۰ نفر

استفاده از رمزارز برای امور مالی؛

همکاری چین لینک و سوئیفت برای پرداخت های بین مرزی

۱۳ مهر ۱۴۰۱، ۱۶:۴۳
کد خبر: 672207
همکاری چین لینک و سوئیفت برای پرداخت های بین مرزی

سیستم پیام رسانی بین بانکی سوئیفت با ارائه دهنده اوراکل Chainlink (LINK) برای کار بر روی یک پروژه اثبات مفهوم (POC) همکاری کرده است که به شرکت های مالی سنتی امکان تراکنش بین شبکه های بلاک چین را می دهد. جمعی از مدیران مالی پیرامون همکاری چین لینک با سوئیفت به بحث و گفتوگو پرداختند.

اقتصاد آنلاین – حسین عسکری؛ سوئیفت یک غول بزرگ پرداخت است. این شرکت در بیش از ۲۰۰ کشور جهان فعالیت می کند، بیش از ۱۱۰۰۰ مشتری مؤسسه مالی دارد و هر ساله حدود ۸.۴ میلیارد پیام مالی ارسال می کند. 

این شرکت رهبر جهانی پرداخت های بین مرزی بانک به بانک است و اخیراً نقشی کلیدی در تحریم های اقتصادی غرب علیه روسیه ایفا کرده است.

با این حال، این بدان معنا نیست که این شرکت مستقر در بلژیک از تکانه های مخرب مصون است. منتقدان مدت‌ها مدعی بودند که سیستم پیام‌رسانی بین بانکی که در دهه ۱۹۷۰ تأسیس شد، «قدیمی، غیرقابل انعطاف، کند و به طور فزاینده‌ای مستعد حملات سایبری است».

 در ماه می، مایکل میباخ، مدیرعامل مسترکارت، توانایی سوئیفت برای بقا در پنج سال آینده را مورد تردید دانست. 

در همین حال سوئیفت، از یک سو با موج فزاینده شبکه های پرداخت مبتنی بر بلاک چین و از سوی دیگر سیل مورد انتظار ارزهای دیجیتال بانک مرکزی (CBDC) تهدید می شود.

اما، هفته گذشته، در اولین اقدام برای تغییر مسیر خود، سوئیفت از طریق همکاری با اوراکل بلاک چین، چین لینک، یک پروژه اثبات مفهوم را راه اندازی کرد.

 اگر همه چیز خوب پیش برود، کاربران سوئیفت می توانند به راحتی به دارایی های دیجیتالی در چندین پلتفرم بلاک چین دسترسی پیدا کرده و دارایی های خود را انتقال دهند.

 چند روز قبل، سوئیفت همچنین اعلام کرد که از پلتفرم بلاک چین سازمانی شرکت فین‌تک Symbiont برای بهبود پیام‌رسانی خود برای رویدادهای شرکتی مانند پرداخت سود سهام و ادغام استفاده می‌کند.

این تحولات یک سوال جالب را ایجاد می کند: به جای درگیر شدن در یک مبارزه تا حد مرگ، آیا شرکت های مالی سنتی (TradFi) و مالی غیرمتمرکز (DeFi) واقعاً همگرا می شوند، یعنی به سمت یک هدف مشترک که شامل دارایی های توکن شده، DeFi است حرکت می کنند؟

همکاری با یک تهدید وجودی؟

متیو هوگان، یک مدیر ارشد سرمایه گذاری گفت: همه کالاهای مالی در آینده در شبکه های بلاک چین حرکت خواهند کرد.

 «تعجب آور نیست که ببینیم شرکت‌های قدیمی به دنبال پذیرش و/یا مشارکت با فناوری هستند که تهدیدی اساسی برای موجودیت آنها است. در واقع باید این حرکت را تحسین کرد.»

البته این فقط یک برنامه آزمایشی است. هوگان افزود: «اینطور نیست که سوئیفت یک شبه وارد بلاک چین شود و تمام فعالیت های خود را به DLT تبدیل کند.»

 اما، این یک شروع است و برای آن، شبکه باید مورد تشویق قرار گیرد.

مارک اسمیت، مدیرعامل و یکی از بنیانگذاران سیمبیونت، گفت: در این دنیای تکنولوژی که به سرعت در حال تحول است، «هیچ جایی برای دیدگاه های دوتایی که ذهنیت «من برنده می شوم، تو باختی» وجود ندارد، به ویژه در بازار سرمایه و بخش مالی آن، او در ادامه افزود:

در نهایت چیزی که معمول می شود معمولاً ترکیبی است و ما قطعاً شاهد ادغام در حال گسترش TradFi و DeFi هستیم.

جاناتان سوله، مدیر استراتژی سوئیفت، در کنفرانس هفته گذشته Smartcon ۲۰۲۲ در نیویورک، به "علاقه غیرقابل انکار" سرمایه گذاران نهادی در دارایی های دیجیتال اذعان کرد.

این جلسه توسط سرگئی نظروف، مدیرعامل چین لینک اداره می شد.

