۰ نفر

چه کسی قیمت زعفران در بازار شب عید نوروز ۱۴۰۰ را تعیین می‌کند؟

۲۶ اسفند ۱۳۹۹، ۱۲:۰۰
کد خبر: 514095
چه کسی قیمت زعفران در بازار شب عید نوروز ۱۴۰۰ را تعیین می‌کند؟

زعفران یکی از محصولات کشاورزی مهم و اقتصادی ایران است که عمده فروش آن در بازارهای جهانی انجام شده و عملاً یک محصول کشاورزی حساس برای رونق تولید در ایران و بازگشت سرمایه است. هر ساله در نزدیکی عید، بحث قیمت زعفران به روز در عید نوروز داغ می‌شود. چرا که برداشت زعفران هر سال در آبان ماه انجام شده و در نتیجه محصولی که شب عید عرضه خواهد شد، محصول تازه و متعلق به همان سال است. اما گاهی زعفران پارساله نیز ممکن است به بازار عرضه شود که قاعدتاً در مقایسه با زعفران امسال قیمتی پایین‌تری خواهد داشت.

اما آیا می‌دانید چه عواملی روی قیمت لحظه ای زعفران در شب عید نقش دارند؟ آیا همگی این عوامل باعث افزایش نجومی قیمت این محصول خواهند شد یا به کاهش آن کمک می‌کنند؟ آیا شخص خاصی مرجع قیمت‌گذاری زعفران در بازار داخلی و خارجی است؟ کدام عوامل پشت پرده روی نحوه قیمت‌گذاری زعفران در سال جدید نقش دارند؟ آیا به غیر از عوامل خارجی و میزان صادرات، عواملی داخلی هم هستند که باعث نوسان قیمت در بازار زعفران می‌شوند؟ در ادامه با دسته‌بندی عوامل مؤثر روی قیمت زعفران، به تمامی این سوالات پاسخ خواهیم داد.

عوامل داخلی مؤثر روی قیمت زعفران در عید نوروز ۱۴۰۰

یکی از مهمترین عواملی که هر ساله روی قیمت زعفران تأثیر می‌گذارد، میزان تولید ناخالص داخلی است. به این مفهوم که اگر در یک سال کشاورزی، محصول برداشت شده از مزارع زعفران در سراسر ایران به مقدار قابل توجهی افزایش یابد، چون میزان عرضه افزایش پیدا کرده، قیمت محصول نیز با تناسبی معمولی افزایش پیدا خواهد کرد. اما اگر بنا به دلایل محیطی، شرایط آب و هوایی یا بنا به هر دلیل دیگری، میزان تولید داخلی زعفران کاهش پیدا کند، این امر به مفهوم کاهش عرضه در بازار داخلی خواهد بود. نتیجۀ کاهش عرضه در مقابل افزایش تقاضا، به‌هم‌خوردن تعادل بازار قیمت زعفران است. چراکه هر چقدر میزان تقاضا برای یک محصول بیشتر باشد و در مقابل میزان عرضه کاهش پیدا کند، به‌واسطۀ آن، قیمت روز زعفران نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

Screenshot_2021-03-16 محتوای شماره(1)

یکی دیگر از عواملی که روی قیمت تأثیرگذار است، کیفیت محصول نهایی است. به این مفهوم که اگر رشته‌های زعفران برداشت یک سال، کشیده و ضخیم باشند، نشانی از کیفیت و مرغوبیت بالا، عطر، طعم و رنگ‌دهی بیشتر زعفران خواهد بود. از طرفی شکل ظاهری این محصول در مقایسه با یک رشته زعفران ظریف و نحیف بهتر بوده که خود به صورت غیرمستقیم می‌تواند روی قیمت تأثیر گذارد. بنابراین می‌توان گفت دومین عامل داخلی تأثیرگذار روی قیمت روز زعفران در عید نوروز، کیفیت و مرغوبیت محصول برداشت آن سال است. هر چقدر کیفیت، رنگ‌دهی و شکل ظاهری رشته‌های زعفران بهتر باشد، قاعدتاً قیمت آن نیز بیشتر خواهد بود.

