۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

مقررات سختگیرانه چه تاثیری بر کاهش مصرف انرژی رمزارزها داشته است؟

۱۲ مرداد ۱۴۰۰، ۱۳:۲۳
کد خبر: 550514
مقررات سختگیرانه چه تاثیری بر کاهش مصرف انرژی رمزارزها داشته است؟

پیش‌بینی می‌شود که دولت‌ها نسبت به فعالیت‌های مضر استخراج رمزارزها همچنان اقدامات هماهنگ‌تری انجام دهند. اما افزایش مقررات می‌تواند استخراج‌کنندگان را به سمت مناطق جدید با میزان زیادی از برق ارزان و نامناسب سوق دهد.

اقتصاد آنلاین – مهسا نجاتی؛ رمزارزها برای مدت قابل توجهی تیتر عناوین خبری را تحت سلطه خود درآورده‌اند. در حالی که بسیاری به دلیل رشد باورنکردنی بازار گیج شدند (اخیرا ارزش کل بازار از 2تریلیون دلار عبور کرد که 70درصد آن متعلق به بیت‌کوین بود)، این روند همیشه مثبت نبوده است. 

نوساناتی که ایلان ماسک عامل آن بود، باعث ایجاد سختگیری‌های نظارتی و نگرانی‌های زیست محیطی شد و در نهایت رضایتمندی که نویدبخش عصر جدیدی از شفافیت معاملاتی و جریان پول بود را متوقف کرد.

داده‌ها به ما چه می‌گوید؟

مصرف باورنکردنی انرژی توسط رمزارزها همیشه یک بحث چالش‌ برانگیز بوده است. به عنوان مثال اگر بیت‌کوین را در نظر بگیریم، انرژی مورد استفاده در عملیات استخراج سالانه می‌تواند دو برابر برق مورد نیاز جمهوری چک را تامین کند و همچنین میزان کربن تولیدی آن برای یکی از مبادلات معادل 1.89میلیون تراکنش شرکت ویزا است.

ناکارآمدی گسترده مبادلات بیت‌کوین و نیاز به منبع انرژی ثابت و کم‌هزینه باعث قطع ارتباط طبیعی با تغییر جهت روزافزون به سمت منابع انرژی تجدیدپذیر شده است. جای تعجب نیست که بیشتر استخراج رمزارزها در کشورهای غنی از زغال یا گاز انجام می‌شود.

حتی سختگیری اخیر چین در خصوص رمزارزهای دیجیتال، نگرانی‌های تاثیر معادن غیرقانونی زغال‌سنگ بر خطرات مالی ملی، تنها یک خشنودی کوتاه مدت را تضمین کرده است.

با توجه به ظرفیت انرژی مازاد و قیمت معقول، اکثر اپراتورهای استخراج به سادگی به قزاقزستان گریختند که باعث شد انتشار کربن مربوط به رمزارزها مجددا افزایش یابد.

تنها چند ماینر از این فرصت برای روراست بودن استفاده کردند و در عوض به به ایالت‌های تگزاس و اوهایو ایالات متحده روی آوردند که در آن برنامه‌هایی برای افزایش ظرفیت انرژی تجدیدپذیر با کمترین قیمت تهیه شده است.

چه می‌توانیم انجام داد؟

ایده تغییر جهت رمزارزها به سمت منابع تجدیدپذیر مساله جدیدی نیست. حتی تحلیلگران کتی وود بر این باورند که حداقل در مورد بیت‌کوین، عملیات استخراج می‌تواند ترکیب انرژی جهانی به سمت تجدیدپذیرها تغییر جهت دهد

و در حالی که ممکن است تاثیر شخصی ما در سطح دولتی محدود باشد، احتمال زیاد سرکوب مقررات بیشتر وجود دارد. اگرچه مثال ذکر شده چین امید چندانی را القا نمی‌کند، اما پیش‌بینی می‌شود که دولت‌ها در جهت فعالیت مضر استخراج رمزارزها، اقدام هماهنگ‌تری انجام دهند. این امر به نوبه خود، فضای کمی برای استخراج‌کنندگان باقی می‌گذارد که در سایه مصرف انرژی تجدیدناپذیر پنهان شوند.

آنچه برای ما باقی مانده که سبد رمزارز خود را به گزینه‌های پایدار اختصاص دهیم، که باعث ایجاد تغییر پارادایمی از درون می‌شود.