۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

افزایش قیمت فلزات گرانبها با کاهش شاخص دلار / پایان هفته مثبت فلز زرد

۵ تیر ۱۴۰۰، ۱۳:۳۱
کد خبر: 539625
افزایش قیمت فلزات گرانبها با کاهش شاخص دلار / پایان هفته مثبت فلز زرد

قیمت طلا و نقره در معاملات روز گذشته ایالات متحده پس از چند روز روند نزولی، اندکی افزایش یافت. برخی از تحلیل‌گران روند صعودی کنونی بازار را ناشی از ورود سرمایه‌گذاران کوتاه مدت به بازارهای آتی ارزیابی کرده‌اند.

اقتصادآنلاین – اکرم شعبانی؛ افزایش حضور سرمایه‌گذاران کوتاه مدت در بازار فلزات گرانبها منجر به شکل‌گیری روند صعودی در این بازار در آخرین روز معاملاتی هفته شد. بر این اساس روز گذشته طلای آتی آگوست با ۶.۸۰ دلار افزایش به قیمت ۱۷۸۱.۳۰ دلار در هر اونس و نقره آتی جولای در بازار کومکس نیویورک با ۰.۱۸ دلار افزایش به قیمت ۲۶.۱۰ دلار در هر اونس معامله شد.

در گزارش‌های صبح روز گذشته ایالات متحده، گزارش درآمد شخصی و هزینه‌های مربوط به ماه می منتشر شد که نسبت به ماه آوریل کاهش ۲.۷ درصدی داشته است. شاخص‌های قیمت مصرف شخصی (PCE) که از لحاظ تاثیرات تورمی مورد ارزیابی و نظارت دقیق تحلیل‌گران اقتصادی قرار می‌گیرد، از جمله شاخص‌هایی است که فدرال رزرو به دقت آن را دنبال می‌کند. شاخص درآمد و هزینه‌های شخصی مصرف کننده نسبت به یک ماه گذشته افزایش ۳.۱ درصدی و نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش ۳.۴ درصدی داشته است.

بازارهای جهانی سهام روز گذشته عمدتا روند افزایشی داشتند. در ایالات متحده آمریکا هم دو شاخص داو جونز و اس‌اندپی۵۰۰ افزایش یافته و تنها شاخص نزدک اندکی کاهش یافت. در حال حاضر در میان فضای آرام ژئوپلتیکی، ریسک پذیری بسیار کمی در بازارهای جهانی وجود دارد. معامله‌گران و سرمایه‌گذاران فضای کنونی را مثبت ارزیابی کرده و جو بایدن رییس جمهوری ایالات متحده هم از راه‌اندازی قریب الوقوع طرح‌های دو جانبه زیربنایی خبر داد. با این حال این طرح هنوز برای قانونی شدن با موانعی روبروست.

گزارش‌های خبری حاکی از آن است که روسیه قصد دارد ۲.۳ میلیارد دلار مالیات صادرات از محصولاتی همچون فولاد، نیکل، آلومینوم و مس دریافت کند. این اقدام روسیه به دنبال حفاظت از صنایع دفاعی و ساختمانی این کشور در برابر افزایش بین‌المللی قیمت کالاها صورت می‌گیرد. برخی از تحلیل‌گران کالایی عنوان کرده‌اند که این اقدام روسیه می‌تواند بر افزایش بیشتر قیمت بین‌المللی فلزات موثر باشد.

در بازارهای کلیدی خارجی، روز گذشته شاخص دلار آمریکا اندکی کاهش یافت. معاملات آتی نفت خام نیمکس پس از دستیابی به بالاترین سطح قیمت دو سال و نیم گذشته یعنی ۷۴.۲۵ دلار در هر بشکه، دیروز اندکی کاهش یافت و هر بشکه نفت خام به قیمت ۷۳.۱۵ دلار معامله شد. بازده اوراق قرضه ده ساله خزانه داری ایالات متحده نیز در محدوده ۱.۴۹ درصدی معامله شد.

طلا

(نمودار روند حرکت ۲۴ ساعته قیمت طلا)

از دیدگاه فنی، روند نزولی معاملات آتی طلای آگوست از مزیت فنی کلی کوتاه مدت برخوردار است. یک الگوی نزولی هم در نمودارهای میله‌ای روزانه شکل گرفته است. هدف بعدی صعودی قیمت طلا دستیابی به سطح مقاومت فنی ۱۸۵۰ دلار در هر اونس و هدف بعدی نزولی قیمت‌ها رسیدن به زیر سطح پشتیبانی کامل ۱۷۰۰ دلار در هر اونس است. سطح مقاومت نخست طلا در بالاترین سطح قیمت معاملات هفته یعنی ۱۷۹۵.۶۰ دلار در هر اونس و سطح مقاومت دوم ۱۸۰۰ دلار در هر اونس عنوان شده در حالی که سطح پشتیبانی نخست طلا ۱۷۷۳.۶۰ دلار در هر اونس و سطح پشتیبانی دوم ۱۷۶۱.۲۰ دلار در هر اونس است.

نقره

(نمودار روند حرکت ۲۴ ساعته قیمت نقره)

روند نزولی معاملات آتی نقره جولای از مزیت فنی کلی کوتاه مدت برخوردار است. همچنین یک الگوی نزولی در نمودارهای میله‌ای روزانه مشاهده می‌شود. هدف بعدی صعودی نقره رساندن سطح قیمت‌های آتی جولای به ۲۷.۵۰ دلار در هر اونس و هدف بعدی نزولی قیمت‌ها رسیدن به زیر سطح پشتیبانی فنی ۲۵ دلار در هر اونس است. سطح مقاومت نخست نقره در بالاترین سطح قیمت معاملات هفته یعنی ۲۶.۳۷ دلار در هر اونس و سطح مقاومت دوم در ۲۶.۵۵۵ دلار در هر اونس مشاهده شده در حالی که سطح پشتیبانی نخست نقره بر روی پایین‌ترین سطح قیمت معاملات روز گذشته یعنی ۲۵.۹۷ دلار در هر اونس و سطح پشتیبانی دوم بر روی پایین‌ترین سطح قیمت معاملات هفته یعنی ۲۵.۵۸ دلار در هر اونس قرار گرفته است.