۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

سقوط قیمت نفت به دنبال کاهش ترس از طولانی شدن تعطیلی خط لوله سوخت آمریکا

۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۱۲:۲۵
کد خبر: 527109
سقوط قیمت نفت به دنبال کاهش ترس از طولانی شدن تعطیلی خط لوله سوخت آمریکا

به دنبال امیدواری به از سرگیری فعالیت بزرگترین خط لوله انتقال سوخت ایالات متحده در هفته جاری، قیمت نفت روز سه‌شنبه افت کرد.

اقتصاد آنلاین مهسا نجاتی؛ به گزارش رویترز، قیمت نفت روز سه‌شنبه به دنبال کاهش ترس از طولانی شدن تعطیلی بزرگترین سیستم  خط لوله سوخت ایالات متحده، کلونیال پایپلاین، سقوط کرد، در حالی که برخی از پالایشگاه‌های ساحل شرقی آمریکا نیز تولید خود را کاهش دادند.

معاملات آتی نفت خام وست تگزاس اینترمیدیت آمریکا پس از 2سنت افزایش در روز دوشنبه، امروز 45سنت معادل 0.69درصد کاهش یافت و به 64دلار و 47سنت در هر بشکه رسید.

همچنین، معاملات آتی نفت خام برنت به دنبال تجربه 2سنت رشد در روز گذشته، با 43سنت معادل 0.63درصد افت، به قیمت 67دلار و 89سنت در هر بشکه مورد معامله قرار گرفت.

ادوارد مویا، تحلیلگر ارشد بازار در OANDA، روز سه‌شنبه در یادداشتی اذعان داشت: "از آنجا که به نظر می‌رسد اختلال خط لوله سوخت کلونیال اثر طولانی‌مدت نداشته باشد، رالی قیمت نفت عمر کوتاهی داشت."

قراردادهای آتی بنزین ایالات متحده و معاملات آتی نفت گرمایشی ایالات متحده، که پس از تعطیلی افزایش یافت، با احتمال از سر گیری فعالیت، به سطح پیش از روز جمعه عقب‌نشینی کرد.

خط لوله کلونیال، که روزانه بیش از 2.5میلیون بشکه بنزین، گازوئیل و سوخت جت انتقال می‌دهد، روز جمعه شبکه خود را پس از یک حمله سایبری تعطیل کرد.

این شرکت خصوصی روز دوشنبه اعلام کرد که در حال کار بر روی راه‌اندازی مجدد فعالیت‌ها، با هدف اصلی بازگرداندن خدمات عملیاتی تا پایان هفته جاری بوده است.

این شرکت با استفاده از ذخایر موجود، به صورت دستی خط سوخت چند محصولی 700هزار بشکه‌ای خود در روز را بین گرینزبورو، کارولینای شمالی و مریلند برای مدت زمان محدودی آغاز کرده است.

با این حال، این تعطیلی باعث شد Motiva Enterprises LLC دو واحد از سه واحد نفت خام خود، به میزان 607هزار بشکه در روز در پالایشگاه پورت آرتور در تگزاس، بزرگترین واحد در ایالات متحده را متوقف کند.

از طرفی، Total SE نیز به دلیل تعطیلی خط لوله کلونیال، تولید بنزین در پالایشگاه پورت آرتور را به میزان 225هزار و 500 بشکه در روز کاهش داد.

لاچلان شاو، رییس تحقیقات کالا در بانک ملی استرالیا گفت: "کاملا ممکن است که شاهد کاهش تقاضای نفت خام باشیم. برخی از پالایشگاه‌ها در تگزاس به دلیل تعطیل شدن خط لوله، فعالیت خود را کاهش داده‌اند."

در همین حال، با گسترش سریع موارد ابتلا به ویروس کرونا در هند، که باعث افزایش درخواست برای قرنطینه در دومین کشور پرجمعیت جهان شده، بازار تحت تاثیر جو منفی قرار گرفت.

سازمان بهداشت جهانی در سال گذشته، دو گونه جدید ویروس کرونا را برای نخستین بار در هند شناسایی کرد که به عنوان یکی از نگرانی‌های جهانی اعلام شد و مطالعات مقدماتی نشان داد که شیوع آن آسان‌تر است.

از موارد مثبت برای بازار، می‌توان به این موضوع اشاره کرد که تحلیلگران انتظار دارند داده‌ها کاهش 2.3میلیون بشکه در موجودی نفت خام ایالات متحده در هفته منتهی به 7می را نشان دهد که باید اشاره کرد هفته گذشته نیز شاهد کاهش 8میلیون بشکه بوده است.

شش تحلیلگر پیش از گزارش‌های گروه صنعتی موسسه نفت آمریکا در روز سه‌شنبه و اداره اطلاعات انرژی ایالات متحده در روز چهارشنبه تخمین‌ زده‌اند که پیش‌بینی می‌شود ذخایر بنزین به طور متوسط حدود 400هزار بشکه کاهش یافته باشد.

همچنین، انتظار می‌رود اوپک، گزارش ماهانه بازار نفت خود را که شامل ارقام تولید ماه آوریل نیز می‌شود، روز سه‌شنبه منتشر کند.