۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

صعود ناچیز فلزات گرانبها و افت بازده اوراق قرضه / تورم آمریکا یک مساله موقتی است؟

۲۵ تیر ۱۴۰۰، ۱۳:۰۳
کد خبر: 545566
صعود ناچیز فلزات گرانبها و افت بازده اوراق قرضه / تورم آمریکا یک مساله موقتی است؟

قیمت طلا و نقره در معاملات روز پنجشنبه ایالات متحده اندکی افزایش یافت، افزایش ناچیز قیمت فلزات گرانبها در حالی اتفاق می‌افتد که همزمان بازده اوراق قرضه دولتی آمریکا کاهش یافته است.

اقتصاد آنلاین – اکرم شعبانی؛ بازده اوراق قرضه خزانه‌داری ایالات متحده طی معاملات هفته جاری روند کاهشی محسوسی داشته است که بخشی از آن به خاطر سیاست‌های پولی فدرال رزرو است که در ماه‌های آینده همچنان با نرخ بهره پایین در راستای تحریک اقتصاد خواهد بود. بر این اساس معاملات آتی طلای آگوست با ۲.۳۰ دلار افزایش به قیمت ۱۸۲۷.۳۰ دلار در هر اونس و نقره آتی سپتامبر در بازار کومکس نیویورک با ۰.۰۸۹ دلار افزایش به قیمت ۲۶.۳۶ دلار در هر اونس معامله شد.

سخنرانی روز گذشته جروم پاول در کمیته سنا اگرچه دیدگاه جدیدی ارائه نکرد اما برخی بازارهای مالی را تحت تاثیر قرار داد. پاول در سخنرانی خود اعلام کرد که بانک فدرال همچنان از برنامه کاهش خرید اوراق قرضه (تسهیل کمی) ممانعت می‌کند. وی همچنین عنوان کرد: بانک مرکزی ایالات متحده همچنان بر این باور است که مساله افزایش تورم یک مساله موقتی است. اشاره به این مساله ضروری است که برخی تحلیل‌گران بر این باورند که پاول و بانک مرکزی در حال روبروشدن با تورم هستند.

بازارهای جهانی سهام در معاملات روز گذشته عمدتا نزولی بودند. در ایالات متحده آمریکا هم از سه شاخص اصلی تنها شاخص داو جونز روند افزایشی داشت. 

بر اساس اخبار روز گذشته سرعت رشد اقتصادی چین در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۱ علیرغم افزایش ۷.۹ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش یافت. اگرچه بر اساس تمام معیارها همچنان رشد ۷.۹ درصدی قابل توجه است اما در عین حال بیانگر آن است که روند بازگشت اقتصادی چین که پس از همه‌گیری کرونا شتاب چشمگیری داشت، رو به کاهش است. گفتنی است که تولید ناخالص داخلی چین در سه ماهه نخست سال جاری افزایش ۱۸.۳ درصدی داشته است. داده‌های قوی اقتصادی چین همچنین عنصری مثبت برای بازار فلزات به حساب می‌آید.

با توجه به آنکه جهش جدید ویروس کرونا در بخش‌هایی از جهان روند افزایشی شدیدی در پیش گرفته است، بازارهای مالی آسیایی را نیز تحت تاثیر قرار داده است. روند ایجاد شده این نگرانی را به وجود می‌آورد که اقتصاد کشورهای آسیب دیده از کرونا بار دیگر متحمل خسارت‌هایی خواهد شد. این مساله می‌تواند بازارهای جهانی سهام را که اخیرا روند افزایشی در پیش گرفته به رکوردهای جدیدی نزدیک کند.

در بازارهای کلیدی خارجی شاخص دلار آمریکا اندکی روند افزایشی در پیش گرفت در حالی که قیمت نفت خام نیمکس با ادامه روند کاهشی به حدود ۷۲.۵۰ دلار در هر بشکه رسید. بازده اوراق قرضه ده ساله خزانه داری ایالات متحده نیز با ادامه روند کاهشی در محدوده ۱.۳۱۹ درصدی معامله شد.

طلا

(نمودار روند حرکت ۲۴ ساعته قیمت طلا)

از دیدگاه فنی، روند صعودی معاملات آتی طلای آگوست از مزیت فنی کلی کوتاه مدت برخوردار است. روند صعودی نوپایی در نمودارهای میله‌ای روزانه نمودار شده است. هدف بعدی صعودی قیمت طلا دستیابی به سطح مقاومت بالاتر از ۱۸۵۰ دلار بر هر اونس و هدف بعدی نزولی قیمت‌ها رسیدن به زیر سطح پشتیبانی و کمترین سطح قیمت معاملات هفته جاری یعنی ۱۷۹۱ دلار در هر اونس است. سطح مقاومت نخست طلا در بالاترین سطح قیمت معاملات روز گذشته یعنی ۱۸۳۵ دلار در هر اونس و سطح مقاومت دوم ۱۸۵۰ دلار در هر اونس عنوان شده است در حالی که سطح پشتیبانی نخست طلا در کمترین سطح قیمت معاملات روز گذشته یعنی ۱۸۲۰.۶۰ دلار در هر اونس و سطح پشتیبانی دوم ۱۸۱۰ دلار در هر اونس است.

نقره

(نمودار روند حرکت ۲۴ ساعته قیمت نقره)

روند نزولی و صعودی قیمت نقره در یک سطح کلی فنی کوتاه مدت قرار دارد. هدف بعدی صعودی قیمت نقره رسیدن به سطح مقاومت فنی ۲۷ دلار در هر اونس و هدف بعدی نزولی قیمت‌ها دستیابی به سطح پشتیبانی کامل ۲۵ دلار در هر اونس است. سطح مقاومت نخست نقره در بالاترین سطح قیمت معاملات هفته یعنی ۲۶.۵۷۵ دلار در هر اونس و سطح مقاومت دوم در بالاترین سطح قیمت معاملات ماه جولای یعنی ۲۶.۹۱ دلار در هر اونس مشاهده شده در  حالی که سطح پشتیبانی نخست نقره بر روی ۲۶ دلار در هر اونس و سطح پشتیبانی دوم بر روی پایین‌ترین سطح قیمت معاملات هفته گذشته یعنی ۲۵.۸۲ دلار در هر اونس قرار گرفته است.