۰ نفر

امنیت در دنیای دیجیتال - بخش اول ؛

چگونه NFT های خود را ایمن کنیم؟

۱۸ تیر ۱۴۰۱، ۱۲:۰۰
کد خبر: 651737
چگونه NFT های خود را ایمن کنیم؟

اگر اصطلاحی وجود داشته باشد که بتواند بازار فعلی NFT را توصیف کند، آن غرب وحشی است. بازار NFT هنوز در مراحل اولیه خود است و مقررات مشخصی وجود ندارد. این امر منجر به سیل کلاهبرداران و هکرهایی شده است که به دنبال پول نقد سریع هستند. اگر صاحب NFT هستید یا به دنبال ورود در این بازار هستید، باید یاد بگیرید که چگونه دارایی‌های NFT را ایمن کنید.

اقتصاد آنلاین – حسین قطبی؛ به طور کلی، روش مورد علاقه کلاهبرداران برای سرقت NFT های شما از طریق کلاهبرداری‌های فیشینگ است که پس از ورود به حساب شما، آن را تخلیه می‌کنند. برخی از کاربران کلاهبرداری می‌کنند تا در طرح‌های NFT که واقعی یا تقلبی نیستند، سرمایه‌گذاری کنند و سپس حساب را تخلیه می‌کنند. در ادامه استراتژی‌های اثبات شده‌ای را برای محافظت از NFT های شما در برابر کلاهبرداران به اشتراک خواهیم گذاشت.

آیا ممکن است کسی NFT شما را بدزدد؟

امکان سرقت NFT‌ های شما با استفاده از طیف وسیعی از تاکتیک‌ها، از کلاهبرداری گرفته تا طرح‌های پمپاژ و تخلیه تا فیشینگ، توسط افراد کلاهبردار وجود دارد. شما می‌توانید NFT های خود را به صورت آفلاین با استفاده از کیف پول سخت افزاری برای حداکثر امنیت ذخیره کنید. همچنین برای محافظت از NFT ها در برابر سرقت، بهتر است از VPN ها به منظور ناشناس کردن ترافیک و ایمن کردن آن استفاده کرد. اطمینان حاصل کنید که همیشه با نرم افزار آنتی ویروس خود به روز هستید و روی لینک‌های مشکوک کلیک نکنید. همچنین می‌توانید NFT ‌ها را در فضای سرد به ‌صورت آفلاین ذخیره کنید تا از هکرها و کلاهبرداران در امان بمانید.

اصول اولیه نحوه محافظت از دارایی‌های NFT

چگونه NFT های خود را ایمن کنیم؟

قبل از اینکه به پیشنهادات خود در مورد ایمن نگه داشتن NFTها بپردازیم، مهم است که NFTها، بلاکچین و نحوه سرقت NFTها را درک کنیم.

توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT) دارایی‌های دیجیتالی با ویژگی‌های منحصربه‌فرد هستند که می‌توان از آنها به عنوان مدرک مالکیت استفاده کرد. نقاشی‌ها، تصاویر و ویدئوها همگی می‌توانند با استفاده از NFT فروخته شوند. برای درک بهتر NFTها، باید کلمه کلیدی "غیر قابل تعویض" را درک کنید. برای مثال یک اسکناس دلاری را در نظر بگیرید. هر اسکناس دلاری را می‌توان با دیگری مبادله کرد و آن را تبدیل به یک دارایی قابل تعویض یا غیر قابل تعویض کرد. با این حال، هیچ راهی وجود ندارد که بتوانید یک اثر هنری بیپل (Beeple) (بیپل محبوب ترین هنرمند NFT در جهان است) را جایگزین کنید، یعنی در واقع، نمی‌توانید از تصویر دیگری به جای آن استفاده کنید.

چگونه NFT های خود را ایمن کنیم؟

سوابق NFT را می‌توان در بلاکچین، به ویژه در بلاک چین اتریوم پیدا کرد. بلاکچین‌های دیگر مانند Solana، Tezos یا اسمارت چین بایننس نیز ممکن است از NFT ها پشتیبانی کنند. اتریوم که پرکاربردترین بلاکچین NFT است، شامل تعدادی از محبوب ترین پروژه‌ها، بازارها و هنرمندان NFT است. با این حال، بسیار پر هزینه است و انرژی زیادی مصرف می‌کند. Tezos، Flow و Solana همگی جایگزین‌های ارزان‌تری برای اتریوم هستند، هر چند که آنها طیف کاملی از بازارها و پروژه‌هایی را که اتریوم ارائه می‌کند، ارائه نمی‌دهند.

در پاسخ بیشتر به این سوال که آیا NFT ها را می‌توان دزدید؟ باید گفت اگر اقدامات امنیتی لازم را انجام ندهید، NFT های شما ممکن است به سرقت بروند. هکرها در بیشتر موارد از فیشینگ برای دسترسی به کیف پول‌های NFT استفاده می‌کنند. یک هکر می‌تواند، با کلیک بر روی یک پیوند مخرب که به عنوان پیوندی قانونی ظاهر شده است، اعتبار ورود به سیستم شمار را به دست آورد و با ارزش‌ترین دارایی‌های شما را بدزدد. کلاهبرداران و هکرها می‌توانند NFT ها را به روش دیگری بدزدند:

پروژه فریبنده NFT. در این حالت آنها اغلب پروژه‌های NFT را ایجاد می‌کنند و آنها را در پلتفرم‌های مختلف رسانه‌های اجتماعی تبلیغ می‌کنند. هنگامی که سرمایه گذاران طعمه را می‌گیرند و درگیر می‌شوند، کلاهبرداران پروژه را جمع می‌بندند و با پول شما ناپدید می‌شوند، عملی که به عنوان کلاهبرداری راگ پول (rug-pull) شناخته می‌شود.

چگونه NFT های خود را ایمن کنیم؟

یکی دیگر از طرح‌های محبوب NFT، کلاهبرداری مناقصه (bidding scam)، طرح‌های پامپ و دامپ (pump-and–dump schemes) و NFT‌های سرقت‌شده (plagiarized NFTs) است. این کلاهبرداری‌ها و همچنین سایر موارد کمتر شناخته شده‌اند. این مقاله در چند بخش متوالی آماده شده است، در بخش بعدی به معرفی و توضیح کامل، سه راه‌حل برای نگهداری مطمئن NFT ها خواهیم پرداخت.

سلب مسئولیت: سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال و سایر عرضه‌ اولیه‌های آن‌ها (ICO)  بسیار پرخطر و گمانه زنی است و این مقاله توصیه‌ای از طرف اقتصاد آنلاین یا نویسنده به عنوان سیگنالی برای خرید یا فروش رمزارزها تلقی نمی‌شود. از آنجایی که موقعیت هر فردی منحصر به فرد است، همیشه باید قبل از تصمیم گیری مالی با یک متخصص واجد شرایط مشورت شود.