۰ نفر

لیر ترکیه هر روز کم ارزش تر از دیروز!

۶ تیر ۱۴۰۰، ۱:۳۷
کد خبر: 539801
لیر ترکیه هر روز کم ارزش تر از دیروز!

ارزش لیر بار دیگر به کمترین سطح تاریخ خود رسید.

به گزارش بلومبرگ، نگرانی از وضعیت روابط ترکیه و آمریکا، کماکان یکی از اصلی ترین نگرانی های معامله گران بازارهای ارز در این کشور است. رجب طیب اردوغان- رییس جمهور ترکیه- با وجود دیدار با جو بایدن گفته ترکیه کماکان مصمم به تکمیل خرید سامانه دفاع موشکی اس ۴۰۰ از روسیه است که به یکی از مهم ترین مناقشات واشنگتن- آنکارا تبدیل شده و آمریکا نیز به همین دلیل تحریم هایی علیه ترکیه اعمال کرده است.  

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، تصمیم بانک مرکزی ترکیه به حفظ سیاست پولی فعلی با واکنش منفی بازار مواجه شده است. طبق اعلام بانک مرکزی، تا زمانی که نرخ تورم به میزان قابل توجهی کاهش پیدا نکند رویکرد بانک مرکزی انقباضی باقی می ماند و این مساله در شرایطی که اقتصاد با کرونا دست و پنجه نرم می کند به معنای باقی ماندن رشد اقتصادی در سطح ضعیف خواهد بود.  

تغییرات جدید در کادر مدیریتی بانک مرکزی ترکیه با واکنش منفی معامله گران بازارهای مالی مواجه شده است. رجب طیب اردوغان- رییس جمهور این کشور- در حکمی، اغوزان اوزباس- قائم مقام بانک مرکزی را برکنار کرد. نگرانی از اعمال نظر در سیاست های بانک مرکزی همچنین باعث شد تا شاخص اطمینان به اقتصاد ترکیه در هفته پایانی ماه می با ۱.۳ واحد کاهش به ۹۲.۶ واحد برسد که پایین ترین ثبت شده این شاخص از آگوست سال قبل بوده است.

مسائل اخیر باعث شد تا لیر که هفته گذشته به پایین ترین سطح سه هفته اخیر خود رسیده بود، بار دیگر روندی نزولی را تجربه کند و به کمترین نرخ برابری تاریخ معاصر خود برسد تا جایی که نرخ برابری دلار در کانال ۸.۷ لیر تثبیت شود. در آخرین دور از معاملات ارزی استانبول، هر دلار با ۰.۱۸ درصد افزایش به ۸.۷۵۲ لیر رسید.

 در برابر دیگر ارزهای مهم، نرخ برابری هر یورو معادل ۱۰.۴۴۳ لیر و هر پوند معادل ۱۲.۱۴۸  لیر اعلام شد.