۰ نفر

تهدید قیمتی نفت توسط شیل آمریکا

۲۳ فروردین ۱۴۰۰، ۹:۳۰
کد خبر: 519806
تهدید قیمتی نفت توسط شیل آمریکا

یک سال از بحرانی که بازار جهانی نفت را به دلیل شیوع بیماری کووید-۱۹ و اختلافات عربستان و روسیه تا مرز فروپاشی کامل رساند، گذشته است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد، پس از آن روزها تولید نفت در آمریکا از سوی شرکت‌های حفاری با سقوط آزاد مواجه شد، اما حالا که بهای هر بشکه نفت خام به محدوده ۶۰ دلاری رسیده، نگرانی‌‌ها بار دیگر حول تولید شیل آمریکا و تهدید آن برای بازار بالا گرفته است. البته آن گونه که تحلیلگران می‌گویند به نظر می‌رسد تولیدکنندگان آمریکایی با درسی که از اتفاقات سال گذشته گرفته‌اند، دیگر خود را درگیر حفاری‌های گسترده و هزینه فراتر از نقدینگی خود نمی‌کنند و به نظر می‌رسد ترجیح می‌دهند روی پرداخت سود سهام به سهامداران خود بیشتر متمرکز شوند. اما به هر حال رشد قیمت نفت و هم‌زمان بهبود نسبی تقاضا می‌تواند بار دیگر عاملی شود تا شرکت‌های فعال در صنعت شیل بار دیگر به دنبال تولیدی در حد پیش از سقوط بازار باشند.

به گزارش «ایسنا»، آیا این پیش‌بینی اوپک که تهدید صنعت حفاری نفت شیل آمریکا برای همیشه خاموش شده است، پیش‌بینی درستی است؟ تحلیلگران می‌گویند این پیش‌بینی دست‌کم برای امسال صدق می‌کند، زیرا صنعت نفت شیل به تعهد خود برای حفظ دیسیپلین مالی ادامه خواهد داد. تولیدکنندگان بزرگ اکنون می‌گویند دوران هزینه فراتر از نقدینگی به گذشته پیوسته و رشد تولید به دلیل رشد، یک اشتباه بزرگ خواهد بود. در عوض این تولیدکنندگان وعده داده‌اند سود بیشتری را نصیب سهامداران کنند.

تولید نفت آمریکا ممکن است هرگز به رکورد هفتگی ۱۳میلیون بشکه در روز که پیش از ریزش قیمت نفت در سال ۲۰۲۰ داشت، بازنگردد، اما حدود ۱۱ میلیون بشکه در روز ثابت مانده که یک میلیون بشکه در روز بالاتر از رکورد پایین ماه مه سال ۲۰۲۰ است که تولیدکنندگان در واکنش به قیمت‌های پایین و حتی منفی نفت، تولیدشان را کاهش دادند. فعالیت حفاری از پاییز سال ۲۰۲۰ رو به افزایش بوده و با توجه به فاصله زمانی که میان افزایش قیمت‌ها و اضافه شدن دکل‌های حفاری نفت و تولید واقعی نفت وجود دارد، انتظارات بر این است که تولید نفت آمریکا تا پایان سال ۲۰۲۱ به تدریج افزایش پیدا خواهد کرد.

همان‌طور که اداره اطلاعات انرژی آمریکا برآورد کرده است، پیش‌بینی می‌شود میانگین تولید آمریکا در سال ۲۰۲۱ به میزان ۳۰۰ هزار بشکه در روز پایین‌تر از سال ۲۰۲۰ خواهد بود. با این حال با توجه به اینکه انتظار می‌رود میانگین قیمت وست تگزاس اینترمدییت امسال بالای ۵۵ دلار در هر بشکه خواهد بود، میانگین تولید آمریکا از ۹/ ۱۰ میلیون بشکه در روز در سه ماهه دوم به حدود ۴/ ۱۱ میلیون بشکه در روز در سه ماهه چهارم رشد می‌کند. انتظار می‌رود در سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۲ میانگین تولید نفت آمریکا به ۱۸/ ۱۲ میلیون بشکه در روز افزایش پیدا کند.

