۰ نفر

هشدار درباره توکن TNT؛

کلاهبرداری رمزارزی تتلو

۲۲ خرداد ۱۴۰۱، ۱۴:۰۱
کد خبر: 643569
کلاهبرداری رمزارزی تتلو

اخیرا تتلو (امیرحسن مقصودلو) نیز با کمک فردی به نام هومن کرمی وارد بازار رمزارزها شده و توکن مخصوص خود به نام TNT را راه‌اندازی کرده است. اما با توجه به عوامل مختلف، بسیاری از کارشناسان بر کلاهبرداری بودن این پروژه تاکید دارند.

اقتصاد آنلاین – مهسا نجاتی؛ همزمان با گسترش روزافزون بازار رمزارزها در سراسر جهان که سودهای چشمگیری را نصیب سرمایه‌گذاران خود می‌کند، این بازار ریسک‌هایی را نیز به دنبال دارد که تاکنون زندگی و سرمایه افراد زیادی را تحت تاثیر قرار داده است.

یکی از وجوه تاریک بازار رمزارزها، کلاهبرداری‌های مربوط به این حوزه است که برخی افراد از ناآگاهی مردم سوء استفاده کرده و به طرق مختلف، سعی در بالا کشیدن سرمایه مردم داشته‌اند.

از آنجا که بازار رمزارزها در ایران قانون‌گذاری نشده، با توجه به ماهیت غیرمتمرکز این بازار، سهولت کلاهبرداری نیز باعث افزایش روزافزون چنین جرایمی شده است.

کلاهبرداری‌های مربوط به بازار رمزارزها بسیار متنوع است. یکی از روش‌های کلاهبرداری این است که با ترفند پانزی، این عمل کلاهبرداری را انجام می‌دهند. کلاهبرداری به سبک پانزی به این صورت است که افراد به سرمایه‌گذاری تشویق شده و به آنها وعده پرداخت سودهای نجومی داده می‌شود. اما در واقع، با سرمایه‌های جدید جذب شده، سود افراد قبلی پرداخت می‌شود و این روند به همین صورت ادامه دارد. تا جایی که کلاهبردار از یک جایی به بعد دیگر واریز سودها را قطع کرده و فرار می‌کند.

 یکی دیگر از این روش‌ها که امروزه بسیار رایج شده، ایجاد توکن‌ها یا در واقع شت‌کوین‌هایی است که هیچ پشتوانه‌ای ندارند. افرادی که شاید دانش اندکی در این حوزه یا شهرت خاصی دارند، دست به ایجاد توکن مخصوص خود می‌زنند و با تبلیغات چشمگیر، مردم را به خرید این توکن‌ها تشویق کرده و سپس با روش پامپ و دامپ، سرمایه مردم را به اصطلاح بالا می‌کشند و فرار می‌کند.

پامپ و دامپ روشی است که این کلاهبرداران با تبلیغات گسترده و خرید قابل توجه مردم در ابتدا باعث افزایش چشمگیر قیمت توکن می‌شوند و پس از آن با فروش یکباره توکن‌هایی که عوامل اصلی پروژه در اختیار دارند، باعث سقوط قیمت توکن شده و با پول‌هایی مردم فرار می‌کنند.

در واقع چنین پروژه‌هایی هیچ پشتوانه مطمئن یا وایت‌پیپر قابل استنادی ندارند و متاسفانه افراد زیادی که آگاهی لازم در این حوزه را ندارند، گاهی تمام سرمایه و دارایی خود را در این راه به باد می‌دهند.

یکی از توکن‌هایی که اخیرا سر و صدای زیادی به پا کرد و به صورت گسترده تبلیغ شد، توکن CCN بود که توسط هومن کرمی راه‌اندازی شد. یک ماه پیش، هومن کرمی اسپانسر کنسرت تتلو (امیرحسین مقصودلو) شد که در پی آن، شاهد تبلیغ گسترده این توکن بودیم.

2

هومن کرمی که در این بازار هم خوش‌نام نیست، پیش از این با کلاهبرداری به روش پامپ و دامپ، پول مردم را بالا کشیده و به ترکیه فرار کرده بود و اکنون نیز از این طریق، سعی در قالب کردن توکن پر از ایراد خود را به مردم دارد.

کلاهبرداری رمزارزی تتلو

اما این شروع ماجرا بود و به نظر می‌رسد رابطه تتلو و هومن کرمی عمیق‌تر از چیزی شد که انتظار می‌رفت. اخیرا اخباری مبنی بر راه‌اندازی یک توکن توسط تتلو نیز به گوش رسید. این خواننده پرحاشیه اعلام کرد که به زودی وارد بازار رمزارزها می‌شود و توکن مخصوص خود را راه‌اندازی می‌کند.

تتل کوین با نماد TNT، با کمک و راهنمایی هومن کرمی ایجاد شده و اکنون نیز تتلو با استفاده از شهرتی که دارد، سعی دارد مشابه هومن کرمی عمل کرده و توکن پراشکال خود را به مردم بفروشد.

بامداد روز شنبه، 21 خرداد، تتلو با برگزاری یک لایو اینستاگرامی، اعلام کرد که ICO یا عرضه اولیه توکن خود را آغاز کرده است. در واقع، تتلو به صراحت اعلام کرد که تخصصی در این زمینه ندارد و هومن کرمی در خصوص این پروژه توضیح داد.

کلاهبرداری رمزارزی تتلو

کرمی در توضیحات خود در این لایو اینستاگرامی اعلام کرد که TNT اکنون از سایت خود آن قابل خریداری بوده و به مردم هشدار داد که گول سایت‌های کلاهبرداری مشابه را نخورند!

