۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

سقوط یک شبه بیش از ۴۰ دلاری طلا / کاهش چشمگیر فلز زرد با انتشار گزارش مشاغل آمریکا

۱۶ مرداد ۱۴۰۰، ۱۵:۱۳
کد خبر: 551621
سقوط یک شبه بیش از ۴۰ دلاری طلا / کاهش چشمگیر فلز زرد با انتشار گزارش مشاغل آمریکا

قیمت طلا روز جمعه و در آخرین روز معاملاتی هفته پس از انتشار گزارش مشاغل قوی ایالات متحده که منجر به کاهش حمایت‌های اقتصادی فدرال رزرو پیش از موعد مقرر خواهد شد، سقوط کرد.

اقتصاد آنلاین – اکرم شعبانی؛ به گزارش رویترز، در معاملات روز گذشته ایالات متحده هر اونس طلای خالص با کاهش ۲.۵ درصدی به قیمت ۱۷۶۰.۸۸ دلار رسید که کمترین سطح قیمت در طول یک ماه گذشته بوده است همچنین قیمت طلای آتی آمریکا در بازار نیویورک با ۲.۶ درصد کاهش به ۱۷۶۰.۹۰ دلار در هر اونس رسید.

آخرین گزارش حقوق و دستمزد غیرکشاورزی ایالات متحده NFP نشان داد که ۹۴۳ هزار شغل در ماه جولای افزوده شده که رقمی بسیار بالاتر از برآورد ۸۷۰ هزار شغل بوده است. فیلیپ استریبل استراتژیست ارشد بازار در بلو لاین شیکاگو در این باره معتقد است: تعداد مشاغل در ایالات متحده همگام با روند بهبود اقتصادی رو به افزایش بوده و انتظارات را پشت سر گذاشته است و همین مساله گمانه‌زنی‌ها را در رابطه با کاهش حمایت‌های اقتصادی فدرال رزرو که احتمالا در ماه سپتامبر تاریخ آن را اول ژانویه اعلام کند، تقویت کرده است.

گمانه‌زنی‌ها در رابطه با کاهش برنامه محرک بانک مرکزی در روزهای اخیر شدت یافته است. نرخ بهره بالاتر ناشی از کاهش حمایت‌های فدرال رزرو، هزینه نگهداری دارایی‌های بدون بهره مانند طلا را افزایش می‌دهد. 

ادوارد مویا تحلیل‌گر ارشد بازار در OANDA نیز در این باره توضیح داد: بیشترین مشاغل افزوده شده در ماه جولای مربوط به بخش‌های خدمات و مهمان‌داری با دستمزد کمتر بوده است که در عین حال تورم زا هم نیستند و به جذابیت طلا به عنوان یک مانع در برابر افزایش قیمت‌ها لطمه وارد می‌کند.

مویا تصریح کرد: در حالی که احتمال کاهش قیمت طلا در کوتاه مدت تا سطح ۱۷۰۰ دلار هم وجود دارد، با این حال همچنان شاهد تقویت اقتصاد جهانی خواهیم بود که این مساله خود می‌تواند منجر به افزایش قیمت طلا شود.

بازدهی دلار آمریکا و اوراق قرضه ده ساله خزانه داری ایالات متحده پس از انتشار این گزارش روند افزایشی در پیش گرفت و این مساله نیز جذابیت سرمایه گذاری در بازار طلا را به نوعی تحت تاثیر قرار داد.

با این حال استریبل در بخشی از سخنان خود تاکید کرد: این احتمال وجود دارد که روند نزولی قیمت طلا محدود شود چرا که ما پیش از این هم شاهد اوج تولید ناخالص داخلی، حداکثر درآمد شرکت‌ها و داده‌های اقتصادی در بهترین حالت بوده‌ایم اما طلا برای بسیاری از سرمایه‌گذاران همچنان ارزش سرمایه‌گذاری خود را حفظ کرده است.

همزمان آخرین گزارش شورای جهانی طلا WGC بیانگر آن است که سرمایه‌گذاری در دارایی‌های طلا در طول ماه جولای همچنان روند افزایشی خود را ادامه داده و صندوق‌های معاملاتی پشتیبان طلا ۱۱.۱ تن یا ۶۶۹ میلیون دلار دارایی تحت حمایت AUM افزوده‌اند.

این افزایش ناچیز ورودی‌ها همزمان با افزایش قیمت طلا در بازارهای جهانی ناشی از آن بود که سرمایه‌گذاران نسبت به روند صعودی چشم انداز اقتصادی نگران بوده و تسهیل سیاست‌های پولی بانک‌ها با وجود روند افزایشی تورم حفظ شده بود.

در سطح جهانی صندوق قابل معامله AUM با پشتوانه طلا در حال حاضر به ۲۱۴ میلیارد دلار رسیده که تقریبا ۷ درصد کمتر از رکورد تناژ در اکتبر سال ۲۰۲۰ است. 

آدام پرلکی تحلیل‌گر ارشد شورای جهانی طلا می‌گوید: انتظار داریم عملکرد طلا با انتظارات تورمی افزایش یابد به خصوص اگر فدرال رزرو همچنان در ماه‌های آتی هم اشتغال را بر تورم اولویت ببخشد.

وی افزود: از نظر تاریخی ماه سپتامبر نقطه عطف مهمی برای عملکرد طلاست که البته دلیل آن از تقاضای فصلی مصرف کنندگان ناشی می‌شود.