حتی اگر تولید آمریکا به ۱۳ میلیون بشکه در روز برنگردد، تولیدکنندگان آمریکایی ممکن است یک بار دیگر طرح‌های مدیریت بازار گروه اوپک پلاس را تضعیف کنند. تولیدکنندگان بزرگ آمریکایی قول داده‌اند تولیدشان را محدود نگه دارند و بازار و حتی اوپک پلاس بر این باور است که محدودیت تولید، وضعیت امسال صنعت نفت آمریکا خواهد بود. با این حال نفت ۶۰ دلاری افزایش تولید را برای شرکت‌های کوچک‌تر وسوسه‌انگیز می‌کند، زیرا تولید بالاتر و نقدینگی به آنها کمک می‌کند رشد کرده و بدهی‌شان را بپردازند.

دیسیپلین مالی یا مدت زمانی که تولیدکنندگان آمریکایی می‌توانند در برابر وسوسه نفت ۶۰ دلاری مقاومت کنند، معلوم خواهد کرد که آیا تولید نفت آمریکا از پیش‌بینی‌ها برای تولید امسال فراتر خواهد رفت یا خیر.

اندرو فولس، تحلیلگر نفت و گاز در شرکت تحلیلی گلوبال‌دیتا در این باره گفت: اگر قیمت‌ها تا پایان سال ۲۰۲۱ در حدود ۶۰ دلار در هر بشکه ثابت بماند، اپراتورها شانس این را خواهند داشت که جریان نقدینگی آزاد تولید کنند و به سرمایه‌گذاران ثابت کنند که می‌توانند برخلاف نتایج مالی ضعیف سال ۲۰۲۰، سوددهی نقدی داشته باشند. با این حال از زمانی که قیمت‌ها رشد کرده، شمار دکل‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها در ۴۸ ایالت آمریکا هم به شکل قابل‌توجهی افزایش پیدا کرده و همسو با آن، تولید نفت آمریکا رشد کرده است.

انضباط مالی از ابتدای سال میلادی جاری تاکنون حفظ شده و اپراتورهای آمریکایی بیش از سایر شرکت‌های نفتی دیگر جهان از خود دیسیپلین نشان داده‌اند. به نظر می‌رسد اوپک پلاس هم انتظار دارد رشد تولید آمریکا به دلیل رشد دیگر به پایان رسیده باشد به‌طوری که شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی اوایل مارس گفت: حفاری‌های کوچک برای همیشه از بین رفته‌اند.

ویکی هولاب، مدیرعامل شرکت آمریکایی اوکسیدنتال هفته گذشته گفت: حفاری کوچک ممکن است برای همیشه از بین رفته باشد اما هر شرکت نفت و گاز آمریکایی شیوه درخشانی که اوپک پلاس در متوازن کردن بازار به کار بست را تمجید می‌کند.

بر اساس گزارش اویل پرایس، نفت ۶۰ دلاری بدون تردید سطح قیمت مطلوبی برای شیل آمریکاست. هر چه اوپک پلاس به مدت طولانی‌تر مراقب باشد با عدم افزایش بیش از حد تولید باعث سقوط قیمت‌ها نشود، تولیدکنندگان آمریکایی در هزینه‌کرد و فعالیت حفاری راحت‌تر خواهند بود. اوپک پلاس به دقت اوضاع بازار را زیر نظر دارد و با افزایش تولید به احیای سریع‌تر از حد انتظار تولید آمریکا پاسخ می‌دهد. اما این گروه باید مراقب باشد محدودیت تولیدش را زودتر از موعد مناسب تسهیل نکند، زیرا ساقط کردن نفت شیل آمریکا به بهای ریزش قیمت نفت و آسیب دیدن بودجه تولیدکنندگان اوپک تمام خواهد شد که همچنان به درآمدهای نفتی وابستگی بالایی دارند و هنوز از ریزش قیمت سال گذشته بهبود پیدا نکرده‌اند.