۰ نفر

مسدود شدن حساب های بانکی مردم چین؛

بیت کوین می توانست مردم چین را نجات دهد!

۲ مرداد ۱۴۰۱، ۱۱:۱۳
کد خبر: 655505
بیت کوین می توانست مردم چین را نجات دهد!

سپرده گذاران بانکی در چندین استان چین گزارش داده اند که حساب های بانکی و اعتباری آنها مسدود شده است، اقداماتی که به نظر می رسد مربوط به عملیات بانکی در استان هنان و تحریم سراسری وام مسکن است. کارشناسان می گویند همه اینها نشان می دهد که اقتصاد چین در وضعیت بسیار ناپایداری قرار دارد.این اتفاق در حالی افتاده است که بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال، سال گذشته به طور کامل در کشور چین ممنوع شدند، در صورتی که مردم چین از بیت کوین استفاده می کردند، هیچگاه دولت نمی توانست حساب آنها را مسدود کند.

اقتصاد آنلاین - حسین عسکری؛ یک رسانه چینی در تاریخ 27 تیر ماه گزارش داد که برخی از سپرده گذاران در استان هاینان جنوبی گفتند که کارت های پس انداز بانکی آنها مسدود شده است. بنا بر گزارش ها، آنها فقط می توانستند سپرده گذاری کنند اما قادر به برداشت نقدی نبودند. معاملات آنلاین آنها هم نیز محدود شده بود.

بر اساس گزارش‌ها، وضعیت‌های مشابهی نیز در مورد بسیاری از بانک‌ها در مناطق دیگر، از جمله پکن و شاندونگ و جاهای دیگر رخ داده است.

تعدادی از مدیران بانک ها به رسانه های چینی گفتند که این اقدامات عمدتاً اقدامات کنترل ریسک به عنوان بخشی از یک کمپین موسوم به "کارت شکستن" است که توسط مقامات در سال 2020 راه اندازی شد و ظاهراً کلاهبرداری از راه دور را هدف قرار داده بود.

یکی از کارکنان خدمات مشتریان در یک بانک دولتی بزرگ در هاینان گفت: حساب هایی مسدود شده اند است که ممکن است در تجارت غیرقانونی، اجاره، قرض دادن کارت های بانکی و همچنین انتقال و خدمات پول شویی برای فعالیت های کلاهبرداری شبکه مخابراتی مورد استفاده قرار می گرفتند.

این کارمند خدمات مشتری گفت که این یک عملیات سراسری بوده است.

علاوه بر این، مدیر یکی از بانک‌های تجاری شهری در شاندونگ در خصوص مسدود شدن حساب‌های کاربران عادی نیز به رسانه‌ها گفت: به شعبه ما دستور داده شده که نرخ حساب‌های خواب، بیش از 20 درصد نباشد و باید تلاش خود را برای بازرسی و بررسی بیشتر کنیم.

یکی از مدیران بانکی پکن گفت: آنها حساب هایی هستند که بیش از سه سال متوالی تراکنش فعال نداشته اند، موجودی حساب جاری آنها کمتر از 10 یوان است." و آنها کارت اعتباری امضا شده، بازپرداخت وام شخصی ندارند.

این مدیر گفت زمانی که یک تراکنش غیرعادی رخ می دهد چنین حساب هایی به راحتی مسدود می شوند.

بسیاری از سپرده گذاران در شبکه های اجتماعی شکایت کرده اند که حساب های بانکی آنها بی دلیل مسدود شده است و نمی توانند پول خود را خرج یا انتقال دهند. آنها فقط می توانستند به حساب خود پول واریز کنند.

بر اساس پست‌هایی که در رسانه‌های اجتماعی منتشر شده است، بانک‌هایی که حساب‌هایشان را مسدود کرده‌اند عبارتند از بانک بازرگانان چین، بانک صنعتی و تجاری چین، بانک ساختمانی چین، بانک کشاورزی چین و بانک پینگ آن.

بیت کوین می توانست مردم چین را نجات دهد!

بانک بازرگانان چین

بیت کوین می توانست ناجی مردم چین شود

بستن حساب های خوابیده مردم در چین، یکی دیگر از قابلیت های بیت کوین را یادآور می شود و آن حفظ حریم خصوصی کاربران است. در صورتی که یک کاربر از بیت کوین های خود برای سال های طولانی استفاده نکند و صرفا آنها را در کیف پول خود نگهداری کند، حتی اگر صدها سال هم بگذرد هیچکس نمی تواند این کیف پول بیت کوینی را مسدود کند، مگر اینکه دسترسی به کلید خصوصی کیف پول داشته باشد.

فساد و اختلاس

دکتر فرانک تیان شی، از دانشگاه کارولینای جنوبی، مروری بر آنچه در چین رخ می دهد ارائه کرد.

دکتر تیان شی در 29 تیر گفت: مسدود شد ناگهانی حساب‌های بانکی و اعتباری در چین، زمانی اتفاق می‌افتد که تعطیلی بانک‌ها و تحریم‌های وام مسکن در کشوری که حباب املاک و مستغلات در حال ترکیدن است و روز به روز هم بیشتر می‌شود.

او گفت که این بحران پس از 20 سال گسترش سریع و بی‌نظم اقتصاد چین رخ داده است.

دکتر تیان شی خاطرنشان کرد که فساد نقش بزرگی در این بحران داشته است.

