۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

آینده تنظیم گری رمزارزها در ایران / مجوزدهی در راه است؟

۲۰ آذر ۱۴۰۰، ۱۵:۲۷
کد خبر: 588879
آینده تنظیم گری رمزارزها در ایران / مجوزدهی در راه است؟

به رغم نوپا بودن صنعت رمزارزها در ایران، مردم با سرعت بالایی در حال روی آوردن و پذیرش آن هستند. از این رو چشم‌انداز روشنی برای این حوزه می‌توان متصور شد.

اقتصاد آنلاین – مهسا نجاتی؛ بازار رمزارزها، امروزه در حال رقابت با بازارهای سنتی است و در بسیاری از نقاط جهان طرفداران خود را پیدا کرده است. افراد بزرگی از این حوزه حمایت کرده‌اند و با اینکه هنوز قانون‌گذاری و نظارت بر آن هنوز نواقص بسیاری دارد، این بازار از بدو تولد خود تا کنون پیشرفت چشمگیری تجربه کرده است.

حوزه جذاب رمزارزها، اخیرا در ایران نیز سر و صدای زیادی به پا کرده و به سرعت در حال رشد است. اما همانطور که گفته شد، به نظر می‌رسد هنوز رویکرد مناسبی برای کنترل و نظارت بر آن اتخاذ نشده است.

در این زمینه و بررسی آینده این حوزه در ایران، اقتصاد آنلاین گفت‌وگویی با عباس آشتیانی، مدیرعامل انجمن بلاکچین ایران داشته است.

آشتیانی در خصوص ماهیت بازار رمزارزها در سطح جهانی گفت: حوزه رمزارزها (دارایی‌های دیجیتال)، به عنوان یک کلاس جدید دارایی اکنون در سطح بین‌المللی باید به رسمیت شناخته شود. در مورد اینکه بخشی از ثروت جهان به سمت این حوزه منتقل شود، همانطور که در حال حاضر بخشی از ثروت جهان در بازارهای سنتی از جمله بازار املاک، بازار سهام و غیره وجود دارد، بازار دارایی‌های دیجیتال هم در حقیقت در سطح جهانی باید به رسمیت شناخته شود و طبیعی است که این حوزه بخشی از ثروت را به خود جذب کند.

وی در مورد مبحث رمزارزها و قانون‌گذاری در این حوزه در ایران خاطرنشان کرد: در کشور ما هم تقریبا از چهار سال گذشته که این موضوع برجسته‌تر شده، مردم را به شدت جذب کرده  و به رفتار طبیعی اقتصاد رفتاری پاسخ مثبت داده‌اند و بخشی از سبد سرمایه‌گذاری خود را وارد این حوزه کرده‌اند. البته باید به خاطر داشته باشیم که این حوزه صرفا برای سرمایه‌گذاری نیست.

وی افزود: در حقیقت این حجم از سرمایه‌گذاری در ایران، ابعاد مختلف دیگری نیز دارد. از تکنولوژی این حوزه و کاربردهای بلاکچین نباید غافل شد. همه این موارد در سطح جهانی حرفی برای گفتن دارند. اما در حوزه سرمایه‌گذاری، در کشور ما نمود بیشتری داشته است. در این بین، در خصوص رویکرد نهاد ناظر و قانون‌گذاری باید گفت، از آنجا که ماهیت این تکنولوژی متغیر است و ابعاد پنهان اقتصادی و اجتماعی و در مجموع ابعاد مختلف و متعددی دارد، اجازه می‌دهد این تکنولوژی موضوع خود را پیدا و به روز کند تا بعدها بتواند در مورد آن تصمیم بگیرد. 

مدیرعامل انجمن بلاکچین ایران تصریح کرد: از آنجا که سرعت رشد پذیرش در کشور ما بسیار بالاتر از حد طبیعی بوده، باعث شده ابعاد این قضیه بزرگتر شود و متاسفانه خلاء برخی موضوعات مثل عدم وجود آموزش فراگیر و صحیح یا خلاء تنظیم‌گری کسب و کارها به چشم بیاید. 

وی در رابطه با چشم‌انداز حوزه رمزارزها در کشور اظهار کرد: اما در مورد آینده، با توجه به شناخت بهتری که در حال حاضر نسبت به این موضوع در بدنه حاکمیت وجود دارد، من فکر می‌کنم که تنظیم‌گری این حوزه به روش صحیح و درست خود انجام خواهد شد، نه به روش مجوزدهی و قطعا نه به روش‌های سنتی. با توجه به روش‌های مربوط به این حوزه نوین که در جهان امتحان خود را پس داده‌اند، من فکر می‌کنم که تنظیم‌گری این حوزه انجام خواهد شد و کشور ما اگر این کار را صحیح انجام دهد، در این پیچ تاریخی تکنولوژی و اقتصاد دیجیتال، می‌تواند قدم مثبتی بردارد.