۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

منظور از ماینینگ چیست؟

۳ خرداد ۱۴۰۰، ۱۵:۱۲
کد خبر: 530485
منظور از ماینینگ چیست؟

ماینینگ فرآیندی است که در آن شبکه‌های کامپیوترهای تخصصی، بیت‌کوین جدید را تولید و منتشر و تراکنش‌های جدید را بررسی می‌کنند.

به گزارش اقتصادآنلاین، ماینینگ فرآیندی است که بیت‌کوین و چند پول دیجیتالی دیگر برای تولید سکه ‌های جدید و بررسی معاملات جدید استفاده می‌کنند که شامل شبکه‌ های گسترده و غیرمتمرکز کامپیوترها در سراسر جهان می‌شود که بلاکچین‌های مجازی و دفاتر تراکنش‌های پول دیجیتال مستند را تایید و ایمن می‌کند. در عوض کمک به قدرت پردازش آنها، کامپیوترهای موجود در شبکه با سکه‌های جدید پاداش می‌گیرند. این یک دایره با فضیلت است: ماینرها بلاکچین را حفظ و ایمن می‌کنند و بلاکچین به آنها سکه‌ پاداش می‌‌دهد، سکه‌ها انگیزه حفظ بلاکچین را برای ماینرها فراهم می‌کنند. 

ماینینگ چگونه عمل می‌کند؟ 

سه راه اصلی برای به دست آوردن بیت‌کوین و دیگر رمز ارز ها وجود دارد. شما می‌توانید آنها را از یک صرافی آنلاین در خارج کشور مانند بایننس و صرافی‌های واسط در داخل کشور خریداری کنید یا به عنوان پرداخت برای کالا یا خدمات دریافت کنید، یا به طور مجازی آن‌ها را استخراج کنید. این سومین دسته‌ای است که ما در اینجا با استفاده از بیت‌کوین به عنوان مثال توضیح می‌دهیم. 

ممکن است به این فکر کنید که خودتان استخراج بیت‌کوین را انجام دهید. یک دهه پیش، هر شخصی با یک کامپیوتر خانگی خوب، می‌توانست این کار را انجام دهد. 

اما از آنجا که بلاکچین رشد کرده‌ است، قدرت محاسباتی مورد نیاز برای حفظ آن نیز افزایش‌ یافته است. (‌تا حد زیادی: در اکتبر ۲۰۱۹، ۱۲ تریلیون بار قدرت استخراج بیشتری نسبت به زمانی که اولین بلوک‌‌های بیت‌کوین در ژانویه ۲۰۰۹ استخراج شدند، نیاز به محاسبه داشت.)‌ 

در نتیجه، استخراج آماتور بیت‌کوین، این روزها برای افراد علاقمند چندان سودآور نیست. تقریبا تمامی ماینینگ‌ها در حال حاضر توسط شرکت‌‌ها یا گروه‌های خاصی از افراد انجام می‌شود که منابع خود را به هم متصل می‌کنند. اما هنوز هم خوب است بدانید که این عمل (ماینینگ) چگونه انجام می‌شود. 

کامپیوترهای تخصصی محاسبات مورد نیاز برای تایید و ثبت هر معامله بیت‌کوین جدید را انجام می‌دهند و اطمینان حاصل می‌کنند که بلاکچین امن باشد. تصدیق بلاکچین نیازمند مقدار زیادی قدرت محاسباتی است که به صورت داوطلبانه توسط ماینرها انجام می‌شود. 

استخراج بیت‌کوین بسیار شبیه به اداره یک مرکز داده بزرگ است. شرکت‌ها سخت‌افزار ماینینگ را خریداری می‌کنند و برای برق مورد نیاز برای ادامه کار آن پول پرداخت می‌کنند (‌و آن را خنک می‌کنند)‌. برای اینکه این کار سود آور باشد، ارزش سکه‌‌های به‌دست ‌آمده باید بیشتر از هزینه استخراج آن سکه‌ها باشد. 

چه چیزی به ماینرها انگیزه می‌دهد؟ این شبکه یک لاتاری در اختیار دارد. هر کامپیوتری که روی شبکه کار می‌کند اولین چیزی است که یک عدد هگزا دسیمال ۶۴ رقمی را حدس می‌زند که با نام "هش" شناخته می‌شود. هر اندازه که یک کامپیوتر سریع‌‌تر ‌بتواند حدس بزند، احتمال اینکه ماینر پاداش را دریافت کند، بیشتر است. 

برنده، دفتر کل بلاک چین را با تمام تراکنش‌های تایید شده جدید به روز رسانی می‌کند در نتیجه یک "بلوک" تایید شده جدید اضافه می‌کند که شامل تمام آن تراکنش‌ها به زنجیره است و به مقدار از پیش تعیین‌ شده، بیت‌کوین تایید شده جدید اعطا می‌شود. (‌به طور متوسط، این امر هر ده دقیقه یکبار اتفاق می‌افتد.)‌ 

تا اواخر سال ۲۰۲۰، پاداش آن ۶.۲۵ بیت‌کوین بود اما در سال ۲۰۲۴ و هر چهار سال پس از آن به نصف کاهش خواهد یافت. در واقع، با افزایش دشواری استخراج، پاداش همچنان کاهش خواهد یافت تا زمانی که دیگر بیت‌کوینی برای استخراج باقی نماند. 

تنها ۲۱ میلیون بیت‌کوین وجود دارد. بلوک نهایی باید به صورت نظری در سال ۲۱۴۰ استخراج شود. از آن نقطه به بعد، ماینرها دیگر به بیت‌کوین تازه صادر شده به عنوان پاداش تکیه نخواهند کرد، بلکه در عوض به هزینه‌هایی که برای انجام معاملات مطالبه می‌کنند، تکیه خواهند کرد. 

چرا ماینینگ مهم است؟ 

فراتر از انتشار سکه‌های جدید در گردش، استخراج پول در مرکز امنیت بیت‌کوین (‌و بسیاری دیگر از رمز ارز ها)‌ قرار دارد. این امر بلاک چین را تایید و تضمین می‌کند، که به ارزهای رمزنگاری شده اجازه می‌دهد تا به عنوان یک شبکه غیرمتمرکز نظیر به نظیر بدون نیاز به نظارت از شخص ثالث عمل کنند. و این انگیزه را برای ماینرها ایجاد می‌کند که به قدرت محاسباتی خود در شبکه کمک کنند.