در این لایو اینستاگرامی که در همان دقایق نخست بیش از 20 هزار نفر حضور داشتند، هومن کرمی اعلام کرد که عرضه اولیه توکن را ابتدا به مدت چند روز به صورت خصوصی انجام می‌دهند تا از پامپ شدن قیمت‌ها جلوگیری شود و همه بتوانند با قیمتی ثابت این توکن را خریداری کنند. کرمی در لایو اینستاگرامی تتلو گفت: "اگر TNT روی پنکک سواپ می‌رفت، پامپ می‌شد، به همین دلیل در ابتدا آن را به صورت خصوصی به فروش گذاشتیم."

10هزار توکن در این ICO عرضه شده، قیمت کف برای خرید تعیین نشده و اعلام شد که افراد حتی به اندازه یک دلار هم می‌توانند خرید کنند، در حالی که سقف خرید به میزان 500 دلار بود. بنابراین در عرض کمتر از 10 دقیقه پس از عرضه اولیه، بیش از 100 نفر این توکن را خریدند.

در توضیحی که در این لایو اینستاگرامی ارائه شد، کرمی اعلام کرد افرادی که بیش از 25 دلار از توکن تتلو را خریداری کنند، 10 درصد توکن اضافه دریافت خواهند کرد. همچنین پس از خرید، یک کد معرفی به کاربر داده می‌شود که می‌توانند با معرفی افراد جدید برای خرید، 10 درصد دیگر توکن دریافت کنند.

همچنین در ادامه گفته شد که خرید TNT را می‌توان به دو صورت OTC یا وصل کردن کیف پول انجام داد. هومن کرمی در ادامه توضیح داد که از کل پروژه TNT، 50 درصد عرضه می‌شود، 20 درصد سهم صاحبان توکن است، 20 درصد برای توکن سوزی بوده و 10 درصد نیز صرف هزینه‌ها خواهد بود.

اما می‌توان گفت پروژه TNT اسکم است؟

پیش از این، هومن کرمی در ایران نیز در حوزه رمزارزها فعالیت داشته است. گفته می‌شود پس از کلاهبرداری‌هایی که وی در ایران انجام داد، به صورت غیرقانونی و با پاسپورت جعلی به ترکیه فرار کرد و پس آن نیز ماجرای راه‌اندازی توکن CCN را داشت که با توجه به نظر کارشناسان، این توکن هم قطعا کلاهبرداری است.

هومن کرمی که تا کنون فرد قابل اعتمادی در این حوزه نبوده، اکنون به سراغ خواننده‌ای که در حال حاضر هواداران کمی هم ندارد رفته است. امیر تتلو یا امیرحسین مقصودلو که خود وی هم سابقه چندان درخشانی هم ندارد و مدتی هم با ایجاد سایت شرط‌بندی سعی در اغفال مردم و بالا کشیدن سرمایه آنها داشت، اکنون شاید عجیب به نظر برسد که به فردی مانند کرمی اعتماد کرده و برای برخی نیز تعجب‌آور است که موقعیت خود را به این صورت به خطر انداخته است.

پیش از عرضه اولیه تتل کوین، این خواننده اعلام کرد که با هومن کرمی به توافق نرسیده و راه‌اندازی توکن وی منتفی است. اما مشخص نیست که چه اتفاقی افتاد و تتلو مجددا به کرمی اعتماد کرد و در حالی که خود او هیچ تخصصی در این حوزه ندارد، اجازه داده که هومن کرمی با استفاده از شهرت او، یک شت‌کوین دیگر به مردم قالب کند!

بسیاری از کارشناسان و فعالان بازار رمزارزها که شب گذشته در روم کلاب هاوس محمد جرجندی، کارشناس جرایم سایبری حضور داشتند، بر این باور بودند که تتل کوین یا TNT اسکم و یک طرح پانزی بوده و یکی از اهداف آن پولشویی است.

یکی از نشانه‌های کلاهبرداری بودن پروژه تتلو و کرمی این است که تا به حال، هیچ وایت‌پیپری برای آن منتشر نشده است. پروژه‌ای که وایت‌پیپر نداشته باشد، مانند ساختمانی است که هیچ قراردادی ندارد و صاحب آن مشخص نیست.

از آنجا که هنوز وایت‌پیپری برای توکن TNT منتشر نشده، توسعه‌دهندگان این پروژه می‌توانند اذعان کنند که این یک توکن هواداری بوده و طرفداران تتلو می‌توانند تنها از ویژگی‌های چنین توکنی استفاده کنند. به عنوان مثال، می‌توان از آن برای شرکت در کنسرت تتلو استفاده کرد، اما ارزش آن مانند یک توکن عادی نخواهد بود.

تتلو به جای اینکه به فردی مثل هومن کرمی اعتماد کند، می‌توانست برای فعالیت در این بازار، از ابتدا توکن هواداری خود را راه‌انداز کند یا در حوزه NFT فعالیت کند. اما با این شرایط و راهی که هومن کرمی در پیش گرفته، مشخص نیست که چه میزان از سرمایه مردم به باد خواهد رفت یا چه اتفاقی برای تتلو خواهد افتاد.

تیم اقتصاد آنلاین هواره در تلاش بوده که روش‌های صحیح سرمایه‌گذاری را برای مخاطبان توضیح دهد و با انتشار گزارش‌های مختلف، در مورد پروژه‌های کلاهبرداری هشدار دهد تا افراد کمتری قربانی افراد سودجو شوند. اکنون نیز باید تاکید کرد که اعتمادی به توکن ایجاد شده توسط گروه تتلو یا TNT نیست و افراد باید از این ماجرا آگاه باشند.