۰ نفر

بررسی یکی از مشکلات بازار ارزهای دیجیتال؛

با افزایش چشمگیر رمزارزها چه کنیم؟

۳۱ شهریور ۱۴۰۱، ۱۴:۰۹
کد خبر: 669924
با افزایش چشمگیر رمزارزها چه کنیم؟

صنعت کریپتوکارنسی با سرعتی خیره کننده ای در حال رشد است. در حال حاضر تقریباً ۲۱۰۰۰ ارز دیجیتال مختلف در این بازار وجود دارد. اما یک سوال، به ویژه برای منتقدان رمزارز، این است: آیا ارزهای دیجیتال بیش از حد زیاد شده است؟

اقتصادآنلاین - حسین عسکری؛ بارها دیده ایم که چگونه در یک چشم به هم زدن آلت کوین های جدید ایجاد می شوند.

 چند ساعت پس از اینکه ویل اسمیت در مراسم اسکار به کریس راک سیلی زد، توکن های او ظاهر شدند و سرمایه های زیادی را جمع آوری کردند.

 همچنین پس از مرگ ملکه الیزابت، بازارها توسط انبوهی از میم کوین به نام او پر شد.

 برخی از منتقدان بر این باور بودند که این یک رویکرد بد برای ارزهای دیجیتال است.

با وجود گسترش هزاران ارز رمزنگاری شده برخی از آنها با نام های الهام گرفته از توکن های اصلی، بیت کوین و اتریوم همچنان به سلطه خود ادامه می دهند.

در مجموع، ارزش گذاری این دو دارایی دیجیتال 58.2 درصد از کل بازار را به خود اختصاص داده است.

 همه این‌ها باعث می‌شود که آلت‌کوین‌ها برای سهم بسیار کوچکی از بازار بجنگند.

آیا انتخاب چیز خوبی است؟

منصفانه است که بگوییم بسیاری از بلاک چین ها و پروژه های رمزنگاری ترجیح می دهند توکن های خود را بسازند.

 در برخی موارد، این یک ضرورت نیز هست، به عنوان مثال توکن های هواداران فوتبال.

 تیم هایی مانند بارسلونا و پاری سن ژرمن که طرفداران زیادی دارند، باید حتما دارایی های دیجیتال خود را ارائه دهند.

استیبل کوین ها گروه دیگری از ارزهای رمزنگاری شده هستند که گزینه های متنوعی در آنها وجود دارد.

 در حالی که دارایی های متصل به دلار آمریکا بر چشم انداز ارز های دیجیتال اثر گذاشته است، برخی از سرمایه گذاران ترجیح می دهند از استیبل کوین هایی که بر اساس ارز فیات محلی خود، مانند یورو یا پوند، استفاده کنند.

 از طرفی، با توجه به اینکه برخی از استیبل کوین ها تاکنون از بین رفته اند بسیاری از افراد از استفاده از این توکن ها سر باز می زنند.

بازار ارزهای دیجیتال تا حدودی شبیه به یک فروشگاه بزرگ است.

 در یک فروشگاه، می‌توانید با 10 نوع از غلات یکسان و انواع بی‌شماری سس کچاپ روبرو شوید. اما هرکدام قیمت و ارزش پیشنهادی متفاوتی دارند.

مشتریان و کارشناسان در این فروشگاه ها نیز قبل از خرید، تست طعم و بررسی ایمنی را انجام داده اند و بر اساس کیفیت و طعم، آن را قیمت گذاری میکنند.

پلتفرم‌های معاملاتی مانند HitBTC فرآیند فهرست‌بندی دقیقی دارند تا اطمینان حاصل شود که تمام ارزهای رمزنگاری شده به خوبی تنظیم و طبقه بندی شده به مشتریانش ارائه می‌شوند.

با توجه به تعداد دارایی های دیجیتالی که اکنون وجود دارد، گاهی اوقات ممکن است پیدا کردن رمزارز دلخواه مانند پیدا کردن یک سوزن در انبار کاه باشد.

