۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

سقوط فلزات گرانبها به پایین‌ترین سطح دو و نیم ماهه / عقب نشینی فلز زرد با افزایش شاخص دلار

۹ تیر ۱۴۰۰، ۱۳:۱۱
کد خبر: 540953
سقوط فلزات گرانبها به پایین‌ترین سطح دو و نیم ماهه / عقب نشینی فلز زرد با افزایش شاخص دلار

قیمت طلا و نقره در معاملات روز گذشته ایالات متحده روند کاهشی قابل توجهی در پیش گرفت و به پایین‌ترین سطح دو ماه و نیم گذشته خود رسید.

اقتصادآنلاین – اکرم شعبانی؛ نمودارها نشان می‌دهد که روند معاملات در بازار فلزات گرانبها تحت فشار نزولی کوتاه مدت قرار دارند و در حال حاضر ریسک گریزی زیادی در بازار مشاهده نمی‌شود. بر این اساس روز گذشته معاملات آتی طلای آگوست با ۱۷.۸۰ دلار کاهش به قیمت ۱۷۶۳.۸۰ دلار در هر اونس و نقره آتی جولای در بازار کومکس نیویورک با ۰.۳۶۴ دلار کاهش به قیمت ۲۵.۸۹ دلار در هر اونس معامله شد.

شاخص‌های سهام در ایالات متحده طی یک روند متلاطم معاملاتی در بالاترین سطح معاملات روزانه بسته شد. با این وجود به نظر می‌رسد معاملات تابستانی روندی آرام در پیش گرفته و نگرانی‌های مرتبط با تورم و بازگشت دوباره همه‌گیری تا حدود زیادی کنترل شده است. البته تا حدودی روند آرام کنونی معاملات را می‌توان ناشی از شروع تعطیلات روز ملی آمریکا طی روزهای آینده ارزیابی کرد.

وال استریت ژورنال اخیرا در گزارشی تحت عنوان «افزایش میزان خرید در آمریکا، فراتر از پس‌اندازها و بسته‌های محرک مالی» نوشته است: «بخش زیادی از نقدینگی در اقتصاد ایالات متحده خودنمایی می‌کند، اتفاقی که در سراسر جهان در حال وقوع است. این رویکرد، روند بهبود اقتصاد جهانی را که طی دهه‌ها در این سطح اتفاق نیفتاده بود هدایت می‌کند و به کسب و کارها اطمینان می‌دهد که برای تامین روند افزایش تقاضا در آمریکا سرمایه‌گذاری کنند.»

در بازارهای کلیدی خارجی شاخص دلار آمریکا اندکی روند افزایشی در پیش گرفت. معاملات آتی نفت خام نیمکس هم پس از آنکه روز دوشنبه به بالاترین سطح دو سال و نیم گذشته یعنی ۷۴.۴۵ دلار رسید، در یک روند ثبات قیمت معاملاتی حدود ۷۳.۳۰ دلار در هر بشکه معامله شد. معامله‌گران انرژی در انتظار برگزاری نشست روز پنجشنبه اوپک هستند. بازده اوراق قرضه ده ساله خزانه‌داری ایالات متحده نیز روز گذشته در محدوده ۱.۴۸۲ درصدی معامله شد.

معامله‌گران همچنین در انتظار گزارش وضعیت اشتغال ماه ژوئن وزارت کار هستند که صبح جمعه منتشر خواهد شد و مهمترین داده اقتصادی ایالات متحده در ماه جاری محسوب می‌شود. پیش بینی می‌شود تعداد لیست حقوق و دستمزد غیر کشاورزی ۷۰۰ هزار نفر افزایش داشته باشد که نسبت به افزایش ۵۵۹ هزار نفری ماه می قابل توجه خواهد بود. بر اساس برآوردها نرخ بیکاری نیز به ۵.۶ درصد خواهد رسید که نسبت به ۵.۸ درصدی ماه می کاهش نشان می‌دهد.

طلا

(نمودار روند حرکت ۲۴ ساعته قیمت طلا)

از دیدگاه فنی، روند نزولی معاملات آتی طلای آگوست از مزیت فنی کلی کوتاه مدت برخوردار است. روند نزولی پنج هفته‌ای قیمت در نمودارهای میله‌ای روزانه برقرار است. هدف بعدی صعودی قیمت طلا دستیابی به سطح مقاومت ۱۸۰۰ دلار در هر اونس و هدف بعدی نزولی قیمت‌ها رسیدن به زیر سطح پشتیبانی فنی ۱۷۰۰ دلار در هر اونس است. سطح مقاومت نخست طلا در بالاترین سطح قیمت معاملات روز گذشته یعنی ۱۷۷۹.۲۰ دلار در هر اونس و سطح مقاومت دوم در بالاترین سطح قیمت معاملات هفته یعنی ۱۷۸۶.۱۰ دلار در هر اونس است. همچنین سطح پشتیبانی نخست طلا در کمترین سطح قیمت معاملات روز گذشته یعنی ۱۷۵۰.۱۰ دلار در هر اونس و سطح پشتیبانی دوم ۱۷۳۵ دلار در هر اونس عنوان شده است.

نقره

(نمودار روند حرکت ۲۴ ساعته قیمت نقره)

روند نزولی معاملات آتی نقره کاملا از مزیت فنی کلی کوتاه مدت برخوردارند. روند نزولی قیمت پنج هفته‌ای در نمودارهای میله‌ای روزانه مشهود است. هدف بعدی صعودی قیمت نقره رسیدن به سطح مقاومت فنی ۲۷ دلار در هر اونس و هدف بعدی نزولی قیمت‌ها دستیابی به زیر سطح پشتیبانی فنی ۲۵ دلار در هر اونس است. سطح مقاومت نخست نقره در بالاترین سطح قیمت هفته گذشته یعنی ۲۶.۴۱۵ دلار در هر اونس و سطح مقاومت دوم ۲۶.۵۹ دلار در هر اونس مشاهده شده در حالی که سطح پشتیبانی نخست نقره بر روی کمترین سطح قیمت معاملات روز گذشته یعنی ۲۵.۵۸ دلار در هر اونس و سطح پشتیبانی دوم بر روی ۲۵.۲۵ دلار در هر اونس قرار گرفته است.