از دیگر عواملی که روی قیمت زعفران در بازار داخلی مؤثر است، میزان صادرات این محصول است. اگر در یک سال، میزان صادرات زعفران به طور چشمگیری افزایش پیدا کند، میزان عرضه آن در داخل کشور کمتر خواهد شد و چون میزان تقاضا تغییری نکرده اما میزان عرضه داخلی کاهش پیدا کرده، تعادل میان این دو عامل به‌هم‌خورده و در نتیجه قیمت در بازار داخلی افزایش پیدا می‌کند. حالا که با عوامل داخلی مؤثر روی قیمت روز زعفران در شب عید آشنا شدید، وقت آن رسیده تا عوامل خارجی را بررسی کنیم.

عوامل خارجی مؤثر بر قیمت زعفران در عید نوروز ۱۴۰۰

از جمله مهمترین عوامل خارجی مؤثر بر قیمت زعفران در شب عید نوروز، قیمت ارز یا نوسانات ارز است. قیمت ارز تأثیر قابل توجهی روی قیمت لحظه ای زعفران دارد. چراکه زعفران یک محصول کاملاً صادراتی است، بنابراین افزایش یا کاهش قیمت ارز به طور مستقیم می‌تواند روی افزایش یا کاهش قیمت تأثیر‌گذار باشد. از طرفی میزان تقاضای جهانی برای خرید زعفران ایرانی، خود عامل دیگری در افزایش یا کاهش قیمت است. هر ساله مقدار مشخصی زعفران در استان‌های ایران تولید می‌شود، بنابراین زمانی‌که میزان تقاضای خارجی در یک سال افزایش پیدا کند، اما میزان تولید نسبت به سال گذشته تغییری نداشته باشد، قاعدتاً قیمت محصول افزایش پیدا خواهد کرد.

Screenshot_2021-03-16 محتوای شماره(2)

همان‌طور که قبلاً هم اشاره کردیم، اگر میزان تقاضای خارجی برای زعفران بیشتر از سال گذشته باشد، به دلیل اینکه میزان سود این محصول برای اقتصاد ایران تقریباً در میزان صادرات خلاصه می‌شود و رابطه مستقیمی با ارزآوری به کشور دارد، بنابراین عرضه‌کنندگان زعفران تلاش می‌کنند تا مقدار بیشتری از این محصول را به کشورهای موردنظر صادر کنند. نتیجۀ این امر، رونق بازار داخلی و جهانی است. حالا در کنار میزان عرضه و میزان تقاضا، نوسانات نرخ ارز را نیز قرار دهید. این عوامل، سه ضلع مثلثی هستند که می‌توانند نقش بسیار پُررنگی در تعیین قیمت زعفران در شب عید نوروز 1400 داشته باشند.

زعفران در حال حاضر توسط مجموعه‌های مختلفی در کشور عرضه می‌شود که از جمله موفق‌ترین آن‌ها می‌توان به فروشگاه اینترنتی خرید زعفران عطرین به نشانی atrinsaffron.com اشاره کرد. زعفران عطرین با قیمت‌گذاری شفاف و منصفانه زعفران تلاش می‌کند تا مرجعی قابل اتکا برای قیمت زعفران در عید نوروز ۱۴۰۰ باشد. بنابراین من و شما به عنوان خریدار می‌توانیم با تهیه زعفران مورد نیاز خود از زعفران عطرین به‌عنوان اولین فروشگاه آنلاین زعفران ارگانیک در ایران، به ثبات قیمت به روز زعفران در بازار داخلی کمک کنیم. وجود چنین مراکزی به نفع خریداران خواهد بود، چراکه می‌توانند زعفران را به صورت مستقیم و بی‌واسطه خریداری کنند و از طرفی چون قیمت‌ها قابل مقایسه با مجموعه‌های دیگر است، شرایط برای رقابت فراهم شده که خود عامل مهمی در ثبات قیمت زعفران در بازار داخلی است.