۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

صعود قیمت نفت به کانال ۶۷دلاری / امیدواری به افزایش تقاضا عامل بهبود وضعیت بازار

۲۷ فروردین ۱۴۰۰، ۱۷:۴۷
کد خبر: 520961
صعود قیمت نفت به کانال ۶۷دلاری / امیدواری به افزایش تقاضا عامل بهبود وضعیت بازار

به دنبال بهبود وضعیت اقتصادی چین و آمریکا، و همچنین رشد تقاضا، قیمت نفت روز جمعه افزایش یافت.

اقتصاد آنلاین – مهسا نجاتی؛ به گزارش رویترز، به دنبال چشم‌اندازی قوی‌تر برای تقاضا و نشانه‌های بهبود اقتصاد در چین و ایالات متحده که افزایش موارد ابتلا به کووید-۱۹ در برخی دیگر از اقتصادهای بزرگ جهان را جبران کرد، قیمت نفت پس از تجربه رشد برای پنجمین جلسه متوالی، روز جمعه به بیش از ۶۷دلار در هر بشکه رسید.

داده‌های رسمی روز جمعه نشان داد که تولید ناخالص داخلی چین در سه ماهه نخست سال ۲۰۲۱ نسبت به سال گذشته ۱۸.۳درصد افزایش یافته است.

از طرفی، روز پنجشنبه نیز ارقام منتشر شده، افزایش خرده‌فروشی در ایالات متحده و کاهش مطالبات بیکاری را نشان داد.

یکی از کارشناسان اذعان داشت که با توجه به چشم‌انداز در حال بهبود برای دو اقتصاد بزرگ جهان، احتمال کمی وجود دارد که روزهای روشن بازار به این زودی تمام شود.

معاملات آتی نفت خام برنت با ۲۶سنت یا ۰.۴درصد افزایش، به ۶۷.۲۰دلار در هر بشکه رسید و به سمت دستاورد  هفتگی ۷درصدی حرکت کرد. معاملات آتی نفت خام وست تگزاس اینترمیدیت آمریکا نیز ۱۶سنت یا ۰.۳درصد افزایش یافت و با قیمت ۶۳.۶۲دلار در هر بشکه مورد معامله قرار گرفت.

از عوامل کمک‌کننده دیگر به افزایش قیمت‌ها در هفته جاری، گزارش آژانس بین‌المللی انرژی و سازمان کشورهای صادرکننده نفت بود که هر دو در پیش‌بینی خود برای رشد تقاضای نفت در سال ۲۰۲۱ تجدید نظر کردند.

همچنین ارقام روز چهارشنبه نشان داد که ذخایر نفت خام ایالات متحده ۵.۹میلیون بشکه کاهش یافته است.

امیدواری به وضعیت تقاضا، نگرانی‌های مربوط به افزایش موارد ابتلا به کووید-۱۹ در سایر اقتصادهای بزرگ را جبران کرده است. شمار مبتلایان در هند رکورد زد در حالی که نخست‌وزیر آلمان روز جمعه اعلام کرد که این کشور درگیر موج سوم ویروس کرونا شده است.

نفت از رکورد پایین‌ترین قیمت خود در سال گذشته که ناشی از افت چشمگیر تقاضا به دلیل بیماری همه‌گیر بود، بازگشت را تجربه کرده است. کاهش قابل توجه تولید نفت توسط اعضای اوپک پلاس، به این وضعیت کمک کرده است.

اوپک پلاس در تاریخ ۱آوریل توافق کرد که محدودیت‌های عرضه خود را از ماه مه تا جولای کاهش دهد و در تاریخ ۲۸آوریل اصلاحات بیشتری را در نظر بگیرد.