۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

همه چیز درباره وام سهام عدالت!

۲۶ فروردین ۱۴۰۰، ۹:۰۲
کد خبر: 520560
همه چیز درباره وام سهام عدالت!

نرخ سود کارت‌های اعتباری سهام عدالت ۱۸درصد است، اما اگر مشمولان تا پایان ماه اول مبلغ کارت را تسویه کنند، هیچ سودی از آنها دریافت نمی‌شود.

به گزارش اقتصاد آنلاین، سال گذشته بهمن ماه به سهامداران عدالت اعلام شد به پشتوانه سهام خود می‌توانند کارت اعتباری دریافت کنند.

در حال حاضر فقط دو بانک ملی و تجارت، سامانه‌هایی برای اعطای تسهیلات کارت اعتباری راه‌اندازی کرده‌اند. اما معمارنژاد، معاون وزیر اقتصاد از مشارکت سایر بانک‌ها در طرح کارت اعتباری سهام عدالت تا اردیبهشت ماه سال‌ جاری خبر داد. لازم به ذکر است که در  ۱۸ فروردین نیز، در جلسه هیات دولت، رییس‌جمهور خبر اعطای کارت اعتباری با پشتوانه سهام عدالت یا یارانه را به مردم اعلام کرد.

بر اساس گفته رئیس‌جمهور، خانوار سه ‌نفره دارای برگ سهام عدالت ۵۰۰ هزار تومانی، می‌تواند تا ۲۱ میلیون تومان اعتبار در قالب کارت اعتباری سهام عدالت دریافت کند. مبلغ کارت‌های اعتباری، ۵۰ درصد ارزش سهام عدالت افراد است؛ بنابراین دارندگان برگه یک میلیونی، ۱۴ میلیون و دارندگان برگه ۵۳۲ هزار تومانی، ۷ میلیون تومان اعتبار دریافت می‌کنند.

نرخ سود کارت‌های اعتباری سهام عدالت ۱۸درصد است، اما اگر مشمولان تا پایان ماه اول مبلغ کارت را تسویه کنند، هیچ سودی از آنها دریافت نمی‌شود. چنانچه سهامداران نتوانند به تعهدات خود در قبال بازپرداخت مبالغ کارت‌های اعتباری عمل کنند، سهام عدالت آنها توسط بانک به فروش می‌رسد.

هم‌اکنون متقاضیان باید با ثبت‌نام در سجام، مراحل احراز هویت را طی کرده و اقدام به بازگشایی حساب و ثبت‌نام در سامانه بانک‌های ملی و تجارت کنند. با توقیف سهام و فروش حتی یک سهم از پرتفوی سهام عدالت توسط اشخاصی که مدیریت مستقیم را انتخاب کرده‌اند، افراد دیگر قادر به دریافت کارت اعتباری نیستند. اگر سهامداران تا یک ماه مبلغ را به بانک بازگردانند، این مبلغ قرض‌الحسنه خواهد بود؛ در غیر این صورت اعتبار به تسهیلات سه ساله تبدیل خواهد شد.

 برخی از بانک‌ها نسبت به این طرح نگرانی‌هایی دارند و علت آن، متغیر بودن ارزش سهام عدالت است. از سوی دیگر، ارزش سهام عدالت روزانه در حال کاهش است و ارائه ۵۰درصد از ارزش آن در قالب تسهیلات، مبلغی ناچیز برای سهامداران خواهد بود.

مشمولان برای دریافت وام باید گوشی هوشمند داشته باشند و ممکن است برخی از سهامداران عدالت با موانعی برای استفاده از این فرصت مواجه شوند. برخی از سهامداران هنوز قادر به دریافت کارت از طریق سامانه بانک‌های ملی و تجارت نیستند و موانع بسیاری را مطرح کرده‌اند

 با وجود ورود طرح اعطای وام سهام عدالت به فاز نهایی، ایرادات طرح همچنان پابرجاست و تدابیری برای دسترسی مناسب مردم به آن در نظر گرفته نشده است.