۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

افزایش قیمت طلا با افزایش تقاضا / نگاه سرمایه‌گذاران به پناهگاه امن

۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۱۴:۱۳
کد خبر: 527736
افزایش قیمت طلا با افزایش تقاضا / نگاه سرمایه‌گذاران به پناهگاه امن

قیمت طلا و نقره در معاملات روز گذشته ایالات متحده مسیر صعودی در پیش گرفت که به زعم تحلیل‌گران این افزایش قیمت ناشی از افزایش تقاضای فلز زرد در قیمت پایین بوده است.

اقتصادآنلاین – اکرم شعبانی؛ تقاضای طلا و در نتیجه افزایش قیمت‌ها در حالی ادامه یافت که شاخص دلار آمریکا نیز مسیر افزایشی در پیش گرفت، با این وجود قیمت نقره در معاملات روز گذشته اندکی کاهش یافت؛ با این وجود هر دو فلز در نمودارهای روزانه همچنان ادامه مسیر افزایشی را نشان می‌دهند. بر این اساس روز گذشته طلای آتی ژوئن با ۲.۶۰ دلار افزایش به قیمت ۱۸۲۵.۶۰ دلار در هر اونس و نقره آتی جولای در بازار کومکس نیویورک با ۰.۱۰۴ دلار کاهش به قیمت ۲۷.۱۴ دلار در هر اونس معامله شد.

گزارش شاخص قیمت تولیدکننده ایالات متحده در ماه آوریل که روز گذشته منتشر شد، بیانگر افزایش ۰.۶ درصدی نسبت به ماه مارس است که دو برابر رقم پیش بینی شده بوده است. این در حالی است که شاخص قیمت مصرف کننده نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش ۶ درصدی داشته است. شواهد موجود بیانگر آن است که اقتصاد آمریکا و سایر اقتصادهای قدرتمند دنیا باید در ادامه مسیر اقتصادی خود با فشارهای ناخواسته تورمی مقابله کنند. این مساله همچنین بر بازار فلزات گرانبها تاثیرگذار خواهد بود چرا که نگاهی به تاریخ معاملات فلزات گرانبها بیانگر آن است که در دوره‌های تورم غیرقابل پیش بینی قیمت آنها صعودی خواهد شد.

بازارهای جهانی سهام روز گذشته عمدتا روند نزولی داشتند، در ایالات متحده اما هر سه شاخص اصلی پس از پایان سقوط سه روزه و ثبت بدترین سه روز معاملاتی از ماه اکتبر ۲۰۲۰ تاکنون، مسیر صعودی در پیش گرفتند. به دنبال فشار شدید فروش در طول هفته که سقوط ارزش بازار سهام را به دنبال داشت، شاخص‌ها روز گذشته بار دیگر به مسیر صعودی بازگشت کردند.

این نکته قابل توجه است که ادامه درگیری‌ها میان اسراییل و حماس بر بازارهای خاورمیانه تاثیرگذار بوده است. گفتنی است این شدیدترین اقدام نظامی میان دو طرف از سال ۲۰۱۴ تاکنون است.

در بازارهای کلیدی خارجی، شاخص دلار ایالات متحده اندکی افزایش یافت. نفت خام نیمکس نیز با در پیش گرفتن مسیر نزولی ۶۳.۲۵ دلار در هر بشکه معامله شد. خطوط نفتی ایالات متحده که به دلیل حملات سایبری متوقف شده بود، روز گذشته بازگشایی شد. بازده اوراق قرضه ده ساله خزانه‌داری ایالات متحده نیز که در روزهای پایانی هفته مسیر صعودی در پیش گرفته است در محدوده ۱.۶۵ درصدی معامله شد.

طلا

(نمودار روند حرکت ۲۴ ساعته قیمت طلا)

از دیدگاه فنی، روند صعودی معاملات آتی طلای ژوئن همچنان از مزیت فنی کلی کوتاه مدت برخوردار است. روند صعودی قیمت شش هفته‌ای همچنان در نمودارهای روزانه مشهود است. هدف بعدی صعودی قیمت طلا دستیابی به سطح مقاومت فنی ۱۸۵۰ دلار در هر اونس و هدف بعدی نزولی قیمت‌ها رسیدن به زیر سطح پشتیبانی فنی ۱۷۷۵ دلار در هر اونس است. سطح مقاومت نخست طلا ۱۸۳۶ دلار در هر اونس و سطح مقاومت دوم در بالاترین قیمت معاملات هفته یعنی ۱۸۴۶.۳۰ دلار در هر اونس است. همچنین سطح پشتیبانی نخست طلا در کمترین سطح قیمت معاملات روز گذشته یعنی ۱۸۰۸.۴۰ دلار در هر اونس و سطح پشتیبانی دوم ۱۸۰۰ دلار در هر اونس عنوان شده است.

نقره

(نمودار روند حرکت ۲۴ ساعته قیمت نقره)

روند صعودی معاملات آتی نقره جولای از مزیت فنی کلی کوتاه مدت برخوردار است. روند صعودی قیمت‌ها همچنان در نمودار میله‌ای شش هفته‌ای مشهود است. هدف بعدی صعودی قیمت نقره دستیابی به سطح مقاومت فنی ۲۸.۴۷۵ دلار در هر اونس و هدف بعدی نزولی قیمت‌ها رسیدن به زیر سطح پشتیبانی فنی ۲۵.۷۴۵ دلار در هر اونس است. سطح مقاومت نخست نقره در بالاترین سطح قیمت معاملات روز گذشته یعنی ۲۷.۳۳ دلار در هر اونس و سطح مقاومت دوم بر روی ۲۷.۵۰ دلار در هر اونس قرار گرفته است. در عین حال سطح پشتیبانی نخست نقره در پایین‌ترین سطح قیمت معاملات روز گذشته یعنی ۲۶.۷۸ دلار در هر اونس و سطح پشتیبانی دوم بر روی ۲۶.۵۰ دلار در هر اونس مشاهده شده است.