 او اشاره کرد که سوئیفت دارای "بزرگترین زیرساخت کلید خصوصی جهان" TradFi است و افزود:

هیچ دلیلی برای خلاص شدن از زیرساخت کلید خصوصی وجود ندارد که در حال حاضر به طور ایمن تراکنش ها را برای جابجایی تریلیون ها دلار پشتیبانی می کند.

نظروف اضافه کرد، سوئیفت لزوماً نمی‌تواند با تک تک بلاکچین های روی کره زمین یکپارچه‌سازی شود، به همین دلیل است که پروتکل قابلیت همکاری زنجیره‌ای  (CCIP) را به‌عنوان راهی برای قابل اجرا شدن در سراسر جهان بررسی می‌کند.

استفان پروسپری، رئیس مدیریت محصول و مدیریت اوراق بهادار دیجیتال DTCC که خدمات ترخیص و تسویه را برای بازارهای اوراق بهادار ایالات متحده ارائه می‌کند، یکی دیگر از شرکت‌های است TradFi در این کنفرانس گفت: ارزهای دیجیتال مختلف هر کدام در بلاکچین های مختلف هستند و شرکت‌هایی مانند DTCC نمی‌توانند زیرساخت جداگانه برای اتصال به هر یک از ۱۰۰ بلاک چین که میزبان دارایی‌های دیجیتالی هستند را ایجاد کنند. بنابراین یک نقطه ورودی مرکزی مانند CCIP می تواند در اینجا کارایی داشته باشد.

آیا پل های زنجیره ای ایمن هستند؟

هوگان در مورد  پل‌های زنجیره‌ای اظهار داشت: بله، خطرات امنیتی در پروژه‌های زنجیره‌ای متقابل وجود دارد، به همین دلیل است که شما به پروژه‌های آزمایشی مانند این نیاز دارید.

پل های زنجیره ای متقابل برای حل مشکل قابلیت همکاری بین پلتفرم های بلاک چین طراحی شده اند.

 شبکه های بلاک چین بیت‌کوین، اتریوم، سولانا و دیگران مانند سیستم‌های راه‌آهن در قرن نوزدهم قبل از استانداردسازی اندازه‌های گیج ریل هستند. در صورت برخورد خطوط ریلی ناسازگار، مسافران و بار باید به قطار دیگری تخلیه می شدند.

پل های زنجیره بلوکی برای حل این نوع ناسازگاری ها طراحی شده اند، اما مشکل این است که به نظر می رسد در برابر هک ها آسیب پذیر هستند.

 طبق گزارش Chainalysis، حدود ۲ میلیارد دلار در ۱۳ سرقت جداگانه از پل ها به سرقت رفته است که بیشتر آن در سال جاری بوده است.

بر اساس گزارشی که در ۴ اکتبر ۲۰۲۲ منتشر شد، به نظر می‌رسد یک مشکل کلیدی برای پل ها این است که تمایل دارند مقادیر زیادی دارایی قفل‌شده را از بلاک‌چین‌های مختلف جمع‌آوری کنند، برخی از این پروژه ها کاملا مبهم هستند و همیشه با ویژگی‌های امنیتی پیشرفته ساخته نمی‌شوند.

این موضوع پل ها را به یک هدف جذاب برای مجرمان سایبری تبدیل کرده است. از ژانویه تا ژوئیه ۲۰۲۲، ۱.۲ میلیارد دلار از دارایی های رمزنگاری شده در هشت پل میان زنجیره ای به سرقت رفت.

احتمالاً چین لینک بر این باور است که نسبت به پل‌های زنجیره‌ای دیگر میتواند در زمینه امنیت بهتر عمل کند.

 نظروف بنیانگذار چین لینک در مصاحبه های گفت: این همان چیزی است که CCIP به دنبال حل آن است و من فکر نمی کنم این یک مشکل حل نشدنی باشد، من فکر می کنم این یک مشکل قابل حل است.

تقویت پذیرش کریپتو

در نهایت این موضوع چه ارتباطی با پذیرش کریپتو یا بلاک چین دارد؟

بحث‌های جهانی مانند آنچه در کنفرانس Smartcon رخ داد دلگرم‌کننده است، اما همانطور که نظروف پیشنهاد کرد آیا همکاری هایی مانند SWIFT-Chainlink واقعاً پذیرش بلاک چین‌های DLT را تسریع می‌بخشد و به مؤسسات مختلف در سرتاسر بازارهای سرمایه سود می‌رساند؟

متیو هوگان گفت: این یک خبر مثبت است. هر بار که یک مدیر تشخیص می دهد که باید در مورد پیامدهای فناوری بلاک چین فکر کند، انجام این کار را برای مدیر بعدی آسان تر می کند. این موضوع گامی دیگر در راستای توسعه است.

لکس سوکولین، اقتصاددان ارشد در ConsenSys، گفت: چین لینک یک موقعیت رقابتی قوی در ارائه اوراکل‌ها دارد و با ادغام این ابزارها در بازارهای سرمایه و شبکه‌های پرداخت بیشتر رشد خواهد کرد.

 اهداف بلاک چین متفاوت و متنوع است. به طور کلی، من فکر می کنم که یکپارچگی بیشتر مستلزم پذیرش مسیرهای جدید است.