آوریل نسبت به ماه مشابه در سال گذشته 7.5درصد افزایش یافت، اما از بالاترین سطح مشاهده شده در سه ماهه پایانی سال 2020 دور باقی ماند.

کازوهیکو سایتو، تحلیلگر ارشد در کارگزاری Fujitomi اظهار کرد: "با افزایش نگرانی در خصوص شیوع بیماری همه‌گیر در آسیا، انتظار می‌رود قیمت نفت خام برنت در هفته جاری در یک محدوده معاملاتی باقی بماند و قیمت هر بشکه در کانال 63دلاری پشتیبانی شود."

در همین حال، شرکت خدمات انرژی بیکر هیوز روز جمعه اعلام کرد از آنجا که افزایش قیمت نفت باعث شد استخراج از برخی چاه‌ها مجددا از سر گرفته شود، شرکت‌های انرژی ایالات متحده برای سومین هفته متوالی به سکوهای نفت و گاز طبیعی خود افزودند.

در خاورمیانه که تنش‌ها شدت گرفته، اسرائیل و گروه حماس در غزه با درخواست‌های گسترده بین‌المللی برای آتش‌بس روبرو شدند.

سایتو گفت: "تا زمانی که این جنگ به کشورهای تولیدکننده نفت در منطقه کشیده نشود، تاثیر محدودی بر بازار وجود خواهد داشت."