۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

خبر آزادسازی ۳.۵میلیارد دلار تلویحا تایید شد / کشور آزادکننده ناشناس خواهد ماند

۲۵ آبان ۱۴۰۰، ۱۵:۱۱
کد خبر: 581389
خبر آزادسازی ۳.۵میلیارد دلار تلویحا تایید شد / کشور آزادکننده ناشناس خواهد ماند

با گذشت سه روز از انتشار خبر جنجالی و مبهم آزادسازی ۳.۵میلیارد دلار از منابع بلوکه شده، بالاخره صحت و سقم آن از سوی برخی مسئولان به صورت غیرمستقیم تایید شد.

اقتصاد آنلاین – فاطمه اکبرخانی؛ روز جمعه انتشار خبری از سوی یکی از اعضای تیم رسانه‌ای دولت مبنی بر اینکه "۳.۵میلیارد دلار از منابع بلوکه شده کشور آزاد شده و در راه ورود به چرخه اقتصادی است"، سر‌و‌صدای زیادی به پا کرد؛ از آنجا که در این خبر اسمی از کشور آزاد‌کننده و چگونگی ورود این دارایی به کشور (دلار یا کالا)، مشخص نشده بود از روز شنبه به سوژه داغ رسانه‌ها تبدیل شد.

اگرچه عده‌ای احتمال می‌دادند که این پول از منابع بلوکه شده ایران در کره جنوبی آزاد شده، اما با پیگیری‌های‌ خبرنگار اقتصاد‌آنلاین از اتاق‌های بازرگانی مشترک کشور‌هایی که در لیست مسدود‌کنندگان دارایی‌های ایران قرار دارند، مشخص شد که منابع ادعا شده از سه کشور کره جنوبی چین و عراق آزاد نشده است.

در حالی‌که انتظار می‌رفت بانک مرکزی فورا به این موضوع واکنش نشان دهد، اما خبری از رد یا تایید آن از سوی هیچ از مقامات بانک نبود؛ صرفا روز شنبه مدیرکل روابط عمومی بانک مرکزی از تخصیص یک میلیارد دلار به واردات کالاهای اساسی از محل منابعی که به تازگی در دسترس بانک قرار گرفته خبر داد.

این خبر هم اگرچه ابهامات را برطرف نکرد، اما تلو‌یحا به معنای تایید ادعای مطرح شده بود؛ تا اینکه روز گذشته سعید خطیب‌زده، سخنگوی وزارت خارجه در رابطه با این موضوع با اشاره به تعدد منابع موجود در خارج از کشور‌ از آزادسازی تدریجی آن‌ها خبر داد و اعلام کرد، همین‌ که کالاهای اساسی به کشور وارد می‌شود یعنی این منابع آزاد می‌شوند.

نهایتا این مقام مسئول با بیان اینکه بیش از این نمی‌توانم درمورد جزییات این موضوع بگویم، در شرایط تحریمی اطلاعات ریز به کسی نمی‌دهیم، بانک مرکزی اگر صلاح بداند خودش می‌گوید، غیر‌مستقیم خبر آزادسازی ۳.۵میلیارد دلار را تایید و به همین حد از شفاف‌سازی بسنده کرد.