جنبه های منفی

با وجود هزاران آلتکوین مختلف، تمایل به ایجاد مداوم ارزهای دیجیتال جدید مسلماً منجر به چندپارگی بیشتر در صنعت می شود.

غیرممکن است دنیایی را تصور کنید که در آن کاربران جیمیل فقط بتوانند به دیگرانی که حساب جیمیل دارند ایمیل بفرستند، یعنی نتوان از جیمیل به یک حساب غیر از جیمیل ایمیل فرستاد این وضعیت را به فضای کریپتو تعمیم دهید.

به نظر می رسد که این مسئله به وضعیت حاکم در صنعت کریپتو تبدیل شده است.

 اگرچه تلاش هایی برای تقویت ارتباطات متقابل زنجیره ای و ایجاد پل های بین بلاک چین ها انجام می شود، هنوز کارهای زیادی برای انجام دادن وجود دارد.

این پل‌ها همچنین از مشکلات امنیتی آسیب پذیر هستند، همانطور که در ماه مارس پل بین زنجیره ای Ronin هک شد.

در مورد اینکه آیا ارزهای دیجیتال بیش از حد زیاد شده اند یا خیر، برخی از منتقدان استدلال می کنند که این امر ثابت می کند که بازار ارزهای دیجیتال چقدر ناکارآمد شده است.

 داشتن بیت کوین که دارای گردش ثابت 21 میلیون است، در حالی که عرضه نامحدود سکه های دیگر وجود دارد، چه فایده ای دارد؟

آینده چه می شود؟

ارقام مربوط نشان می دهد که اکنون بیش از 1700 ارز دیجیتال مرده وجود دارد.

دارایی های دیجیتال شکست خورده که از توسعه غیرفعال، حجم معاملات کم، حضور ضعیف آنلاین، فقدان لیست در صرافی های اصلی آنها روانه زباله دان تاریخ می کند.

 با توجه به اینکه در حال حاضر در بازار نزولی هستیم، تقریباً مطمئن هستیم که تعداد ارز های دیجیتالی که مرده اند در ماه‌های آینده افزایش خواهد یافت.

شایان ذکر است که روند صعودی کریپتو در سال 2021 می تواند با حباب دات کام 20 سال قبل از آن شباهت داشته باشد.

در اوایل دهه 2000، تعداد شرکت های اینترنتی که در بازار سهام معامله می شدند افزایش یافت، بسیاری از آنها ارزش های بسیار بالایی داشتند. بسیاری از آنها، از جمله Pets.com و Boo.com، در نهایت شکست خوردند.

در گزارش اخیر، KPMG هشدار داد که ارزهای رمزنگاری شده فاقد «گزاره‌های ارزش واضح و قوی» نیز ممکن است در چند ماه آینده از بین بروند، اما افزود: «این در واقع می‌تواند از نظر اکوسیستم کاملاً سالم باشد، زیرا بخشی از آشفتگی ایجاد شده در سرخوشی بازار صعودی را از بین خواهد برد. بهترین شرکت ها آنهایی هستند که زنده بمانند."

این درس دیگری است که می‌توان از روند صعودی گرفت مهم نیست که بازار نزولی چقدر بی‌رحمانه یا طولانی مدت باشد، برخی از ارزهای دیجیتال زنده می‌مانند و رشد می‌کنند. بازار رمزارز همچنان یک فناوری بسیار آزمایشی باقی می ماند و قطعاً در این راه شکست هایی وجود خواهد داشت.

صنعت کریپتو نوآورانه است و موارد استفاده هیجان انگیز به طور مداوم برای دارایی های دیجیتال در حال ظهور است. به همین دلیل، بعید است تعداد ارزهای دیجیتال جدید موجود به این زودی کاهش یابد.

 این بدان معناست که سرمایه‌گذاران باید بررسی دقیقی را انجام دهند که روی کدام ارز های دیجیتال سرمایه‌گذاری کنند و صرافی‌ها باید نقش مهمی در تضمین اینکه فقط ارزهای دیجیتال معتبری را فهرست می‌کنند که به اکوسیستم ارزش می‌افزایند، ایفا کنند.