وی گفت: مقامات دولتی چین در سطوح محلی و منطقه ای با بانک های نوپا و توسعه دهندگان املاک و مستغلات تبانی کردند تا اغلب مخفیانه و غیرقانونی، بودجه ساخت و ساز را به محصولات سرمایه گذاری پرخطر منتقل کنند.

وی اظهار کرد: این امر منجر به توقف پروژه های نیمه کاره پیش فروش شده که بالغ بر صدها هزار واحد بوده، شده است.

بانک ها و موسسات وام‌دهنده، ناامید از توقف ساخت ‌و سازها، تصمیم گرفتند که پرداخت وام مسکن خود را به طور کامل متوقف کنند.

این اقدام دسته جمعی که در تاریخ اخیر چین بی سابقه است و در دوران حکومت کمونیستی بسیار غیرمعمول است، به شدت به اعتبار و نقدینگی بانک ها  لطمه زده است.

زمانی که جریان نقدینگی محدود است، تنها کاری که بانک های چینی می توانند انجام دهند مسدود کردن و محدود کردن حساب های سپرده گذاران و کارت های اعتباری آنهاست.

ترس از سقوط بانک

ژنگ یی، یک بانکدار سابق در سرزمین اصلی چین، همین دیدگاه را داشت.

بانک‌ها اکنون در سخت‌ترین موقعیت قرار دارند. آنها همه سرمایه خود را وام داده اند، اما اکنون نمی توانند آن وام را جمع کنند و اگر برنامه ای وجود نداشته باشد، بانک ها سقوط خواهند کرد.

ژنگ خاطرنشان کرد که جریان نقدی توسعه‌دهندگان املاک با بحران مواجه شده است، بنابراین آنها ساخت‌وساز را متوقف کردند، اما اکنون بانک‌ها از خریداران مسکن می‌خواهند که به پرداخت وام مسکن برای خانه‌های ناتمام ادامه دهند، در حالی که خریداران از توسعه‌دهندگان می‌خواهند که قبل از پرداخت وام مسکن، ساخت و ساز را از سر بگیرند.

اما توسعه دهندگان چگونه می توانند ساخت و ساز را از سر بگیرند و بودجه آن را از کجا تامین کنند؟ در حال حاضر هیچ راه حلی وجود ندارد.

بیت کوین می توانست مردم چین را نجات دهد!

بحران مسکن در چین

دکتر ژی پیامدهای بحران بانکی فعلی چین را تشریح کرد.

وی گفت: به نظر می رسد وضعیت بسیار وخیم باشد زیرا وجوه بانک ها به دلیل اختلاس و نظارت ناکافی مسئولان در حال تخلیه و خشک شدن است.

این آشفتگی مالی اکنون به بیش از 25 استان چین در حال گسترش است و به زودی به تمام اقتصاد چین آسیب وارد می کند و دومین اقتصاد جهان را وارد رکود میکند.

و اگر چین در سه ماهه سوم امسال وارد رکود شود، که تقریباً قطعی است، اقتصاد جهان نیز با کاهش تقاضا از سوی چین وارد دوره ای بحرانی میشود.

با وخیم تر شدن اوضاع اقتصاد جهان،سناریو افزایش قیمت بیت کوین کاملا منتفی و زمستان کریپتو هم طولانی تر میشود.

اعتراضات مردم به مسدود شدن حساب های بانکی

بیت کوین می توانست مردم چین را نجات دهد!

پس از آنکه صدها سپرده گذار بانکی هفته گذشته در مقابل مراکز دولتی در ژنگژو، مرکز استان هنان، تظاهراتی مسالمت آمیز برگزار کردند، مقامات چینی به سرعت برای خنثی کردن نارضایتی عمومی بیشتر، اقدام کردند.

هیچ تظاهراتی در ژنگژو وجود نداشت، اما یک تجمع مسالمت آمیز در کنار یک مرکز دولتی در هنان در 19 تیرماه با سرکوب خشونت آمیز افراد ناشناس مواجه شد که خشم عمومی در چین را برانگیخت.

بسیاری از سپرده گذاران از ماه فروردین می خواستند پس انداز خود را از بانک ها برداشت کنند اما نتوانستند، مشکلی که موسسات در ابتدا علت آن را ارتقاء سیستم های رایانه ای می دانستند. به گفته سپرده گذاران، بانک ها از ماه فروردین تاکنون هیچ اقدامی در این مورد نکرده اند.

ارز دیجیتال بانک مرکزی سرپوشی برای بحران اقتصادی چین

پس از ممنوع شدن استفاده از بیت کوین در چین توسط دولت، بانک مرکزی چین بشدت در حال گسترش یوان دیجیتال یا همان ارز دیجیتال خود (CBDC) است و هم اکنون در بسیاری از استان های این کشور در مرحله اجرا هم قرار گرفته است،لازم به ذکر است که دولت براحتی میتواند حساب های ارزدیجتال بانک مرکزی را کنترل،مسدود و دستکاری کند.

بنظر می رسد بحران اقتصادی در چین بسیار عمیق تر از این حرفها باشد، زیرا دولت این کشور اقدامات محدود کننده و سرکوب اعتراضات را بشدت افزایش داده است، راه اندازی ارز دیجیتال بانک مرکزی یکی از این اقدامات است که شدیدا روی آزادی اقتصادی مردم چین اثر می گذارد و آنها را محدود تر می کند.